Mål 2007
Vilka mål (och förhoppningar) har ni med era shetlandsponnyer under 2007?
Kan vara i såväl avels-, tävlings/tränings- och utställningssammanhang eller något helt annat.
Jag hoppas på ett diplom på Jinna. :) Sen hoppas jag kunna skicka båda två till hingst och hyser därmed också ett visst hopp om dräktighet inför 2008. Ska satsa på att försöka få Jinna redo för 3-årstest också (även om träningen antagligen inte kommer att ske av mig) och då vore klass I-poäng trevligt.
Mitt mål med Zaffran är att få visa henne på ngr utställningar o få henne dräktig 2007. Ska försöka hitta en billig vagn så vi kan börja köra lite mest för hennes motions skull.
Med Ludde skulle jag vilja utvecklas mer med, med vår ridning. Börja träna för ngn så vi kommer igång lite mer med dressyren o hoppningen o kanske prova ngn hopptävling. Dock behövs en transport då som står här hemma redo när jag ska rida.
mina mål är
* Få SUCH på Celma, samt stamboksföra henne
* Visa fram Pirat, Viking och Påven på hingstprem.
* Visa Wille och Nougat på utställning
Sen får vi väl se hur långt man når:-)
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Har en hel del planer när det gäller shettisarna, hur långt jag sedan kommer är en helt annan fråga. Här är en del:
* Visa Elecktra på treårspremieringen och önskan är ju att hon är så fin så hon kan få diplom.
* Är Hanna dräktig hoppas jag självklart på att fölningen går bra och att det blir ett friskt föl. Förhoppningsvis kunna visa henne på ngn utställning och kunna kvalicera henne till SUCH.
* Encym och Dragon, kanske även Lancelot ska eventuellt visas på premiering till hösten.
* Om tiden räcker till så hade det varit kul att träna 3-åringarna (Encym, Elecktra, Dragon och Lancelot) och visa dem på treårstest.
* Vem som ska betäckas har jag inte bestämt mig för än, iaf inte mer än en. De som blir betäckta är självklart förhoppningen att de ska bli dräktiga och få friska föl 2008.
Tyvärr så brukar inte tiden räcka till till allt jag planerar, men det allra viktigaste är att ha gott om tid att sitta i hagen och bara mysa tillsammans med mina underbara hästar så får allt annat komma i andra hand.
En 40 poängare skulle sitta fint…. skam den som ger sig. Jag ska kämpa tills den kommer om det nu ska ta 20 år så ger jag mig inte. Champagne blir väl inte gammal

Ena målet är väl att få ut Manda på travet om vi inte sålt henne innan , att vi lyckas få någon i gång och kanske kvala in till kriteriet, någon till Derbyt, 5 års mästerskapet och att tävlingarna ska funka lika bra nästa år som det gjort i år.
Att någon av hingstarna går igenom hingsptremieringen *ler* att jag hinner visa på utställnigar och 3 årstesten
Att Dee-Dee blir dräktig med Gläntans Domino..
har en massa mål nästa år men kan ju inte skriva allt här *S*

Många mål och förhoppningar inför 2007…
Hoppas att/på:
* mamma får tre friska fina shettisföl!
* Gardenia blir dräktig!
* ännu en framgångsrik utställningssäsong!
* framgångar på travbanan!
* alla våra hästar håller sig friska, pigga och glada!
inga mer mål än att jag hoppas jag blir av med dem innan gården säljs… Jag hoppas att samtliga 10 shetlandsponnyer som jag nu äger hamnar hos vettiga köpare/fodervärdar som tar vara på deras kapasitet….
Men jag har ju ändå önskningar…
Fölet efter Dreja blir ett brunt föl med bra steglängd och pigg och framåt som kan bli en riktig bra allroundponny. Beas föl hoppas jag blir ett brunskäckstoföl… Det är en dröm… Muffins föl hoppas jag blir en skäck även 2007, allra helst ett brunskäckstoföl.
Assi hoppas jag blir bra och får hålla sig frisk. Att Xtan kommer trivas i Lövånger. Att Kaxeba hamnar hos någon unghästkunnig som har visningsintresse. Karinjo hoppas jag hamnar hos bra folk som fortsätter jobba med honom.
Jag hoppas att Fia känner sig nöjd att få beta på evighetens gröna ängar och att Putte har det bra i Norge.

