Utställning/ 3-års ?
Hej på er!
Vårt sto här hemma blir tre år i maj och jag skulle gärna vilja ställa ut henne. Hon är visad som föl med bra resultat och jag vill gärna fortsätta.
Vad kan jag anmäla henne till? Finns det något 3års test/ premering? Annars är det olika klasser va? Jag har läst på och sökt på nätet, har hittat massor men jag vill höra vad ni tycker vad man ska anmäla till!
/ Linnea_Gu

Utställning, premiering och treårstest är olika saker och du kan vara med på allt med din 3-åring.
Vid utställning och premiering visas ponnyn exteriört medan det i treårstest ingår både exteriör visning, lösgalopp och löshoppning.
Allt detta är meriterande för såväl ponnyn själv som dess föräldrar.

och det är bara som treåring ston kan få avelsdiplom, så satsar man på det är det premiering som gäller.
Tack snälla för era svar! Ska satsa på 3års testet då. Men det är inget rid / körprov som måste göras då alltså? Uppfattade det så när jag läste på nämligen.. Något man bör tänka på som nybörjare ? Bör jag kanske ställa henne på en "vanlig" utställning innan så vi har kommit ut innan? Hon satsas annars inom travet nämligen men jag vill ha 3års testet känner jag. Vad är det för skillnad på en premering då?

Det är inget kör- eller ridprov treårstest. Hur det är i en eventuell final vet jag inte.
Du bör träna löshoppning och lösgalopp så hon vet vad som förväntas av henne.
Att deltaga på utställning innan är inget måste men det är väl alltid bra att få träning så att ni har varit ute , som du själv säger.
En utställning är en skönhetstävling medan en premiering är en avelsvärdering där även ponnyns stam skall vägas in i bedömningen.
Jag tycker det allra viktigaste för ett treårssto är just premieringen.

Tillägg: Vid premieringen kan du göra ett enkelt kör-eller ridprov om du vill.
Jag har visat på treårstest ett par gånger med mkt bra resultat. Men sedan avgiften här höjdes har jag slutat med det. Kostar 1000kr här och jag tycker inte det är värt det. Även slutat visa på fölchampionat då det kostar 1500. Viktigast för mina treåringar är premiering.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#3 - på halvblodssidan måste man göra ett ridprov för att hästen ska kunna få diplom, får den diplompoäng men inte gör ridprov så räknas den som klass 1.
På ponnysidan finns (än så länge) inget krav på ridprov.
Tack för era svar. Men vid Premering, är det olika klasser då också eller tävlar man individuellt för att få bra avelspoäng? Anmäler man sig via Shetlandsällskapet eller SHV ?

Här hittar du länkar till information ang sommarpremieringar.
Tack !
Det står, ett bruksprov dvs rid eller körprov beroende på ras. Gäller det shetlandsponnyn? Tänker så man är beredd.. Men är det via premeringen man kan anmäla till treårs eller är den via SSS?
Man får göra rid- eller körprov om man vill, men det är inget krav för shetlandsponny.
Treårstest anmäler du till arrangerande förening.
Premiering (som eg heter avelsvärdering) anmäler man till SH.
Utställning till arrangerande förening.
Tack igen!
Var inne på SSS poch hittade dock inget om 3års testet men det kanske inte står precis så? Vad kan jag söka efter? Skulle så gärna vilja visa henne på det. Samt så undrar jag, när man ställer ut i sin grupp, hur mycket kan man/ får man ställa sin ponny? Nu är vi inne på travet med henne men vill ju självklart ställa något.
Och Premering, gör man den bara en gång?
Läser o söker för fullt! Och är såå tacksam för era svar! :)

Premiering kan man göra fler gånger i hästens liv, men man har bara en chans att få avelsdiplom som treåring, numera så stamboksför man ju stona även innan de fått föl, så nästa gång de visas på premiering är för höjning av värdebokstav.
Har din ponny startat på travet så räknas det som bruksprov, man måste bara skicka in/ta med papper på att den har gjort det(resultatlista, tror t.o.m det räcker med kval)

Sommarpremiering: Datumen kan redan nu ses på SH:s sida, oftast är det ca en månad innan man måste anmäla. Du har ett treårssto och hon kommer således att gå i en klass med andra treåriga ston. Hon kommer att bli id-kollad och mätt innan visningen. Själva visningen börjar med att alla går på ring några minuter, sedan individuell visning - uppställning framför domaren, sedan skritt och trav några gånger fram och tillbaka. Sist går alla på ring igen, rangering sker och alla deltagare i klassen kan egentligen få diplom (måste erhållit minst 40 poäng) om domaren tycker så, det finns ingen begränsning på antalet.
Utställning: Här kan annan klassindelning finnas än vid premiering, åldersindelning är det alltid, men klasserna kan också delas in efter storlek och färger. Själva visningen går till på samma sätt - på ring, individuellt och så ring och rangering, men här blir de tydligt att en blir vinnare. Klassvinnaren går vidare till championaten (om den kvalificerat sig, dvs minst 38 poäng för unghästar och minst 40 poäng för äldre), ditt treåriga sto skulle tävla om champion ungsto. Respektive champion går sedan vidare till BIS-final sist på dagen. Om din ponny får två stycken guld på utställning kan du söka om ett dubbelguldsdiplom om du vill, men detta är inte möjligt om den fått avelsdiplom på sommarpremiering.
Tänk på att om man gör bruksprov med en treåring hamnar det i passet först när ponnyn är 4 och man måste visa om ponnyn gör GII då, om den inte får GI som treåring förståss
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack för era svar! Annelie-P det var en mycket bra beskrivning, nu ska vi nog våga oss ut! Men klassindelning, delar dom in oss på plats eller fyller man i det själv när man gör en anmälan?

Man fyller själv i klass vid anmälan. Det går att läsa i propositionen vilken som är den rätta. SSS grundproposition gäller för alla SSS lokalföreningars utställningar medan man för övriga föreningar får läsa sig till det i respektive proposition.
#13 - treårstest arrangeras av ponnyföreningar ute i landet, varken SH eller SSS är inblandade i de arrangemangen. Datum brukar gå att hitta på www.spaf.info
På vissa platser är treårstesten på våren, andra har det på hösten, så det gäller att hålla koll där.