Mätkäpp köpes
Bör mäta åtminstone 45cm tom 125 cm (nedre måttet viktigast).
Gärna med vattenpass.
Pm:a gärna med förslag el ring
0911-205454
Ingen som vet var man får tag på en bra mätkäpp till minisarna?
Jag har köpt min mätkäpp av Hannas mamma Eva, en jättebra mätkäpp!
Boleprodukter har mätkäppar upp till 100 cm.
Jag har köpt min hos Ingvar (Kärlingehult) - den är från 0-110 cm.

Ridsportförbundet säljer godkända mätkäppar. Det finns raka utan "mittvik" som går utmärkt att mäta alla storlekar av ponnyer med.

Bara som info kan jag berätta att den mätkäpp Eva (Hannas mamma) gör är nästan en "kopia" (inte riktigt likadan, men nästan) av Ingvar Johanssons. Så det är i princip likadana käppar.
Så den som tycker att hans käppar är bra, borde gilla Evas. De är funktionella, välgjorda och fina. Rekommenderas.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#5 Jag är personligen väldigt nöjd med Ingvars käpp. I så fall kan jag också rekommendera Evas eller Ingvars käppar.
Vad har ni betalt för era käppar?
Jag har de käppar som Ridsportsförbundet säljer, de är godkända. Sväller inte som en del av ovanstående kan göra. Jag har köpt dem direkt från tillverkaren. Rekomenderas varmt.
Veritas odium paretFörvånad
#8 Ingvars käppar är också godkända.
#8 är de verkligen de? Träet drar åt sig fukt och ändar form.
#10 Det var den informationen jag fick när jag köpte den. Det borde ju stämma om mätningsnämnden säger det. 
Tror det är ridsportförbundets käppar som inte går att mäta minisarna med… skarven sitter precis i den kritiska höjden runt 80 cm.
Så den har jag tyvärr ingen nytta av, boles var slut.
Den kortaste käppen från Hyssnam är 116 cm och ingen skarv.
se även inlägg 8.
Jag har två mätkäppar från Hyssnam, 2m (ihopfällbar) och 116 cm. Ridsportsförbundet för de käpparna. Men man kan köpa direkt från Hyssnam också.
Har tidigare haft även Ingvars, men jag trivdes inte med den för att när den svällde var den väldigt trög att flytta libellen på.
#13: Ja, den måste förvaras inne för att fungera. Inte alltid så praktiskt alla gånger. Men hyvlar man av en del så går den att skjuta libellen ändå. Det är lite "thigt" annars när den sväller.
Men annars är den bra på alla sätt o vis.
Men om man hyvlar av kommer väl libellen hamna i lutning, jag kanske tänker fel, hur korrekt blir måttet då?
#15: Det funkar bara man hyvlar av hela vägen o exakt. Behövs så himla lite….Annars lutar det hit och dit o blir fel mått. Jag har inte gjort det på min men de som köpt genom Bole (var precis likadana i trä) gjorde det och det fungerade.
Jag tar ut min när det är dags att mäta, vilket inte är så ofta :-)