Jag planerar att Eurydike skall betäckas och bli dräktig. Eventuellt skall hon ställas ut lite också.
Eros skall ställas ut, det blir nog mest han nästa år också. Har man bara 2 egna finns det inte så många att välja på. Han skall också ridas och köras in. Vore kul med kvalitets, men det vet man ju inte. 3-års testet var målet i år och dit kom vi ju inte p g a arbete.
Jag tänker åka på så många utställningar jag kan och fotografera och titta på ponnyer. Det blir säkert fler utan häst än med.
Hoppas så klart på diplom vår treåring. Sen ska en av märrarna höjas till A och en ska förhoppningsvis klara av SUCh-et också. Å så hoppas jag att hingsten kan höjas till A också.
OM jag likställer "mål" med "planer" 2007 så:
- Esska lånas ut och ska förhoppningsvis visa framfötterna på travbanan under året. Eventuellt blir det kvalitetsbedömning till hösten och några utställningar ska hon nog hinna med. Går det riktigt bra så siktar vi på SUCH också.
- Cassis ska betäckas och vi jagar vidare efter hennes första guldplakett… :D
- Venessa ska förhoppningsvis bli klar för SUCH, möjligen också för Elit (A är hon redan klar för men ej höjd). Betäcks om efter fölning, alt tidigare om det inte blir nåt föl…
- Årets föl HocusPocus och Hia-Hia växer förhoppningsvis lagom och utvecklas bra. I så fall får de nog åka med på någon utställning.
Mina mål är att få Raffaella i utställnings-skick, Få borsta henne och hon står still och Köra in henne, Hope och Tiffany.

Mina mål är att köra in och ev rida in (om jag hittar nån som kan hjälpa mig) Fatima och utbilda henne, och hoppas på att det blir 2 fina och friska föl till sommaren.

Man har många mål, hoppas man uppnår ett par på ivarje fall.
# att Loni får diplom på premieringen, sen gärna dubbelguldet..
# att alla fölningar går bra och det blir fina, friska svarta bebisar.
# stambokföra Paola o Natasja o jaga suchet på Paola och Anja båda har bara ett guld kvar…
# många utställningar o naturligtvis önskas guld på alla..hi hi..
#att Jozo håller sig frisk o får betäcka fina ston, samt att han ska ut o visas mer nästa år.

#14. Det är väl antingen diplom eller dubbelguldsdiplom?
Om man får det riktiga diplomet tjänar det väl inget till att ansöka om dubbelguldsdiplom?
Mina mål är:
- hålla min minishettis i god kondition och vid gott mod
- skicka Hilfiger till Hallands Väderö där han förhoppningsvis växer både till storleken och mentalt
Mina mål eller förhoppningar är:
- Höja Gazette till A (klart poängmässigt)
- Att alla tre fölningar går som de ska
- Försöka få SUCH på Epus, ett guld saknas
- Kommer nog bara betäcka ett sto men hoppas såklart att hon blir dräktig
- Ev. visa fram en hingst för avelsvärdering
- Att jag och Epus ska höja oss några steg i körningen
- Viktigast av allt: att både två- och fyrbenta får vara friska
- Kanske försöka få Super-SUCH…
Högt ställda mål… Allt kommer förstås inte att uppnås, kanske inget av dessa men siktar man mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna.

