Vätskedrivande mineralsten?
Jag brukar köpa rena saltstenar (dvs utan mineraler och andra tillsatser), men har nu provat Granngårdens mineralstenar. Tycker att hästarna dricker mer och även kissar väldigt mycket, utan att jag tycker de äter märkbart mer på stenarna. Någon annan som upplevt att just mineralstenarna har den effekten..?
Salt i sig är ju vätskedrivande. Det är inte så att du i år har torrare grovfoder så att de skulle druckit mer ändå? Mina dricker mkt just nu också. Själv använder jag saltsten av ren salt då koppar som är tillsatt överallt inte är lämpligt för shetlandsponnyer
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Det var just det att det blev sån markant skillnad. Nu är mineralstenarna slut och jag tycker "kisseriet" återgått till det mer normala. Hade förstått om de hade ätit betydligt mer av mineralstenarna än de vanliga, men jag tycker inte att de gjorde det. Jag vet ju inte heller säkert att det berodde på mineralstenarna, men eftersom det var det enda jag ändrat på och det verkade stämma så bra tidsmässigt, funderade jag om någon mer märkt av samma sak.

Har inget med mineralstenar att göra men jag har lagt märke till en annan sak:
Vi har två vattenbaljor i vinterhagen, en vanlig och en värmebalja. Hästarna dricker hellre ur den vanliga baljan så teorin att hästar dricker mer av tempererat vatten stämmer inte på mina.
Hur gör era hästar om de får välja?
Annette, ibland tror jag att en del baljor ger ifrån sig en bismak, därav deras val av balja

#4. Så kanske det är. Jag får väl provsmaka och se om jag märker någon skillnad ;)

Jag hade ett sto som luktade på vattnet om det var en Thermobar och vägrade dricka. Våra hästar väljer kallt vatten vilket är mest naturligt.
#6 finns nog olika termobarer också för vattnet i min är kallt men inte fruset. Mina dricker lika Mkt ur den som ur andra baljor men jag har en annan balja de alltid ratar av någon anledning