Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 879 ggr
Pheobe
0

Dräktiga ston och utställningar

Nu när det närmar sej halloween. Anmäler ni dräktiga ston dit och vad är era motiv till detta?

Själv vill jag inte i november åka med ston som är dräktiga och ska föla året efter.

Cattis
0

Det beror alldeles på när stoet skall föla. Skall hon föla i april tar jag inte ut henne i november. Men är det inte dags förrän i juli anser jag inte att det är ngt problem alls. Och det handlar ju dessutom om hur de ser ut. Inte många vill väl åka på utställning med ett sto som är aningen otympligt… Även om det finns undantag såklart.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

# 1 Inget för stresse eller så? Bara själva hullet avgör?

Själv finner jag ingen mening i att ta ut ett dräktigt sto. Känns som det är lite onödigt men det är ju bara jag

Cattis
0

#2 Om en häst blir så stressad av att åka på utställning att det är risk att hon skulle kasta, så tror jag inte att någon åker.

Varför skulle stoet bli mer stressat i oktober än i juni?

/Cattis

Pheobe
0

#3 i juni är den kanske inte ens betäckt så då kvittar det. I okt /nov är den längre dräktig och är det en stessad häst kan den väl kasta eller? Fast jag är nog inte så orolig över det egentligen utan tycker mest bara att ett dräktigt sto kan få gå hemma och ha det gott inför det som komma skall.

Cattis
0

#4 Jag håller inte med. Bara för att stoet är dräktigt behöver hon inte bara gå i hagen och dra. Jag betäcker generellt inte förrän i juli, och mao har jag generellt inget som helst problem med att åka på utställning i oktober-november.

/Cattis

Pheobe
0

#5 Men den kritiska månaden då? de 40 första dagarna som folk säger?

Vi kan rida ponnyerna här hemma även om de är dräktiga men åker inte med dom om det inte behövs. Funderar på stryka mitt föl från Gråmanstorp för att modern är dräktig. Är det löjligt då? Hon är då 5 v dräktig ca

Cattis
0

#6 Det är väl upp till var o en att avgöra hur kritisk den första månaden är för ens sto. Jag åker med mina ston på utställning även under betäckningsperioderna ibland, om det råkar sammanfalla med utställning. Det funkar bra eftersom de inte blir ett dyft stressade av att resa eller ställas ut.  Men det är såklart olika från olika individer, som med allt annat.

/Cattis

PP
0

Jag har inte visat mina ston på sena utställningar när de har varit dräktiga - har nog inte visat dem dräktiga överhuvudtaget när jag tänker efter. Men det har mer att göra med att det alltid finns en risk att utsättas för smitta när man uppsöker platser med många hästar från olika ställen.

Är kanske pjoskigt, men jag har inte tyckt att det har varit värt risken - hur liten den än är.

Milla
0

min hedvig ska med ut i nov och är då en bit in i dräktigheten även celma ska med och hon är lika långt gångén.

Blir hästen stressad över att åka på utställning så åker jag inte oavsett dräktig eller ej

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

dajmie
0

Det där med 40 dygn vet jag inte om det stämmer på alla, att det skulle vara mer riskabelt, vi åkte till Holland med dajmie, då var det runt 40 dygn, hon fölade året efter och fick ett välskapt föl, håller med Cattis där, det är olika individer.

Pheobe
0

#9 +10 lite så jag resonerar….  Ett av mina ston blir nervös ute och tycker att utställning är jobbigt. Lite dumt ta med henne dräktig då ju ??

Ett annat sto jag har är kolugn men henne har jag ju nu dr med en hingst jag vet jag aldrig kommer få föl efter igen så henne vill jag ju ta det extra lugnt med. Pjoskigt eller ej.

Ahnna
0

Precis som Pernilla skrev så är min största skräck att ett dräktigt sto ska bli smittad av t.ex. abortvirus eller nån annan "basilusk" så hon kastar/resorberar.

De första 45 dagarna är "kritiska" för att fostret inte har fäst ordentligt i livmodern, om jag har tolkat det hela rätt. Det betyder inte att stoet automatiskt kastar om hon utsätts för stress, men risken är STÖRRE under de dagarna än senare i dräktigheten. Vissa ston bryr sig ju inte det minsta om situationer som andra hästar tycker är extremt stressande. Så man får nog se lite till individen som sådan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#12 vad gäller abortvirus är det ju mer troligt att om du tar ut en unghäst på utställning som blir smittad sedan smittar det dräktiga stoet hemma. Då ska man inte åka alls. Abortvirus leder inte alltid till kastning heller.