#15 Det stämmer, man kan inte få dubbelguldsdiplom om man fått det vanliga diplomet. Dubbelguldet är ju liksom en "andra chans" för de som inte klarade sig på premieringen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
På Hamra så har vi några mål för nästa år:
* Får Amorosa ett levande föl så ska hon höjas till A.
* Försöka jaga SUCH på Harry, behöver ett guld till.
* Försöka få Super SUCH på ett par av tjejerna.
* Att fölningarna går som de ska.
* Att hästarna får fortsätta att vara friska.
Börjar längta till nästa år

#15 o #18, oki, men om hon missar avelsdiplomet så vill jag ju försöka med dubbelguldet, hon har ju verkligen förutsättningar men det är ju en dag som allt ska stämma o det har jag varit med om innan, då hästen var helt ur form på premieringen. kanske skrev lite konstigt men jag förstår reglerna. tack ändå.
Min mål för min enda shettis, Syrén's Axella är följande:
* att det runt midsommar föds en levande och frisk fölunge. Hon är ul:ad och konst. dräktig.
* att jag skall ta mig i kragen och köra in henne.
* att jag hittar en bra hingst och att hon blir dräktig så att jag får ett litet föl 2008 oxå.
Häls. Madde
Vad roligt att "följa upp" sina mål som man hade för ett halvårsedan…

Mina mål har redan ändrats.
Ingen betäckning och ingen kvalitets. Lite utställningar skall det väl bli hoppas jag.
mina mål är
Japp det försöker vi med
Nej det är redan borta från i år, blir ingen hingstpremiering för vår del. Pirat är ju såld också
Nougat finns inte hos oss mer och Wille får vänta till nästa år
Sen får vi väl se hur långt man når:-)
Jag talade inte om mina mål förra året, men de är faktiskt ännu de samma som de var då;
- Friskt föl (check)
- Visa båda ston och fölet på utställning
- Försöka nå SUCH på Clarinette
- Premiera båda ston GI
- Köra och träna stona MYCKET
- Betäcka Casablanca (check)
Mina mål/planer kvarstår
mitt ena mål av två tycker jag att jag kommit en bra bit på vägen med o det var ju med varmblodet o få träna lite för instruktör vilket vi gjort nu en gång i veckan o det märks mkt skillnad på honom. Kul!
Mitt andra mål innefattade ju Zaffran men henne fick jag ju ta bort pga fången så det blev inget med det…
men istället har jag ju foderhästen o betäcka på o ut på ngn utställning samt premiering med…

tja, det flesta kvarstår..
Vi har fått ett fin friskt föl, Jozo har fått fina damer , han har varit ute 2 gånger redan m guld, ska visas någon gång till i år.
Premieringarna kvarstår, dock får Milla ta Paola, men vi har andra..
Utställningarna har varit lyckade än, men nästa helg väntar en ny utmaning i uddevalla
Min mål kvarstår, med några tillägg. "Ella" kommer att betäckas med Jozo.
Dessutom har jag fått chansen att låna ett riktigt bra sto från Stuteri Rosengård, Kompis Pretiosa. Tack Ulla och Sture!
Mina förhoppningar för henne är att hon skall bli dräktig med Jozo och att hennes 3-åriga dotter får klass 1 på utställningen 2 juni. Då är nämligen "Pia" klar för ELIT.

Mina mål är:
* Komma ut och tävla med Rival - gjort!
* Få Miranda dräktig - förhoppningsvis gjort!
* Visa Miranda på utställning - gjort!
* Visa Miranda på premiering - kvarstår.
Vet inte om jag har några fler mål i år, men förhoppningen inför nästa år är ju att Miranda fölar utan komplikationer och att bebisen kommer ut välskapt. Jag har beställt en brunblackskäck, men jag vet inte om hon har hörsammat det…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Mina mål var:
* Visa Elecktra på treårspremieringen och önskan är ju att hon är så fin så hon kan få diplom.
Anmälningen är inskickad och avgiften betald.
* Är Hanna dräktig hoppas jag självklart på att fölningen går bra och att det blir ett friskt föl. Förhoppningsvis kunna visa henne på ngn utställning och kunna kvalicera henne till SUCH.
Tyvärr inte dräktig, men visa henne på ngn utställning hoppas jag kunna göra.
* Encym och Dragon, kanske även Lancelot ska eventuellt visas på premiering till hösten.
Lite ändringar även här. Encym kommer vi inte att visa, utan han får vänta ett år till. Lancelot är valack, så det är inte riktigt aktuellt mer :-) Planerna för hur jag ska lyckas få ihop premieringen med annat som händer den dagen funderar jag på, men förhoppningen är att kunna visa Dragon iaf.
* Om tiden räcker till så hade det varit kul att träna 3-åringarna (Encym, Elecktra, Dragon och Lancelot) och visa dem på treårstest.
Målet är fortfarnade att visa Encym, Elecktra och Dragon på treårstestet och träningen ska förhoppningsvis snart inledas. Lancelot är forhoppningsvis såld då.
* Vem som ska betäckas har jag inte bestämt mig för än, iaf inte mer än en. De som blir betäckta är självklart förhoppningen att de ska bli dräktiga och få friska föl 2008.
Jag har kommit lite längre med planerna här. Ministona ska få träffa Tiger. Evita ska bli beltäckt, men hingsten är fortfarnade inte helt klart.
Med andra ord så blev det lite revidering av mina mål… Dessutom ska jag försöka få SUCH på ytterligare ett av stona.

