Ni som kan det här med foder! (tjockisshettis)
Hej!
Funderar på att skicka in höet vi köper på analys pga att min (framförallt) ena äter väldigt mycket halm för att hon har tjockistendenser. Hon har fått till stor del halm sedan i sent i somras och jag vill inte att hon ska missa något viktigt i maten helt enkelt. Just nu äter hon halm, lite hö och ca 1dl protein special (Granngårdens sortiment) och hon har tack vare detta blivit mindre fet och man känner tex enkelt revbenen nu även genom vinterpälsen :) Så jag skulle inte säga att hon är fet nu. Men det är svårt att se exakt hur hon ser ut genom all päls :)
Men jag ser gärna att båda mina tjejer fortsätter äta halm också för att få så många tuggtimmar som möjligt. Vill inte att dom ska stå på tom mage.
Så, när analysen är klar. Hur gör jag då? Eftersom dom går två i samma hage, varav hon som lätt hänt blir fet äter konstant och den andra är mindre intresserad och därav får i sig mindre. Kan jag då ha i stort sett fri tillgång på halm i hagen utan risk för att någon blir fet och sedan får dom sina specifika hö mängder (plus eventuella tillskott i box på natten) ??
Hur stor skillnad är det generellt på hö och halm? En foderrådgivare tyckte inte att man behöver "slösa pengar " som hon sa på att skicka halmen på analys.
Förstår ni min något luddiga fundering/fråga? :)
Tack på förhand!
Jag har svårt att tro att en foderrådgivare sagt att du ej behöver analysera. Du kanske har missuppfattat hur hon menade. Akta dig för att he för lite Hö,mjau fick kolik på en treåring hör för en tid sedan som fick för lite Hö, trots fri tillgång till halm. Nu får hon vara lite fet istället.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det är väl inte otroligt att en foderrådgivare sagt att man inte behöver analysera halm. Den som vill räkna på en foderstat kan ju använda tabellvärden för näringsinnehållet. Skillnaden mellan olika halmpartier är inte så stor som skillnaden mellan olika höpartier kan vara. Eftersom man oftast inte vet exakt hur många kilo halm hästen äter, så blir det ändå ingen exakt noggrannhet beträffande hur mycket näring hästen får i sig via halmen.
Fast har man för avsikt att fodra med halm bör man analysera, om inte för hygienens skull. Halm ska vara av mkt bra kvalité om man ska fodra med den och olika spannmålstyper innehåller olika näring.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag vet inte precis vad du, AnnaFagerell, menar med "fodra med halm". Ifall du menar en häst som får en bestämd mängd halm och äter upp precis alltihop, så är ju situationen en annan än om hästen har fri tillgång och plockar i sig det den vill. Halmens blad är näringsrikare än stjälkarna. Ifall hästen har fri tillgång vet vi inte precis vad den stoppar i sig, men troligtvis föredrar den bladen framför stjälkarna. Vid en laboratorieanalys analyseras inskickat prov sådant det är. Hela provet eller en representativ delmängd, blandas och males. Stjälkar och blad kommer med precis såsom de är i det inlämnade provet. Analysvärdet man får kanske inte motsvarar innehållet i det som hästen äter och som jag skrev tidigare vet vi ofta inte precis hur många kilo den konsumerar.
Jo, näringsinnehållet i olika halmsorter kan variera men inte så mycket som mellan olika höpartier. Jag förutsätter att vi talar om halm från spannmål.
Hos två laboratorier som jag kollade kostar näringsanalys av halm (för att få innehåll av energi och protein) 380:- resp. 465:-. Vill man ha makromineralerna (Ca, P, Mg och K) tillkommer ca 250:-. Priser inklusive moms.
Analys av hygienisk kvalitet (mögel och bakt) kostar 678:-. Pris fanns bara hos det en labbet. Detta laboratorium skrev att man bör analysera om man misstänker att fodret är dåligt, men det stod inte att man bör analysera rutinmässigt. Man kan inte upptäcka allt genom att själv känna, titta och lukta på halmen, men en viss bedömning är ju möjlig. Att analysera eller inte får väl bedömas från fall till fall och beroende på hur stort halmparti det rör sig om. Hygienisk kvalitet hos allt hästfoder är jätteviktigt, men det verkar inte vara det som är trådskaparens problem.