Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 760 ggr
[Anna-N]
0

Grimma + Föl

När sätter Ni grimma på fölungarna första gången?.

För-/nackdelar eller andra erfarenheter och tips!. Berätta gärna.

Bofride
0

Mitt enda och första föl satte jag på grimman när han var två dagar gammal. Han protesterade redan då hej vilt med att stegra sig och sparka bakut. Han fick ha den på bara några minuter. Sen fick han alltid på sig den i samband med att jag tog ut och in modern morgon och kväll i ca 1 månad. Efter det blev det mer sporadiskt och idag har jag inga problem att gå in i hagen och sätta på grimman, han står lugnt och väntar Glad

Kiara
0

Jag sätter på grimman så fort som det bara går, samma dag som den föds

Pyttis
0

Samma dag som fölis kommit. Det blir så enkelt med allt annat om man startar hanteringen "på en gång". Använder även lite "imprint training", typ blåser i fölis näsborrar, stryker över hela kroppen med händerna länge. Gör detta så fort som möjligt efter födsel. Att blåsa i näsborrarna innebär att fölis alltid kommer ihåg min doft bl.a. Leder också fölis separat.

Pyttis

Denna kommentar har tagits bort.
nallebjörn
0

grimma på efter ett par dagar men aldrig ensamma med grimma på.

VeronicaP
0

Grimma på samma dag om de ska gå ut och de har den på även ute … fast ibland så får de ju gå ut utan hm

Milla
0

samma dag dom födds, sen tas grimman av och på varje gång det är dags att gå ut i hagen eller in på stall

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Jag står beredd med grimman så fort fölet sticker ut huvudet ur stoet. Det påstår min pappa, lite överdrivet är det väl, men så fort som möjligt.

CarolaG
0

Olika… Oftast har de blivit några veckor gamla.

Hanna-D
0

Dag två. Första dagen tycker jag att sto och föl ska få umgås i fred - fast jag måste väl erkänna att jag inte kan låta bli att pilla på dem liiite bara Oskyldig