Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 974 ggr
Jullanhugo
0

Kastrering

Ni som kastrerat era hingstar lite äldre(5år och uppåt) hur gick det att kastrera?

Mini-Angel
0

Nu var min iof 4,5 år men han hade mkt grova senor o det uppstod komplikationer så jag fick ta ut jourveterinär två ggr. Han hade även stora kulor vilket förmodligen var orsaken. Det gjordes hemma i stallet stående.

Har endast kastrerat 1-2 åringar tidigare o det har varit mkt enklare o läkt ihop mkt fortare.

cinna
0

Kastrerade min hingst i höstas, 5 år.
Tekniskt sett gick själva kastreringen jättebra, bra men tyvärr han blev infekterad och hög feber - tempade som mest på 39,8.
Ville få PC utskrivet redan vid kastrationen, men vet vägrade. Resulterade i nytt vet besök, annan vet, en vecka efter ingreppet och PC i.m i 10 dagar…
Han tappade en hel del under dessa två veckor och har inte riktigt hämtat hem allt än - ångrar jag mig? Nej, inte själva ingreppet i sig, för var han fin innan, så är han helt underbar nu! 😍
Det jag däremot ångrar var att jag inte stod på mig mer alt. anlitade min vanliga husveterinär där jag vet att jag fått med en 5-dagarskur PC 'på köpet' så att säga…

funderar du ens i de banorna, så är mitt råd att kastrera!!

MVH Cinna och Lövets Eragon RS 615 😉

VeronicaP
0

Kastrerat allt från 1  år och uppåt och har bara haft någon som fått infektion men då var de en av de yngre