Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1657 ggr
Annette
1

Planer för 2015

Vad har du för planer och önskemål gällande Shetlandsponnyer 2015?

AnnaFagerell
0

Planen för 2015 är att försöka få diplom på mitt blivande treåriga sto, Girl of a Legend. Vore kul inte minst för hennes pappas skull och för att jag inte äger den svarta skönheten längre, hingsten. Sen hoppas jag på ett friskt stoföl efter karajan di leva och mitt sto Galencia, sto för att jag inte kan ha hingstar längre och då måste den tyvärr säljas. Ett diplom och ett stoföl är väl inte för mycket att önska sig ;) Sen önskar jag att den bästa hingsten i världen, legend, får en massa friska fölungar! Inga betäckningar för mig 2015

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLenaK
1

Mitt enda önskemål för kommande år är att mina två kvarvarande ponnyer ska få vara friska och krya. Förhoppningsvis ska den blivande fyraåringen komma i vagn och bli ordentligt inkörd. 

Några utställningar ska det förhoppningsvis också bli. Har ju ganska nära och bra till riksen i Vetlanda 😃

hippoteket
1

2015 blir första året som Shetland Sydost är igång ordentligt och mitt främsta mål är att få föreningen och dess aktiviteter att fungera. Några utställningar lär det väl bli, fast risken är väl att man inte hinner visa på våra egna utställningar utan får åka någon annanstans.

Jag väntar förhoppningsvis två föl - skulle gjort stick-i-mulen-test på dem i höstas men ett akut sjukdomsfall med sjukhusvistelse kom mellan och sen hade det gått för lång tid.

Jag kommer nog betäcka om åtminstone ett av stona, har dock ingen aning om med vad.

__Prenses
0

Jag tror jag kommer satsa på ridningen med min shettis och sätta henne i vagn till våren. Kanske ev. betäckning också, sitter just nu och drömmer och har nog färdigt valt hingst, men… måste se lite ännu vart vindarna vänder och vad hjärtat klappar för.

cinna
0

Målet är att få till så pass mycket träningstid att Eragon kan debutera i officiella sammanhang i körning och att Eclipse under sommaren kan göra bruksprov för höjning till GII.

Betäckningar ligger vi lågt med nu under ett par år.

Annette
0

Förutom att både två- och fyrbenta skall få vara friska samt att fölningen skall gå bra önskar och planerar jag i dagsläget följande:

• Betäcka Furunäs Ninette (ev. något mer sto)
  • Visa unghästarna på utställning (ev. något äldre sto men det är inte högsta prio). 
  • Träna mina ponnyer allsidigt
  • Starta mer bruks
  • Köra mer
Moheda
2

I år vill jag försöka hinna med att motionera/banta min allt för tjocka James! Målet är att visa honom, i första hand på sydosts vårutställning i Växjö om han inte fortfarande ser ut som en kub!!

Annalena
3

Jag hoppas att jag får 3 friska och goa fölungar i slutet av Maj månad. Jag hoppas även att min om några timmar 3 åriga drömponny kan få ett diplom på stopremieringen i sommar. Jag hoppas även på att några stoägare vill komma med sitt/sina ston till min lilla hingst. Jag hoppas att alla andra shetlandsbitna får sina drömmar och önskningar uppfyllda. 2015 kan bli ett fantastiskt år!

toveeolsson
0

Min plan är att åka ut och få mitt 6åriga sto ännu mer bedömd och låta henne växa ihop ännu mer. Sedan så blir det väl en del nya tricks också!:D

Hanna-D
1

2015 är ett år jag ser fram emot. Några av anledningarna: -Vi ska ha fina Olivier van de Amstelhof hos oss i sommar -Vi har ett treårssto att matcha för ett diplom förhoppningsvis och en tvåårshingst att matcha för avelsvärderingen i höst -Två föl ur spännande kombinationer väntas -Internationella utställningen i Finland dit vi planerar att åka med hästar

RebeckaSvensson
0

Våra planer är att vår 4-åring, Åkaregårdens Likör, ska visas på premieringen igen (godkändes som 2 1/2-åring). Han ska förhoppningsvis göra ett bruksprov där. Ev ska 1 eller 2 standardstora hingstar också visas fram på premiering. Dessa två ska köras in. Sen har vi ett treårigt sto o hon ska visas på premieringen i sommar. Förhoppningen o önskan är ett diplom. 2 ston betäcktes i fjol o där önskar vi så klart att allt går bra med ston och föl. I år kommer vi troligen att betäcka Bainden Primrose o Urelle v.St ut de Woest med I Learned From The Best. Det blev inte så många utställningar i fjol men vi ska försöka komma iväg på fler i år.

JoannaLi
0

Mitt mål är ett Liten ska få komma i vagn, och att vi förhoppningsvis få börja småstarta lite körträning också. 

Om det går i hamn, så önskar jag även att jag eventuellt skulle kunna få ta någon liten lektion för min gamla ridlärare eller hennes dotter, bara för att det skulle vara så jäkla kul! 

Så hoppas jag att vi eventuellt ska kunna få lära in något litet (eller stort) trick, om vi hittar ett passande godis att belöna med :D

Jo, och så vill jag att han ska bli bekväm och mer självsäker i att jobba med mig helt fritt.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina planer för våra shetlandsponnyer är inte alls så stora, kanske jag hinner åka på någon utställning om det inte krockar med trav tävlingarna.

Dee-Dee ska förhoppningsvis starta i några fler lopp i år än i förra året.

Slättens Bagheera som numera är valack , ska köras in och förhoppningsvis även han komma ut på travet och säljas.

Ev får jag fundera på att betäcka Slättens Magica de Hex då hon inte har blivit såld.

Madgic och Bethoven finns ju till betäckning ,  Mi Rey verkar inte bli frisk från sin hälta och de ser lite hopplöst ut för honom .

AnnaFagerell
0

Veronica, vad är det för en häst på bilden?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SaraDoos
0

#14 det där är MiRey, har jag bestämt för mig. 

#13 Hittar de inget? Jag har själv en som står med hälta sedan 15 dec, men det är i a f lite på bättringsvägen. De hittar inget på röntgen, men gissar att ledband/sena/ligament är av och det läker av sig själv, men det tar lååång tid :(

SaraDoos
0

Jag har inga planer alls faktiskt.

Nu väntar jag först och främst på att min minsta ska bli friskförklarad i benet. Det ser hoppfullt ut, men tar lång tid att läka. Hon är betäckt i slutet av augusti -14 - jag är tveksam till att hon är dräktig, men vi får se. Mitt andra sto Salsa rids av yngsta dottern och det blir nog Salsas huvuduppgift även i år.

TeamMascot
0

Har två treåringar att köra in och eventuellt kvala till travet. Funderar på att ställa ut dem också, som en kul grej (de är valacker). Får väl se hur det blir.

liljegren
0

Jag har precis fått hem en minihingst f 2012 som jag har tänkt köra in :) blir kanske någon utställning också :) Skulle vilja åka iväg och visa mitt ena standardsto också..

Miica
0

Jag har massa shetlandsplaner i år. Blir glad om hälften faller in!

Väntar ett föl till sommaren, och hoppas av hela mig att det ska gå bra och utan komplikationer! Då hon fick ett felläge för två år sedan så är jag extra nervös.
Skulle till o med bli alldeles överlycklig över ett kolsvart hingstföl även om jag hade önskat mig ett eldrött sto ;)

I övrigt blir de utställningar, betäckningar med Titol samt lite inkörning och allmänt njuta av vad året har att erbjuda!

Lycka till alla med året :D