Detta var mina mål/förhoppningar inför 2007:
Hoppas att/på:
* mamma får tre friska fina shettisföl! Ett föl har vi fått, en hade resorberat sitt föl och Alicia väntar vi fortfarande på.
* Gardenia blir dräktig! Gardenia är hos hingst nu och blir betäckt!
* ännu en framgångsrik utställningssäsong! Kommer med all sannolikhet bara att bli en utställning för Gardenias del i år och den har vi varit på. 41p blev det så jag är nöjd!
* framgångar på travbanan! En start på travet i år och det resulterade i seger och nytt rekord. Kan inte bli bättre!! När Gardenia kommer tillbaka från hingsten tar jag ställning till om jag ska starta henne mer.
* alla våra hästar håller sig friska, pigga och glada!
Så ser det ut hittills när knappt halva 2007 har passerat.

#32 Vem ska Gardenia betäckas med?
Klart hon ska fortsätta starta :) Hon går ju jättebra nu!

#33 Hej Nilla!
Gardenia är på betäckning hos en hingst i Danmark, Waulkmill Maclaren. Visst kan hon fortsätta starta och visst har hon många sekunder kvar att sänka, men samtidigt känns det bra att sluta när hon är på topp 
Bild på Maclaren finns på vår hemsida www.shetlandsponny.eu
Rättelse till #32 Alicia har fölat ett hingstföl idag kl 12

Ska visa Virvla på utställning, hoppas att det går bra och att hon kan trava normalt utan att dra i 120
Ska ev. börja vänja henne med träns också, annars blir det ett lugnt år i år

