Vad är det som inte passar in?
Jag är en ganska galen tjej, förälskad i att ställa ut. För drygt ett år sedan skaffade jag mig ett shettissto för att ställa ut bland annat. Dock har inte hon gått så bra, eller hon har gått mindre bra, med 36p två gånger och 37p en gång. Poängraderna har varit 77688 och 77788. Det jag stör mig på är att jag egentligen inte förstår varför hon får dessa poäng. Det står lixom bara HUR hon ser ut, och jag kan inte tyda om det är bra eller dåligt enligt rasstandarden ex.
När hon fick 37p var kritiken såhär:
Typ: Rastypisk, lågställd, kompakt 7
HHB: Vackert huvud, bred hals, bra djup 7
Ex: Från sidan välbenad, tåvid fram, ngt vinklad has 7
Skritt: Avspänd, naturlig 8
Trav: Lätt, naturlig 8
Det enda jag nästan förstår är extremiteterna, skritten och traven. Jag ger er en bild så kanske någon av er kan förklara varför hon får ex, en 7a istället för en 8a, och vad det är som isåfall krävs för att få den högre poängen. Vad tror ni hon skulle få för poäng på den senare bilden?

Det är väl det att hon när kompakt med bred hals som drar ner. I vinterpäls blir det mer tydligt så det är inte säkert att det skulle bli någon förändring.

Skall väl tillägga att 7 är inget dåligt betyg, det är medel och allt utöver är bättre.
Det viktiga är att läsa omdömet bakom siffrorna och utgå från det i eventuellt val av hingst.
Vad var omdömet på benen då hon fick 6 på den punkten?
#3 Nej, det vet jag också, jag har bara väldigt svårt att se vad som inte är "rätt" om du förstår vad jag menar.
Åh, det har varit både att hon är x-bent fram, och tät och tåvid. Egentligen samma sak alltså. Hon är inte lika tåvid längre, men har en lite knasig benställning fram. Dock fick hon 8a på benen som 2åring, så detta är nått som kommit senare, förmodligen pga dåligt med verkning, jag fick henne som 4åring!
Vad innebär det att hon är lågställd exempelvis? Vad är välbenad? Mer än att det är positivt? Bra djup? Vart är det ett bra djup?

Lågställd beskriver bara modellen och är inte så mycket en värdering. Olika modeller finns och det är lite tycke och smak vad man föredrar, både som uppfödare och domare. Själv är jag exempelvis inte ute efter den lågställda modellen. O:) Djupet som nämns är bröstkorgen som hos shetland ska vara väl tilltaget med välvda revben. Hos ett sto vill man se lite större längd i bålen för att det ska finnas gott om utrymme för ett föl, medan hingstarna kan vara lite kortare. X-bent och tåvid är inte riktigt samma sak, då det förstnämnda är ett fel som börjar redan ovan knäleden = större fel. Tåvid är vanligt hos rasen. Det blir oftast bättre när (ung)hästen breddar sej i bålen och kan därför ses mer förlåtande hos föl/unghästar än hos en vuxen ponny. Det finns en del bra litteratur om exteriör med beskrivande bilder. Det mesta gäller för alla raser. Ett tips är oxå att gå en exteriörkurs och/eller att gå med som ringsekreterare på utställning. Förstår man inte kritiken/delar av kritiken, kan man alltid fråga domaren på plats när denne har en stund över. Själva idén med vårt system med både poäng och kritik, är ju att bedömningarna ska vara utbildande. Det är jättesvårt att uttala sej om exteriör efter bilder eftersom mycket kan bero på hur bilden är tagen. Skillnaden mellan en sjua och en åtta kan vara hårfin - det räcker i teorin att en domare ligger lågt i poäng och en annan högt för att det ska kunna skilja en hel del i poäng från den ena till den andra. Domare kan även värdera olika fel och förtjänster på olika sätt. Visar man för flera olika domare, får man iaf ett slags genomsnitt på kvaliten på ponnyn, samtidigt som man själv lär sej mer hela tiden om uttrycken och vad som eftersträvas.
#7 Tack för ditt långa svar. På det där med tåvid så fick hon kommentaren "tät och tåvid" vilket jag tolkade som en annan förklaring av problemet, dock så hoppas och tror jag att hon har blivit bättre i sina ben. Nu kommer ju såklart mer frågor. Exempelvis var bålen sitter? Och väl tilltaget med välvda revben? Jag är ledsen att jag är så himla dålig, men jag vill i alla fall lära mig. Vill verkligen jobba som domarsekreterade senare i mitt liv, men undrar om jag är för ung nu (fyller 16 i år)!
#7 Och vad är det som är lågställt? Är det hennes ben som är korta, hennes huvud som är sänkt, eller vad är det egentligen?
Lågställd kan man få på en ponny som egentligen inte är lågställd om man ställer upp den felaktigt. Det gäller att få en trevlig uppsyn på ponnyn när man ställer upp den. Om jag vore du skulle jag dela manen, lika mkt man på båda sidor till visningen. Jag delar alltid manen med så stor spik genom manen. Försöker få så mkt man på båda sidor som det går. Sen plattar jag ner manen med vatten innan jag tvättar hela hästen inkl man. Efter tvätten flätar jag små flätor, ganska hårt, inte hela flätor utan ca 10 cm ner så det hjälper till att tynga ner manen. Sen sitter de tills vi ska visa, tar ut dem när jag är på plats. Sen skulle jag klippt en fin käklinje så du klipper fram ganaschen ordentligt för att få ett mindre huvud med bättre uppsyn. Manen kan lätt ändra en lågstäälld ponny att få en annan resning
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Du ser hur ganaschen är fri från päls och får en fin form och denna hingst har man på båda sidor halsen vilket ger en fin linje från nacke till rygg
#10 Åh tack snälla för tipsen! Ska man ta en vanlig sax och klippa helt eller ska jag ansa, med någon ansarsax kanske? Hon ska visas i mitten av februari så det är lika bra jag tränar!
Och manen, blir inte den lockig om jag flätar så? Det kanske inte gör något?
Vanlig sax. Klipp nu så jämnar det till sig lite innan visningen. Klipp från hakan och bakåt så rakt du kan. Sen följer jag ganaschen. Svårt förklara. Manen har inte bli IT speciellt lockig när jag gjort så. Vissa hänger bara manen i tofsar men jag tycker inte den vill ligga kvar när man tvingar den då utan faller tillbaka på fel sida igen.
Vid uppställningen kan du ha nåt i handen som prasslar, ett dumlepapper brukar fungera bra. 😃 så smyger du det lite framför pålle så du får dennes uppmärksamhet när du ska ställa upp så huvud och hals reser på sig
#14 Jag förstog inte riktigt. Vart ska jag börja? Jag skickar en bild på så jag tolkade det!
#15 Ja får prova! Men eftersom hon inte ens reagerar på hästappen, där hästar gnäggar, så har jag svårt att tro att detta skulle fungera. Hon gillar godis, men har aldrig öronen framåt då, utan letar mest. Kan jag vända godiset till nått postivit? Hålla den på ett sätt eller så?
Precis, börja klipp det där långa som spretar ut precis bakom underläppen, OBS, ta ej känselhåren bara. Fortsätt sedan bakåt och försök runda snyggt vid ganaschen. Du kan klippa i omgångar så du ser att du inte tar för mkt. Klipp hellre igen då. När man väl står där inne i ringen brukar det fungera med lite prassel. Alternativet är att hänga en vanlig två eller treliters påse på yttersta delen av en pisk och prassla med den bakom dig när du ställer upp henne. Träna inte så mkt prassel hemma för då reagera hon inte på plats kanske.