Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 865 ggr
annie
0

Har du anlitat hästtransportör?

Har ni någon gång anlitat hästtransportör för transport av Era ponnyer/hästar? Vad bör man fråga efter hos transportören? Några erfarenheter, tips och råd?

Skulle hämta hem min efterlängtade häst men så krånglar bilen - suck. Vill ju gärna hämta henne själv….

Miija
0

Jag har bara bra erfarenheter av de transportörer jag anlitat.

Hästarna har varit lugna att lasta, de åker lösa, har mått bra när de kommit fram.

Kontakten med chauffören har varit bra både innan och under resan.

bonde
0

Jag har inte gjort det, men är oxå nyfiken på frågan.

Jag vill ev.ha en häst transporterad från finland, men har inte hittat några firmor på nätet som kör dit.

sanne
0

Har anlitat, o var enormt nöjd, stor luftig trailer med boxar, vatten koppar, och väldigt trevlig chafför !!!

Var noga med o kolla vem men anlitar, men för oss var det positivt

Pheobe
0

Har gjort det flera gånger och med olika bolag och varit nöjd alla gångerna

Lulan
0

Jag har också bara bra erfarenheter av detta. Trevlig chafför som hanterar hästarna bra. Kamera i bilen så de ser hästarna hela tiden. Hö fick de och stod lösa.

RebeckaSvensson
0

Har anlitat transportör en gång och då fungerade det bra.

ThiffannyJ
0

Jag har också bara bra erfarenheter av det. Whitney åkte ju från Holland och Kameleon kom från Holland med samma transportör, och Wille åkte med ner till Holland.

Bra komunikation med chauffören och hästarna var jättelugna och fina när vi lastade av dem.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kimpa
0

Har anlitat för transport mellan spanien och sverige av en dansk transportör och måste säga att jag är helnöjd. De tog en hel dag i danmark och lastade ur hästarna så de fick vila på box innan de fortsatte färden. Tog en enorm hänsyn till hästarna. de stod lösa i boxar vid färden.

angabogard
0

Jag har tagit hem tror det är 4hästar med transportörer. Eftersom jag bor i västerbotten så är det ju en bit att åka ifrån tex skåne..dom hade sagt att dom skulle övernatta i stockholm och komma på em, men blev väckt kl 07 att dom var här. Då hade dom kört nonstop från anderslöv och hit det är ca 120mil. Samma sak hände en annangång.. att dom körde nonstop nerifrån skåne. Men för en shettis som kan röra sig lite i spiltorna kanske det inte gör något, men en stor häst som står där den står.

Det har varit lite så när man ringer dom att dom inte direkt prioriterar en shettis..det har låtit som att dom tar dom endast om dom har plats.  Trots att jag kanske ringer före någon annan. Lite svårt att få ur dom om dom kan ta hästen denna vecka eller ej..kan få veta det säkert bara någon dag innan.

Men hästarna har verkat må bra när dom kommer, förutom min Tinker som var superstressad av resan, som sedan fick en spade i röven när han inte ville kliva på min finka direkt, och jag var såklart inte beredd på att få en hoppande Tinker mot mig i finkan..(blev då något irriterad!)

Men det har varit olika bolag!

Pyttis
0

Har anlitat olika transportörer från utlandet - Sverige, samt inom Sverige ett antal ggr. Alltid hittills nöjd med bil, inredningar, chaufförer mm. Hästarna har kommit fram i bra form. OBS Har endast anlitat "de stora" firmorna.

carina-w
0

Jag tog hem en häst fr Skåne.det sas ett pris på telefon,men när hästen var här så var priset ett helt annat,nästan det dubbla :-(

RebeckaSvensson
0

#11 Det har jag också varit med om att priset var ett annat när hästen anlände.

Hanna-D
0

Har haft med en del olika transportörer att göra. Från Holland - Stockholm och Danmark - Stockholm vid flera tillfällen. Den enda gången det har krånglat rejält var när Epus skulle hem - han kom inte med den buss som det var avtalat! Det var lite panik innan vi fick veta att han stod tryggt kvar hos uppfödaren…

Har alltid fått betala det avtalade priset men var däremot mycket arg när man inte tog med sig Epus som avtalat. Det blev betydligt dyrare och krångligare och dessutom dubbla veterinärbesiktningar - vilket jag förstås fick stå för själv.

Shettisar02
0

Har anlitat 2 gg. Den första kommer jag inte ihåg namn på men det gick bra trots att han kom dragandes med en gammal Boj släp av äldre modellFörvånad med ursäkten att lastbilarna var upptagna.Nordsvensken fick precis plats i släpet .Hästen åkte från Säffle till mig (västra Blekinge).Hästen mådde dock bra,trött men bra.

Andra gången var ett större bolag och shettis som skulle åka från mig till Örebro.Stor lastbil med boxar inuti.Blev lovad att ponnyn skulleåka direkt då det blivit avbokningar.Ponnyn åkte härifrån 9 på morgonen och var framme i Örebo 23:00.Så han fick minsann åka den gossen.Köparen sa ponnyn var väldigt trött,halt och mkt svettig!

