Slutmäta??
Tycker ni det är värt att slutmäta en shettis för hoppning? Har ett sto som har enorm hoppkapacitet och har tävlat en hel del på klubb tävlingar och så mm. Nu känner jag när det gått så bra så vill jag gå vidare med henne och hon som rider ponnyn men tycker ni det är värt det?
Självklart!!! 🙂 Varför inte? Det finns ju alla möjligheter att fortsätta tävla när din ryttare blivit för gammal. Man kan hitta en ny ryttare som fortsätter tävlandet.
Ska den tävla lokalt eller högre behöver den mätintyg för att ens få tävla så ja, de är värt de

#1 jag äger henne inte själv utan var tvungen att få hem en sällskapsponny småfort som möjligt förra året när min andra häst gått bort. (Glömde skriva att jag inte äger henne) Största problemet är pengarna. Vet inte vad henne ägare säger om hon vill betala allt eller delbetalning. Vad tror ni är bäst eftersom jag inte står i papper (än)?

#3 Vi har ju haft hästar på foder här som vi har tävlat på trav och då har ju självklart vi stått för sådana kostnader och vill man tävla så får man tycker jag stå för den kostnaden själv
Ring och prata med ägaren. Kan ju ligga i hennes intresse, avkommemeritering genom tävling? Så om pengarna är bekymret kanske ni kan hjälpas åt med avgiften?
Vill ni tävla ponnyn så är det givet att ni får stå för utgiften att mäta ponnyn samt bekosta tävlingslicenser (vilket du måste ha både för ponny samt ryttare från lokal nivå). Licenserna måste förnyas varje år. Dessutom måste du förutom mätintyg ha giltigt vaccinationsintyg (grundvaccinera upp din ponny först). Förutom detta så måste ryttaren tillhöra en klubb/ medlem, knuten till Svenska Ridsportförbundet samt ha grönt kort. Att tänka på avkommemeritering i hoppning för en A ponny är lite långsökt om ponnyn i fråga inte superhet och kan hoppa något helt fantastiskt.
Dessutom tror jag att meritering är från LB nivå vilket innebär 70cm bana för en A ponny. Du kommer endast att möta B ponnys till 99%. Ska ni ut och tävla så ska ni tävla med inställningen att utvecklas inom A ponny nivån och utveckla er ponnys kapacitet, inte försöka tänka på framtida meriteringar, för då gör ni er själva bara olyckliga, ponnyn i fråga och definitivt ägaren. Gör en kalkyl på ovanstående utgifter. Önskar er lycka till! Personligen tycker jag att det är underbart de få gånger man ser en shettis ute på tävlingar vilket idag tyvärr är sällsynt.

#6 Vet iof shetlandsponnyer som slått både Kat B och C ponnyer i hoppning och dressyr så nog går det.
Ingen tävling är slut förens alla gjort sitt ;)
Och ryttaren kan tävla på någon annans kort om den är 13 eller yngre :)

#7 Håller med dig. Ovanstående shettis är Wippen, hoppar allt och går nationell dressyr med vinster och placeringar t.o.m nationell nivå. Min dotter har tävlat Wippen i nästan fem år och dem har varit fantastiska i både hoppning och dressyren. Men om man tar hoppningen så måste hon vara så överjävligt snabb vid omhoppning, med nästan omänskliga omhoppningrundor för att ens ha en chans att placera just för att steglängden på A mot B ponnys är så stora.
I dressyren har Ida varit tvungen att rida fullkomligt perfekt för att har en chans att placera sig. Domaren dömer alltid ner gångarter på en shettis för att dem döms alltid mot B och ibland (till trots att det inte är rätt) mot C ponnys och det gör att poängen alltid blir låga där. Ida och Wippen möter ofta ekipage som inte är lika duktiga, men som alltid får bättre poäng för att ponnyerna har bättre gångarter. ..Så här ser verkligheten ut. Tyvärr.

Fast en bra domare dömer inte ner gångarterna för att det är en kat A ponny utan dömer den rättvist
Veronica. Jo, en bra domare dömer rättvist, men det finns nästan inga domare som någonsin dömt shettis på högre nivå. En domare har att förhålla sig till en dressyrklass där A, B samt i olyckliga fall C ponnys ingår. Då ställs A ponnys mot B samt C gångartsmässigt. Såna är reglerna och så dömer domarna. Inte att en A ponny döms individuellt, B individuellt osv… Endast tre domare under nästan fem års tid har vetat hur de ska bedöma en shettis. Vi har absolut mest erfarenhet inom dressyren med shetlandsponnys i Sverige Veronica. Det är en ständig kamp. Vi utgår aldrig efter vilka procent Ida får med Wippen, utan hur deras ritt ser ut utvecklingsmässigt. För dem kan rida en helt fantastisk ritt, men ändå bli nerdömda för att det är en shettis. Det som genom åren har gett Ida & Wippen glädje att fortsätta är att hon ofta fått stående ovationer av publiken vilket är ovanligt inom dressyren. I den perfekta världen så dömer en domare rättvist/med bra kunskap och god erfarenhet, men inte i denna värld…:) Men vi är glada ändå, för det finns inget bättre än att kunna växa med sin ponny och vår Wippen är en fantastisk allround shettis med stort hjärta. <3
Det är verkligen värt det! Det behövs mer a-ponnysar ute på officiella tävlingar!!