Tänder
Hejsan! Jag har en shetlandsponny som jag kör i skogen med, tränar mycket dressyr/markarbete/hoppning med(allt från marken). Jag har haft ett tredelat tränsbett på henne men hon visar att hon (ibland) tycker att detta är för starkt. Så jag har köpt ett rakt tränsbett till henne, men inte hunnit prova än. Det var så här nämligen att när jag tömkörde henne i paddocken och tränade dressyr så var hon på väldigt dåligt humör - stegrade, sprang iväg m.m. Detta är saker hon brukar göra ibland då hon är rätt livlig av sig men jag tyckte att det var lite skumt eftersom hon bråkade hela passet..för det brukar hon inte göra. Så när jag hade tagit in henne så kollade jag i munnen och då hade hon lyckats bita sig eller nåt i kinden. Det var inte bettet för det var en bit bakom där bettet sitter. Sen idag så såg jag också att hennes läpp hade spruckit sönder lite.. Jag smörjde in henne då såklart. Men det jag tycker är konstigt är att vi var hos tandläkaren för inte alls länge sen och tänderna kan ju omöjligt blivit vassa så snabbt. Sen när det gäller betten så vet jag att hon jätteälskar det inte direkt, men vad ska jag göra? Jag har ett hemmagjort sidepull till henne som hon gillar men det funkar bara vid körning/tömkörning i paddocken, hon springer iväg ute med bettlöst. Jag vill så gärna ha ett hackamore till henne men det finns ju inte för shettisar…. Några tips på min situation?:)
Om du söker bettlösa alternativ, så kanske ett indianhackamore? Jag vet att PlayLoveLearn.se har, hon är helt sjukt trevlig, och allting (så vitt jag vet) finns i shettisstorlekar, eftersom att hennes hästar är shettisar.
Annars finns den här ( http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Ridkapson+till+ditt+eget+tr%E4ns&id=532&lang=sv ) hos Naturhunden, en ridkapson som finns i shettisstorlek. Jag har själv aldrig provat att rida/hantera i kapson, men jag har en kompis som swears by it, så det kanske är något du kan prova?
Jag promotar alltid bettlöst, så det andra kan jag inte ge så mycket tips om. Men om du kanske kunde höra med någon annan tandläkare, som kunde ta en titt på tänderna?
En del hästar måste kollas var 6 månad för det låter som hon har vassa tänder, speciellt när hon blöder från tungan. Om hon har nosgrimma, rekommenderar jag dig att ta bort den för då minskar du tryck från ev. tandhakar. Har din tandläkare provat in korrekt bettstorlek? Detta är viktigt eftersom att bettet kan slita på lamerna och då blir åsarna ojämna och därmed lättare skador i käkar å tunga. Se : Markus Ridsport för ridkapson. Tror att du kan ringa och fråga om han kan ordna för shettis. Annars finns Barefoot bettlösa träns.
Jag menar lanerna. :) (Jag arbetar emellanåt som hästtandläkarassistent). :)