Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2389 ggr
Pudlan
0

Bling på nummerlapp

Får man ha nummer lapp med bling på  utställning?

Mvh

Pudlan

hhejlollo
0

Vill också veta!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annette
3

Jag har aldrig hört att man inte får det.
Frågan är väl om det är så lämpligt, på en utställning är det en fördel att ha diskret utrustning så att ponnyn framhävs och de nummerlappar jag sett  blir ju väldigt stora på en Shetlandsponny.

Linnah
5

Jag skulle rekommendera er att ha nummerlappen på er själva istället, då blir det diskretare och skymmer inte någon del av hästen.

Det råder också inflation på blingbling i hästvärlden och även om ägaren tycker att det kan vara fint så gör det definitivt inget positivt för hästen i utställningsringen. Glitter framhäver sällan något, tvärtom tar det bort fokus från det som är viktigt dvs hästen. Det är inte tillåtet att ha t.ex. glitterspray när man visar, så det kanske är så att en del borde ta det som en indikation på hur utrustning och ekipage i övrigt ska se ut när man visar shetlandsponnyer. Det är inga amerikanska miniatyrer vi håller på med.

PP
0

Nu tycker jag ni är lite tråkiga! Vad skulle en blingad nummerlapp göra? De jag har sett är iaf vanliga nummerlappar med en rand bling - inte så särskilt vräkigt. 😇

Själv föredrar jag dock att ha nummerlappen på min högerarm istället för på hästen.

Hanna-D
0

Jag har visat med en bling-nummerlapp i år. Sätter den dock alltid på mig själv istället för på ponnyn (oavsett om det är bling eller ej).

Linnah
4

#4 En nummerlapp med bling skadar nog inte om det är bara det, jag tänkte mer på helheten. :) Det blir allt "vräkigare" huvudlag t.ex., små arabhuvudlag och liknande, och i de flesta fall där jag sett det har det inte varit till hästens fördel. Det kan nog i flera fall dessutom ifrågasättas hur säkra de är. Men då är jag en traditionalist i sammanhanget, jag tycker att man ska enkel, ren utrustning till shetlandsponnyer i engelsk stil, på sin höjd i vitt. ;)

Annelie-P
2

#6 Jag har också funderat över hållbarheten på de tunna "arabhuvudlagen", kan också tycka att det blir alldeles för tunna remmar för att vara snyggt på en shetlandsponnys huvud.

AnnaFagerell
0

Jag har också bling lapp, men på min egen arm. Jag tycker att det borde vara förbud mot nr lapp i hästens ansikte!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är praktiskt med nummerlapp på hästen när jag fotograferar på utställningar. 

Jag har snott Thiffannys idé och gör numera egna nummerlappar. De är 6,5 cm i diameter och än har ingen domare klagat över att de är för små. Jag tycker inte att de stör helhetsintrycket heller.

ZABA
0

Jag gör också egna nummerlappar, ibland med lite lagom diskret bling. Bling blir det t. ex. med små prickar av färgat/ofärgat glitterlim runt kanten.

VeronicaP
3

Sen kan ju jag ibland tycka att hästen ska ha nummerlappen på sig för då är de lättare att se vilken häst det är som visas och även utanför ringen . Allra helst om man fotografera hästarna.

Annette
3

#11. Det underlättar även för ringmastern.

VeronicaP
1

#12 Helt rätt Anette

Pudlan
2

Alltid stör det någon verkar det som med en rad bling på nummer lappen!

Härligt!

Men om en rad med bling stör på nummerlappen undrar jag om ingen har reagerat på hur en del ser ut när de visar sin hästar? Säckiga joggingbrallor och skitiga arbetsbyxor och i bland väldigt mycket minde putade hästar. Men det var inte det detta inlägg handlar om. Det var om man får lov att ha bling på nummerlappen oavsett om den är på människan eller hästen.

Förövrigt har smala huvudlagen för araber en vajer som kärna för det mesta.

Mvh

pudlan

VeronicaP
1

Jag har inte ont av blinget ;)

Teja-Bea
4

Jag bryr mig inte nämnvärt om blinget så länge det är diskret. Det är som sagt hästen som är i fokus, inte utrustningen.

Dock kan jag hålla med flera ovanstående; som fotograf föredrar jag  STARKT att nummerlappen sitter på hästen!! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Pudlan
0

Det är kul när det kommer "pfifiga" saker som en rad blingiga stenar på nr lappen.  Klart att det är hästen som skall var i fokus. Ja det omöjlig t att komma i håg vilken häst som är vem om man inte har nr lapp hästen när man fotar då måste man fota visaren också om den ha nr lappen. Bra att det blir lite rationer:)

Med vänlig hälsning

pudlan