Pälsätare..
Hej!
Mitt lilla sto har drabbats av pälsätare.. Eller hon hade med sig det när hon kom till mig. Hur behandlar jag detta? Har aldrig varit med om förr nämligen. Har även islandshästar hon nu går med, smittar det?
Tyvärr har jag inget vatten i stallet så jag kan inte bada henne, finns det andra sätt?
/ Linnea_Gu

Jag använder Etotal till att behandla mot pälsätare, men det är egentligen bara tillåtet att använda på illrar. Jag badar aldrig mina pga pälsätare.
Jag tycker inte det smittar. Jag har hästar som delat box men där bara den ena drabbats.
Tack för ditt tips! Är det receptfritt och vart finns det? Kan alltså inte göra någon skada så det kan vara värt att testa?
Har märkt kala fläckar på halsen också, kan man ta på där med?

Det är ju ett slags bekämpningsmedel så hälsosamt är det väl inte, vilket inte tex Switch heller är. Jag har inte köpt på flera år men när jag köpte fanns det på Granngården.
Jag behandlar bara de ställen som är angripna.
Okej, läste nu att det inte säljs på marknaden längre.. Och att apoteket inte har något medel mot "löss" utan hänvisar till veterinär.
Trist behöva ta ut veterinär fast att man har kunskapen och varit med om det fölrr och är säker på vad hästen har.. Känns som det blir extrakostnader..

Du kan ju ringa och fråga veterinären om det finns annat medel. Förhoppningsvis borde de väl kunna skriva ut något utan ett besök när det gäller denna typ av problem.
Var bor du någonstans? Jag har flera burkar Etotal hemma, köpte på mig flera stycken när det skulle sluta säljas och har inte haft en enda ponny med pälsätare på flera år… Nästan lite ironiskt 🙂
Hej, jag har också någon burk etotal som jag inte behöver längre. Kan skicka med posten mot en symbolisk summa, om du är intresserad.
Jag behandlar aldrig för pälsätare
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Pratade med veterinär nyligen och dom rekommenderade i första hand ett medel som är för hundar, minns dock inte vad det var, kanske Frontline? skall finnas på apoteket.
Andra alternativet var att ta ut vet för bedömning/ ta prov för att dom ska kunna skriva ut något medel, vilket förmodligen blir mycket dyrare.

Om någon vill sälja etotal är jag ev intresserad.
Rebecka, jag skickar dig PM
Har du kvar din burk Etotal Eva BM ?
Linnea_Gu, du har PM från mig
Klippning tycker jag är det effektivaste sättet, Etotal gjorde varken till eller från på dom jag har behandlat med det…. Klipper på halsen under manen och ett drag på var sida svansroten, det har gjort susen på mina drabbade. I vintras drog jag av dom på det viset redan i slutet på januari och då slapp vi pälsätarna helt!
Klippning tycker jag är det effektivaste sättet, Etotal gjorde varken till eller från på dom jag har behandlat med det…. Klipper på halsen under manen och ett drag på var sida svansroten, det har gjort susen på mina drabbade. I vintras drog jag av dom på det viset redan i slutet på januari och då slapp vi pälsätarna helt!

#15 syntes det på ngt sätt i sommarpälsen sedan?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Ja där ser man hur olika det kan vara 🙂
De gånger jag behövde använda Etotal tyckte jag det fungerade bra.
Susanne: Nej det tyckte jag inte, man ärligt talat så tittade jag inte så noga efter det då jag inte hade några utställningar på schemat! Men på dom kort jag tagit på ponnyerna i sommar så kan jag inte se något på pälsen!

Tack! :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se