Hur har det gått med era mål för 2007??
Våra mål är med råge uppfyllda..
# att Loni får diplom på premieringen, eller dubbelguldet..
Loni fick diplom med 42p 1/15. !!
# att alla fölningar går bra och det blir fina, friska svarta bebisar.
Japp, 2 svarta fina fölisar !!
# stambokföra Paola o Natasja o jaga suchet på Paola och Anja båda har bara ett guld kvar…
Natasja stamboksförd med 44p ! Anja fick sitt sista guld, klar för SUCH, Paola oxå tror jag..
# många utställningar o naturligtvis önskas guld på alla..hi hi..
Vi har varit runt överallt, o än så länge med fina guld, allt över vår förväntan..
#att Jozo håller sig frisk o får betäcka fina ston, samt att han ska ut o visas mer nästa år.
Jozo fick många fina ston i sommar, han har varit ute ett par gånger, höjd punkten, Rockelstad, med 43p o Res.Bis.
Det har varit ett otroligt år o vi kunde inte tro detta i början av året, men är evigt tacksamma för allt i år. Nu vågar man knappt sätta upp mål för nästa år..
Detta är vad jag skrev i vintras:
- Esska lånas ut och ska förhoppningsvis visa framfötterna på travbanan under året. Eventuellt blir det kvalitetsbedömning till hösten och några utställningar ska hon nog hinna med. Går det riktigt bra så siktar vi på SUCH också.
- Cassis ska betäckas och vi jagar vidare efter hennes första guldplakett… :D
- Venessa ska förhoppningsvis bli klar för SUCH, möjligen också för Elit (A är hon redan klar för men ej höjd). Betäcks om efter fölning, alt tidigare om det inte blir nåt föl…
- Årets föl HocusPocus och Hia-Hia växer förhoppningsvis lagom och utvecklas bra. I så fall får de nog åka med på någon utställning.
Så här har det gått:
- Esska tävlar på travet, har sänkt sitt rekord med 15 sekunder till skrivande stund (startar 2 ggr i eftermiddag också…). Har visats på två utställningar med 40 resp 41 p, så en 41a saknas för SUCH… (har ett guld från förra året också)
- Cassis är betäckt med L. Meat Loaf och har fått sin guldplakett (5x8=40p)
- Venessa dog några dagar efter fölningen
så något such får hon aldrig. Däremot fortsätter jag hålla koll på hennes avkommor för att kunna höja henne till Elit postumt. - Hia-Hia och HocusPocus utvecklas enligt planen…
Känns som att mina mål var ganska realistiska….
mina mål är
Detta skrev jag innan!
Japp det försöker vi med
Nej det är redan borta från i år, blir ingen hingstpremiering för vår del. Pirat är ju såld också
Nougat finns inte hos oss mer och Wille får vänta till nästa år
Så här har det gått!
mina mål är
Celma är stamboksförd, SUCHET jagar vi
Nej det är redan borta från i år, blir ingen hingstpremiering för vår del. Pirat och Påven är ju sålda
Nougat finns inte hos oss mer och Wille ska ut nu i oktober

Detta var mina mål och jag inser att jag ändrade på en hel del av det *S*
Ena målet är väl att få ut Manda på travet om vi inte sålt henne innan , att vi lyckas få någon i gång och kanske kvala in till kriteriet, någon till Derbyt, 5 års mästerskapet och att tävlingarna ska funka lika bra nästa år som det gjort i år.
Att någon av hingstarna går igenom hingsptremieringen *ler* att jag hinner visa på utställnigar och 3 årstesten
Att Dee-Dee blir dräktig med Gläntans Domino..
har en massa mål nästa år men kan ju inte skriva allt här *S*
- Manda blev såld till en kanon bra familj där hon är inkörd och dräktig.
- Förhoppningsvis är Jasmin med i kriteriet vet mer efter tävlingarna idag.
- Dee-Dee gick 5 årsmästerskapet och kom 5:a där.
- Har inte haft någn 4 åring färdig så det blev inget derby.
- Tävlingarna har funkat nästan bättre i år än förra året.
- Ingen hingst godkänd och hann inte med 3 års testet.
- Dee-dee hoppade vi över att betäcka.
Men alla mål är inte färdiga ännu så jag återkommer med mer sen ;-).
Mina mål eller förhoppningar är:
- Höja Gazette till A (klart poängmässigt) = gjort med 100 avkommepoäng och 43 exteriörpoäng
- Att alla tre fölningar går som de ska = tre fina fölungar
- Försöka få SUCH på Epus, ett guld saknas = ej uppnått, fick stryka honom från en utställning, målet skjuts upp till nästa år
- Kommer nog bara betäcka ett sto men hoppas såklart att hon blir dräktig = ett sto betäcktes och hon är konstaterat dräktig
- Ev. visa fram en hingst för avelsvärdering = visades med fina 39 poäng
- Att jag och Epus ska höja oss några steg i körningen = ej uppnått, har kört väldigt sparsamt… Men vi har hösten på oss :-)
- Viktigast av allt: att både två- och fyrbenta får vara friska = än så länge…
- Kanske försöka få Super-SUCH… = kommer att ansöka inom kort

Flera av målen är uppfyllda och jag är mer än nöjd med dem.
_* Visa Elecktra på treårspremieringen och önskan är ju att hon är så fin så hon kan få diplom.
_Elecktra fick diplom och blev dessutom BIS på premieringen över ponnyer och kallblod :-)
Var inte dräktig, men är klar för SUCH efter sina 45p och BIS-titel tidigare i år :-)
Lancelot är kastrerad, Encym ska inte visas och Dragon visades i höst.
Tiden har tyvärr inte räckt till så något treårstest blev det inte i år heller.
_ * Vem som ska betäckas har jag inte bestämt mig för än, iaf inte mer än en. De som blir betäckta är självklart förhoppningen att de ska bli dräktiga och få friska föl 2008.
_Cpirite och Hanna är båda konstaterade dräktiga med Design To Make a Difference och Evita är dräktig med Perigueux v Isala.

Mitt mål för 2007 var: Ska visa Virvla på utställning, hoppas att det går bra och att hon kan trava normalt utan att dra i 120
Ska ev. börja vänja henne med träns också, annars blir det ett lugnt år i år
Så här har de gått:
Det har gått jättebra, Virvla travade riktigt fint, lugnt och utan galopp på senaste utställningen. Hon var gudomligt snäll att lasta/köra i transporten och hon fortsätter vara supersnäll att sköta här hemma. Hon ska reggas om till svart också, så fort som möjligt.
Savannah ska visas på premiering nu i slutet av september och rikstambokföras, även hon ska nog reggas om till svart. Sen vill jag bara att hon ska fortsätta vara den lätthanterliga och helcoola lilla ponny som hon är
Gud va skönt det är med snälla, lätthanterliga och tuffa små shettisar. Är helt förbluffad över Virvla, tror inte det är nåt jag gjort som chockat henne. Hon accepterade täckena utan att blinka, hon vandrade rakt in i transporten första gången hon såg den, hon kan stå och beta med långtradare åkande bakom rumpan och hon såg bara lite fundersam ut när jag fick för mig att dra runt på en stor solstol när jag ledde runt henne nere på gräsmattan
vet ingen annan ras som är så cool som shettisarna! Är helt kääär i dessa små tuffingar!

Jag hade inga mål uppskrivna i den här tråden. Hade jag haft det hade jag aldrig någonsin haft mål i närheten av de resultat vi haft i år. Så alla mål jag ev haft är helt klart uppfyllda, med tanke på att flera av mina drömmar slog in i år. :-)
Bäst att suga på den här karamellen länge, länge - för sådana här säsonger får jag nog aldrig mer uppleva.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 21 Så här har det gått…
Ella och Pia är båda konstaterat dräktiga med Jozo.
Ella födde 11 juni en underbart vacker liten hingstunge som heter Devin.
Någon körning har vi inte hunnit med.
Jag har inte haft några mål i denna tråden heller. Har inga direkta mål då dom ändå bara går i kras. Lever för dagen med ponnyerna hädanefter. Då blir man mindre besviken. Låter kanske trist men så har och kommer jag att ha det.

Eurydike vare sig betäcktes eller ställdes ut. Men hennes son har visats två ggr och bättre än på Mantorp kunde det knappats gått, hans första guld och till och med ett championat. Nu måste hon betäckas nästa år! Jag har tänkt om under natten och hittat en ny kavaljer, skall höra med min rådgivare först bara ;)
Utställningar och andra evanemang har det varit gott om för min del. Sammanlagt 16 olika har det hittills blivit. Hinner nog med ett par till innan året är slut.

Mitt mål är att hålla mig så frisk att jag kan ha kvar mina älskade små hästar, det är nummer ett!
Dessutom hoppas jag att Pretiosa levererar ett friskt och vacker föl åt Madde, att Nadja får en fin Steveunge och att Ofelia äntligen blir brunstig och kan betäckas till våren! Hon har inte visat brunst en enda gång i sommar, men veterinären har undersökt henne och konstaterat att hon är frisk som en nörkärna och bara behöver lite mera tid på sig innan hon blir mamma. Vi får väl se hur det går.
Det här sista var förstås mera fromma förhoppningar snarare än riktiga planer . Jag ver ju inte ens om Nadja tagit sig, vi ska ta ett blodprov så småningom för att konstatera hur det ligger till. Hoppas, hoppas …!