Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2915 ggr
nallebjörn
0

Veka kotor på nyfödda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sätter ut en bild på min treåring som föl. Själv har hon dom värsta ben jag sett som nyfödd. Kortet taget ett par timmar efter födsel.  Hon fick gå i en hage som var hård och efter ett par veckor syntes ingenting. Jag var dock ganska nervös.
OBS bakbenen!

Dela med er av era kunskaper snälla.

kacka
0

hu… Det er ju illa ut… men jag har mer haft problemet branta kotor… På bilden syns det kanske inte sååå väl…

nallebjörn
0

menar du bockhov lite mer då?

Madeleine
0

"0 Vi har också haft föl som sett ut precis sådär, fast fullblodsföl. Man kan inte förstå att det någonsin kan bli bra, men det blir det ju, puh!

nallebjörn
0

enligt hovslagaren har hennes ben legat fel och då böjda bakåt. Men hon hade så otroligt långa ben när hon föddes

Annette
0

Mitt shetlandsföl var väldigt uttåad som föl. Det har rättat sig.

alvasens
0

Vi har fått ett par föl som varit helt rak, eller till och med gått lite på framsidan av hoven.det vill säga att hoven är böjd bakåt. Enligt min vet. beror det på att böjsenan är för stram, i alla fall har de råtat upp sig på ett par dagar. På dessa små raser fixar det sig oftast utan åtgärd, men på ex. halvblod kan man kanske behöva hjälpa till med stöd skena eller annat.

Hanna-D
0

Travarna "brukar" se ut så där som föl men det rätar upp sig på ett par dagar men visst kan det se hemskt ut.

Jag har inte sett det på någon shettis förrän du visade dina bilder, jag har ju haft tvärtom på en av mina, han kotade över framåt och gick på kotan med hoven bakåt (förstår ni? Flört). Även det rättade till sig med tiden och hjälp av duktig hovslagare.

nallebjörn
0

Då är det mer positivt med mitt fall då eftersom det inte behövdes hovslagare till at rätta upp det. Var ju senorna som behövdes stärkas. Henne har jag verkat själv sedan föl.

hippoteket
0

Sådär, fast lite värre, såg mitt hingstföl ut när han föddes häromdagen. Jag räknar med att han rätar upp sig snart… Har redan blivit bättre.

Förra året fick jag ett halvblodsföl (med fullblodsmamma) som också såg ut sådär och hon är helt normal idag.

De kan ha ganska stora avvikelser när de föds utan att man behöver fundera särskilt mkt på det…

Cim-Zetterblom
0

Mitt första föl såg också hemsk ut som nyfödd men det mesta rättade upp sig relativt fort. Hon är dock ännu lite vek i kotorna men som ni ser på bilden så är hon i alla fall rak bakifrån. Bilden till vänster är hon fyra dagar gammal på och på den till höger är hon två veckor gammal.

#4 enligt min veterinär har hon precise som du skriver legat konstigt i magen vilket resulterade i de svängda benen.

nallebjörn
0

#10 åh är det en brunskäck?

Cim-Zetterblom
0

#11 Nej hon är svartskäck men har alltid varit ljus-svart. På bilden är hon två år.

Hennes mamma är svartskäck och hennes pappa svart så hon ska omöjligt kunna vara brun fast jag har fått den frågan många gånger. Hennes lillasyster är också väldigt ljus-svart så alla tror hon också är brun (hennes pappa är kolsvart han med).

nallebjörn
0

#12 jodå hon kan vara brunskäck med dom föräldrarna… svart kan ha bruna anlag. Så det hade gått men på denna bilden ser hon ut som en ljus svartskäck.

hippoteket
0

#13 NEJ, svarta hästar har inga agutianlag, som gör den svarta hästen brun. När den blir svart så är det just för att agutianlaget saknas! Två svarta hästar som paras kan enbart få svart eller fuxavkomma ihop (det senare om båda har fuxanlag).

nallebjörn
0

#14 om det finns bruna anlag så skulle ju avkomman kunna blivit brunskäck.  Så två svarta kan ju visst få en brun om anlaget för brunt finns.