Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1207 ggr
Midlingur
0

Ställa ut

Jag funderar på att ställa ut min shettis den 21 oktober. Saken är bara den att han kastreras den 3:e oktober. Tror ni att det blir några problem? Får man ställa ut så tidigt efter kastrering? Eller bör jag vänta med kastreringen till efteråt? Oskyldig

Annette
0

Jag hade väntat med kastrering till efter utställningen. De brukar få någon form av läkemedel och det finns ju karenstid på dessa.

Midlingur
0

Gäller karenstiden även för utställningar?

Annette
0

Det har jag utgått ifrån när jag har haft ponny som behandlats.

Milla
0

jag hade nog också väntat att kastrera efter utställningen. Jag utgår också från att det gäller utställningar

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

Eftersom sista anmälningsdagen är 10 oktober så kan jag fråga veterinären när hon kastrerar om eventuella karensdagar på preparaten.

Emma-Andersson
0

Jag hade nog väntat av 2 skäl.

Ena karenstiden och den andra är ju att chansen finns att ahn får bra poäng och då kan det ju kanske vara surt att ha kastrerat honom innan utställningen.

Midlingur
0

#6 Jag kommer att kastrera honom ändå, trots poängen.

VeronicaP
0

#7 Det är inte alla som får medecin, våra brukar bara få en stelkrampsspruta och det när de är *drogade* under kastreringne lär ju karensen gått ut för, allt beror väl på hur bra han läker.

Pheobe
0

karenstiden är max 14 dagar så för den sakens skull spelar det ingen roll. Din ponny är ung och kommer troligen inte behöva medicin. dom ska röra sej så mycket som möjligt efter en kastration så för den saken kvittar det också. anmäl du och går han bredbent av det kan du ju stryka honom samma dag

VeronicaP
0

Men alla ni som pratar om karens och så , då avmaskar ni inte era hästar innan utställning heller? 

Finns en massa medel som ni inte kan använda i såfall, med tanke på karensen. Tex Aloevera, vissa örter osv , många vanliga saker som vi kanske använder till vardags är det faktiskt 96 timmars karens på även vissa flugmedel.

Annette
0

#10. Jag avmaskar inte precis innan en utställning. Aloe vera har jag slutat med just pga karenstiden.

VeronicaP
0

#11 Jag använder alovera om jag behöver det men inte på de som tävlar i trav tex , jag kan tycka det blir lite väl överdrivet det här med karens och utställning måste jag säga, tror nog inte att någon skulle märka om jag hade använt det på min häst.

Tycker nog att det är stor skillnad på utställning och tävling, tävling är det prestation och då ska man inte använda något preparat som kan höja deras prestations möjlighet på tävlingsbanan, utställnig där bedöms de på skönhet och inte hur fort de kan springa, hoppa eller göra skänkelvikningar. så inte tycker jag att det spelar så himla stor om man nu har råkat använda något preparat som skulle vara karens på.

Annette
0

#12. Jag tycker inte det är okej att använda tex butta om man ställer ut. Det är ju faktiskt smärtlindring och har hästen ont skall den inte deltaga, anser jag.

VeronicaP
0

#13 Inte sagt att man ska göra det men det jag ville med mitt inlägg lite är att man kanske ska tänka efter mer än en gång innan man uttalar sig om karens och utställning. 
Tror nog att de flesta vet om deras hästar är så friska så de kan visas eller inte. sen som sagt har jag aldrig fått något smärtstillande när vi kastrerat så det är nog även olika där hur vetrinärerna gör det viktigaste är ju att de rör på sig så mycket som möjligt.

När det gäller karens finns så mycket som är karens på som många inte vet om , allra helst om man inte tävlar. Vet att många ger sina hästar örter , använder insektsmedel som det är karens på bla .