Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2189 ggr
sanne
0

Hjälp !! Hösilaget jäser..

Märkte i kväll att vårt fina hösilage som vi öppnade i Lördags kväll, var jätte varmt, Har det börjat Jäsa??? vågar man ge det till hästarna ?? Har nu öppnat hela balen o "luftar" det, det sa grannen att man skulle göra..

Någon som kan råda om vad man ska göra?! vågar man ge det till hästarna? Vi har 15 hästar på gården, men dom äter juh inte upp det dom får morgon o kväll, ska man inte kunna börja med hösilage redan..

zettan
0

ja öppnar upp mina balar så de får vara öppet. ja skulle inte ge om de är varmt. Luktar de illa?

Kris_J
0

Jag skulle ringt till SLU och hört mig för.

Har man otur kan balen bli otjänlig redan efter 2-3 dagar.
Jag skulle inte våga ge det.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

hm jag ger ju hösilage och jag har ju bara 8 hästar och här fungerar det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Zettan, du har väl små balar?

Vi har 400 kilos balar, kan iof försöka ringa SLU men dom har väl knappast öppet nu, jag måste nu jaga grannen o försöka få upp en ny bal, sen får jag jaga hö.. det luktar INTE illa, men är varmt, har nu ca 200kilo hösilage utspritt för o luftas, ska ut o känna o lukta på det nu, för det var helt ok i morse.. suck.. det blir dyrt om man kan använda halva balen bara..

hoppas det inte är någon fara o ge det, för det finns inget mögel, det är bara varmt..

Kris_J
0

Här står varmt=kasta, ska se om jag hittar fler

http://www.stallsmart.nu/article.aspx?articleID=1463&forumID=34

Pheobe
0

#4 det man inte ser brukar vara farligast. Kasta balen!

zettan
0

japp ja har småbalar men ja öppnar upp dom ändå för att int eråka ut för att de ska bli varma och jäsa.

Pheobe
0

#5 jag hållere med på det! Dock kan man ha balen öppen mycket längre när det är riktigt kallt. Mina balar har varit öppna som mest 14 dagar men då är det fruset ute.

Jag brukar bara öppna i ena ändan först. Efter några dagar öppnar jag upp hela balen, det måste man för luftströmningen. MEN jag öppnar som sagt inte hela balen direkt. Den håller längre om man bara tar en bit först. Så gör jag.

I denna "värmen" har jag hö. Hösilahet håller max två dagar nu. Det är för varmt och står solen på balen är det ännu värre. I solen blir det ganska varmt än. Tidigast i november öppnar jag mina.

Kris_J
0

Pheobe
0

#9 En annan sak som många inte känner till är hur ensilage kan bilda socker i balen. Många tror att detta är mögel. Det är det inte. Svårt förklara hur det ser ut. Någon som kan? Stod i denna artikel att det vita är mögel, det behöver det alltså inte vara.

Kris_J
0

Pheobe
0

#11  =)  duktig du

Kris_J
0

#12 ha ha! Gillar att letaHemlis

sanne
0

JAg kan inte öppna länkarna.. min dator vill inte det..

grannen sa att det var säkert ingen fara idag, då det var ok i morse, vi har absolut ingen sol, dock runt 5-8 grader ute..

jag får panik, får inte tag i hö, då det är en bristvara häromkring i år, men va sjutton ska jag göra.. blir extremt dyrt o köpa 400 kg o bara fodra med 150-200 men men vill ju inte ha sjuka hästar heller

Kris_J
0

Allar varna för varma balar man ska absulut inte ge dem eftersom en process då har startat. Mögeltillväxten blir enorm, inget man alltid kan lukta sig till eller se.

Aldrig så lite mögel kan ge tex kolik, vilket kan bli både dyrt och om man har otur även förlorade hästar.
Foster skador, kastning… nu är jag riktigt tråkig.

Kan de inte bara äta gräs tills du har ordnat något i morgon.

Hoppas de löser sig för dig.

Pheobe
0

#14 Mja, jag håller inte med. Det rä som sagt det osynliga som är farligast. Jag hade inte fodrat med en varm bal även om den var bra på morgonen.

Billigare slänga än att ha sjuka djur.

#15 då är vi två tråkmånsar =)

sanne
0

nja vi har inget bete kvar, o vissa hästar står inne på natten, har väldig ångest just nu då jag redan hade fodrat stona o unghingstarrna, men nu är det liksom försent kan man säga..bara hålla tummarna att inget händer i kväll, i morgon får vi nytt så dom får klara sig, i morgon bitti, dom får äta halm..

men Kris, mögeltillväxten, kan det bli så enorm på bara ett par timmar? då balen var helt ok i morse?

Cattis
0

#17 Jag skulle aldrig chansa jag skulle gå ut o ta bort det hästarna har i boxarna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

bonde
0
sanne
0

hm.. ja det står att man ska se upp med varma balar men inte mkt annat va jag kan utläsa..

Benjamin
0

Jag skulle inte ge hästarna hösilage med värmeutveckling i balen. Det kan ha varit små hål i balen sedan tidigare som ni missat.

Ulla L
0

Sanne, om du vill kan du få hämta hö hos oss för några dagar tills du får tag på ett lass. Vi har så lite hästar nu så vårt hö räcker över vintern ändå! Dessutom har vi massor av gräs kvar i hagarna, så vi gör inte av med mer än några kilo hö per dag än.

Hör av dig - jag är uppe en timma till!

Houdini
0

Jag skulle absolut inte ge  hö/hösilage som har blivit varmt.

sanne
0

Allt har löst sig !!