Krav för id-koll
Läser i Ridsport (20/14) att en id-kontrollant krävs på ersättning för ett föl som reste sej, slog runt och dog vid id-kontroll. Enligt kontrollanten var fölet ohanterat. Kontrollen skedde i hagen. Ni som id-kollar, träffar ni på många ohanterade hästar? Har ni någon gång avbrutit och åkt hem? Jag har som krav att märkning ska kunna göras inomhus/mot en vägg (rumpan i ett hörn, ägaren på höger sida). Att hästarna ska vara hanterade har jag lite tagit för givet, men har nu fått börja fråga om föl är grimvana och ledtama (kan hållas i grimskaft). Har tyvärr varit med om ett par händelser som får mej att överväga om det är värt att hålla på. Inte nog med risk för att bli skadad själv, det känns inte bra att behöva "våldföra" sej på föl som knappt går med på beröring… Utfallet i tvisten Ridsport skriver om, kan nog bli avgörande för hur jag gör framöver. Ansvarsförsäkringen som finns gällande chipmärkning har en självrisk på 10% av ett basbelopp, vilket sist jag kollade blir över 4000 kr.
Det har aldrig hänt att jag kört hem med ofärdigt jobb men flera gånger har jag kört ut djurägaren och varit ensam med hästen. Djurägaren har en tendens att stressa upp hästen. Ohanterade hästar håller jag själv i grimma och grimskaft på ganska lång lina. Fungerar alltid jättebra och flera har varit imponerade över min teknik så jag tycker det fungerar bra.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Våra har väl inte alltid varit så hanterade men de är ju bara att ta tag i dem ordentligt , inga problem..

#1 Håller aldrig hästarna själv och kommer definitivt inte göra det nu. Har än så länge inte avbrutit en märkning, men har tänkt tanken ett par gånger, bl a efter att ett föl rest sej och slagit över, samt rest sej så det var sånär att jag fick den över mej (inte Shetland) - bara av att ägaren försökte hålla den i grimskaft.
#2 Jag tycker ändå det är ägarens ansvar och inte id-kontrollantens/veterinärens/hovslagarens uppgift - om ägaren tycker det känns bra att våldföra sej på sitt föl för att man inte ids ta tag i den grundläggande hanteringen så är det väl dennes sak, men jag gillar inte att tvingas till det/förväntas göra det.

Håller med dig Pernilla. som hästägare får man ansvara för att fölet är tillräckligt hanterat så den går att chippa och verka utan att riskera skador på den som utför arbetet. Olyckor kan hända ändå men de skall inte bero på ohanterade hästar.
Pernilla, har aldrig varit med om att någon häst rest sig eller så när man håller dem i grimskaft och låter dom knata runt en. Men så använder jag mig av " pistolen" vilket jag tycker är mycket mycket bättre. Däremot kan jag tycka det är obehagligt att dra tagel om fölen är bakrädda så för någon vecka sedan tog jag mantaglet för det gick inte gå nära baken på det fölet. Jag tycker jag ser mer och mer ohanterade föl och frågande ägare när man säger man vill ha grimma på fölet. . . Dessa har jag funderat på om man bara skulle lämna på plats. . . Frågar ni andra innan om fölen är hanterade?
Tycker egentligen inte att vi id kontrollanter ska kunna komma till skada för att ägaren till en häst inte hanterat den. Är det hästen som skadar sig tycker jag det är bättre än att id kontrollanten gör det. Låter kanske tufft men som Pernilla sa så är det inte vi som ska fostra hästen.

Då var tvisten (#0) avgjord: det blev förlikning där id-kontrollanten betalar hästägaren 2 000 kr.
Tycker det är sjukt att id-kontrollanten ska betala…. Hen gör ju bara sitt jobb & det är ju inte hen som har uppfostrat fölet…
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus