Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 528 ggr
[LillaStjärnan]
1

Frågor om shettisar

Jag har några shettis frågo som jag hoppas få svar på.
1) Vad är minsta mått på hage till 2 shetlandsponnyer?
2) Vilka tider utfodra ni era shettisar?
3) Vad och hur mycket utfodrar ni åt gången?
4) Hur långt motionera ni era shettisar och på vilket sätt (ridning, körning, ut och gå)
5) Hur många års erfarenhet av hästar bör man ha innan man skaffar en shettis?
6) Vid vilken temperatur bör man ha täcke på en shettis?
7) Hur många gånger i veckan motionera ni er shettis?

hippoteket
2

1) Vad är minsta mått på hage till 2 shetlandsponnyer?
Hagen ska vara tillräckligt stor för att de ska kunna röra sig fritt i alla gångarter. Det är svårt att säga exakta mått. Sen är ju frågan om gräset i hagen ska räcka till bete (kräver större hage) eller om du tänker fodra dem med hö även på somrarna.

**2) Vilka tider utfodra ni era shettisar?
3) Vad och hur mycket utfodrar ni åt gången?
**Mina ponnyer har fri tillgång till grovfoder dygnet runt.

4) Hur långt motionera ni era shettisar och på vilket sätt (ridning, körning, ut och gå)
Varierar, de rids och körs ibland, när de är lite mer tränade rider vi 45 min till en timme eller kör runt en mil.

**5) Hur många års erfarenhet av hästar bör man ha innan man skaffar en shettis?
**lika många års erfarenhet som om du skulle skaffa en häst av någon annan ras… Sen är det inte antalet år som är viktigt, utan vilka kunskaper om hästar du har. Somliga lär sig häst på kort tid, medan andra aldrig lär sig…

6) Vid vilken temperatur bör man ha täcke på en shettis?
En frisk shetlandsponny (som inte är klippt) behöver normalt aldrig ha täcke på sig.

7) Hur många gånger i veckan motionera ni er shettis?
Här motioneras det ganska sporadiskt numera, men när de varit mer igång har det varit mellan 2-5 gånger/vecka.