Flätar ni upp svansen.....
när det är dags för fölning eller låter ni den vara helt utsläppt? Man ser ju i flera fölningsböcker att dom lindar upp svansen när det börjar bli dags
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag gör inte det, om de inte står inne såklart. För mina fölar ju oftast ute då det är varmare än nu. Men det är klart. Med det här skumma vädret så lär det väl snöa i maj/juni när mina ston skall föla… Så då får väl alla fem vara inne - och då brukar jag alltså linda svansarna. USCH så omständigt svar det blev. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Har gjort det en gång och då skrubbade stoet av sig lindan och fick panik när den hängde i svansen. Så, ingen lindad svans här.
Vi lindar inte, heller. Har faktiskt aldrig gjort det!
Nu ska vi se här: När/om dina är inne på stall när det är dags så lindar du svansarna.
Hur långt innan gör man det? Jag fattar ju att man får linda om dom hela tiden, men ändå

#4 Jag gör det när jag märker att det är på G. Om jag inte missar hela fölningen såklart, i vanlig ordning.
Svårt att säga exakt. Och den egentligen enda anledningen till att jag gör det är för att jag vill kunna se bättre vad som händer. Kladdet bryr jag mig inte så mkt om, vilket är anledningen till att en del lindar, utan jag vill bara ha koll… Och åtminstone mina ston har en tendens att lägga sig så att den fina svansen ligger i vägen.
/Cattis
#5 tack, tänkte precis fråga varför man egentligen lindar men det fick jag ju svar på nu.
jag låter henne stå olindad i natt för så som hon viftar så lär ju linda och fläta rycka all världens väg hihi

#6 Det är nog en bra idé. Jag lämnar inte mina med linda på då jag inte är där…
/Cattis

Jag har aldrig lindat svansen på mina ston.
Jag har lite fobier med det där med att linda svansar, ända sedan grannens häst som transporterats ett par dagar med lindad svans höll på att dö i kallbrand…..svansen vart bara en stump kvar av, läskigt…..
Nää, har aldrig lindat!

Jag har aldrig lindat, har inte ens kommit på tanken faktiskt.
Likt #9 har jag lite fobier för lindning av svans, gör det bara i nödfall ngr gånger om året och då i princip alltid i samband med betäckning av het hingst (där man inte hinner få undan svansen snabbt nog).

Jag gör inbakad fläta och lindar ända ner.

Jag brukar sätte ett rosa band för
och ett blått för 
i svansen efter fölningen
.
Jag har aldrig lindat svansen tidigare, men gjorde det faktiskt när Cocos fölade härom natten… Och det var dels för att det är betydligt lättare att se vad so mhände bakom allt tagel då + att hon ÄNDÅ har en förmåga att kladda ner svansen så jag försökte lindra det litegrann.
#13 men vad blev det för något då???? berätta mer, foto
Grattis