Så jag vet inte vad jag ska tycka om transportörerna jag anlitat.

maysod
0

Vi har tagit både stora och små hästar med stortransport. Har anlitat samma transportör alla gånger utom en. Måste ge en eloge till de firmorna. Tiden har alltid hållits, priset lika så, trevliga killar och lugna glada hästar har kommit.

[Anna-N]
0

Har anlitat transportör en gång….De kom ett ett dygn senare än beräknat men annars var allt i sin ordning med skötsel, pris o bemötande.

Asagard
0

#2 Jag har numret till en man som kör från Finland. PM:a mig om du vill ha det. :-)

Fanns för några år sedan en kanonkille som körde hit till Gotland. Allt fungerade utmärkt utom en gång då han fastnade i en snödriva och hörde inte av sig och det gick inte att nå honom. Självklart kunde han inte hjälpa att han fastnade, men när hästen kommer vid sjutiden på morgonen och den skulle kommit 1 på natten, så är man sjuk av oro det vill jag lova!

Sen började en annan kille när den förra slutade. Ett riktigt "kräk" om ni frågar mig. Skulle köra iväg ett ridponnyföl och ville inte sätta på transportskydd på honom, men nya ägaren ville promt ha på dem. Jag vägrade. Hästtransportören tog då skydden och geggade ner dem på stallplanen hemma hos oss, för att det skulle se ut som om hästen haft skydden på sig och de ramlat av(?!) Sen när hästen kom fram, så låssades han som att han inte hade med sig skydden, vilket jag sedan fick skit för eftersom det var nya ägarens skydd. Fy fan säger jag bara.

Han har dock slutat efter ett fåtal år i branschen (konstigt!). Den nya har jag tyvärr inte hört något bra om heller, att hästarna kommer fram i dåligt skick, mm. men jag har ingen egen erfarenhet av honom dock.

Vår avelshingst körde vi från Norrland med en gristransport. Inga grisar i dock, utan den gick tom ner till skåne. Wille fick åka med till stockholm och den killen var helt underbar. Wille kom fram i kanonskick, han var trevlig, tog ett bra pris och var helt överlycklig att få köra en häst för en gångs skull. :-D

IdaS-A
0

Jag har anlitat transportör och har bara goda erfarenheter från det.

Däremot skulle en häst hämtas hos oss av en transportör, där det inte var jag som anlitat honom. Utan ägaren till hästen jag ridit in. Den transportören skulle jag personligen aldrig anlita själv då han betedde sig mycket underligt!

Mossedal
0

Det var ju blandade erfarenheter! Vore intressant, och nog så viktigt, att veta vilka firmor som rekommenderas - vilka som inte rekommenderas…..

Kan inte ni ovan med goda erfareheter skriva ut namn/info på de firmor ni anlitat. Kan ju bara anses som reklam, så ingen bör ju ta illa upp att bli rekommenderade! Kan vara bra att ha en "lista" med namn på bra transportörer… man vet aldrig när man kanske vill ha hen en totto till ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

ElinLilja
0

Nu blev jag också lite nyfiken… Hur hittar man alla dessa transportfirmor, vilket är det ungefärliga priset? Är det billigare (Inom Sverige då) att anlita dom än att köra och hämta själv?? Vad är minsta mil resorna dom gör?

Jag har själv aldrig använt transportföretag, men på er flesta låter det ju som ett positivt alternativ om man inte vill åka 100 mil själv

Berätta mer!

[Emmelo]
0

Jag har vart med om en resa från mej till göteborg, mkt bra lastbil med fin box,vatten och hö…snäll och hästkunnig chufför..han mådde bra när han kom fram..=)

JennyR
0

Har anlitat ett par olika firmor och i stort sett alltid varit nöjd med bemötande, handhavande av hästar osv! :-)

Milla
0

har också använt mig av några transportörer och har varit super nöjd alla gånger. Hästarna har kommit fram i mycket bra och fint skick.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Shettisar02
0

# 20

Transportfirmorna annonserar i Ridsport.

Jag har betalade 2200:- för resan från Säffle.

Och ca 1500:- för resan till Örebro (Fjugesta).

Minsta milantal är nog lite upp till vart och ett av företagen.Billigare vet jag inte.Men ofta så åker hästarna bekvämare då bilarna har mjukare broms system och konditionering samt de får oftast stå i boxar. Man får räkna ut bensin priset för egen resa sen tar de ju lite extra för besväret så att säg. Kanske är det dyrare för den som ska skicka lite längre då övernattning tillkommer?

Utomlands transporter kan inte jag svara på ialla fall då jag aldrig tagit hem eller skickat utanför landet.

Carita
0

Har anlitat mig av denna transportör när mitt fölsto var i Frankrike för betäckning. http://www.horsetransport.nu/ Det har funkat jättebra både dit och hem. här finns fler firmor om någon är intresserad http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=15&aid=13