Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2895 ggr
PP
0

Stängselhöjd

Hur höga stängsel har ni?
Hur många rep/band/trådar/slanor och på vilken höjd emellan?

I sammanhanget kan det ju vara intressant om ni bara har shetland eller större ponnyer/hästar oxå.

Annette
0

Mina höjder är anpassade för New Forest, har ej mätt höjden. Vi har tre trådar, ett hammarskaft mellan varje tråd.

zettan
0

vi har mått för stor häst och shettis. vi har 3 trådar 4 i vissa hagar. lägsta tråden är 35 cm

Houdini
0

Rovdjursstängsel (eltråd alltså)

Första tråden på 25 cm (pga ojämn backe går det inte att ha 15 cm till första tråden) sedan med 15 cm mellanrum. Massa trådar blir det (har haft björn här flera gånger sista veckan).

JennyR
0

På vinterhagarna har vi rätt "högt", drygt 150 cm pga det kan komma rejält med snö häruppe och då blir ju staketet lägre :-) Vi har 4 trådar på vinterhagarna, vet ej exakt hur långt emellan men kanske 30 (?) cm… På sommarhagarna har vi 3 trådar, höjden är drygt 1 meter.

[Anna-N]
0

Som länstyrelsen säger för rovdjurstängsel. 120 cm högt och lägsta på 15 cm (tror jag). Har 5 trådar ( elrep eller band ). Vissa hagar har trä och fårnät.

- Enbart Shetland i hagarna.

[Rebecka]
0

har 3 trådar i 2 av hagarna o 2 trådar i en hage, och i paddocken har jag också 3 trådar. Vet ej hur högt men d ska va anpassade för  mina shetlandsponny o min connemaraponny

Houdini
0

15 cm ska det helst vara på lägsta tråden till rovdjursstängsel, men det kräver ju rejält plan backe… inga tuvor eller stenar eller jordklumpar (eller annat för den delen, för då leder det bort strömmen och stängslet gör ingen nytta alls).

Daladis
0

Har shettisarna och fåren innanför tre trådar som sitter på 30, 60 och 90 cm. Ska byta ut till rovdjursstängsel nästa vår, för vi har både lo, björn och varg som lufsar omkring här.

Hanna-D
0

Har fyra eltrådar - 30, 60, 90 och 140 cm. Har just för tillfället bara shetland här.

Charlotte-J
0

Har 4 elrep i alla hagar. 30 cm upp till den understa och sen 25 cm mellan de övriga.

Amor vincit omnia Kyss