Uppställning
Hej!
Jag ställer ut min ponny en del. Mestadels vid visning ställer jag upp henne så att hon står med ytterbenen innanför innerbenen, så som det "ska" vara. Men då hon är lite kort i rocken så tror jag att en uppställning där hon sträcker ut lite mer gör henne gott. Jag undrar, har någon av er något tips på hur man kan träna sådana uppställningar? Jag har försökt men det går inget vidare :)
Kramar

Jo, sådär ställer jag upp, men hon tendenserar att trycka ihop benen så. Jag skulle vilja att hon sträcker ut bakbenet lite mer, alternativt båda två!

Det är inte någon bra uppställning. Hon står fel med bakbenen och skevt med fram.
Om du ställer upp henne som på bilden i #1 skall de se att det blir ett helt annat helhetsintryck. Du får försöka träna henne att flytta ett ben i taget tills hon står bra.
Jo jag vet, men den bilden var bara provisorisk efter visningen! Såhär såg hon ut annars och alla andra gånger :)

Är det en unghäst? Det ser ut som att hon står under sig med frambenen, hon ser också ut att vara lite överbyggd bak vilket säkert har betydelse för hur hon ställer sig också.
Hon är 6 i år men ett par år sen i kroppsutvecklingen. Jag hoppas att hon är "ikapp" efter nästa år eller något! Har du något tips #5? :)
Träna henne att flytta ett ben i taget, ha tålamod. På så sätt kan du så småningom få henne att ställa upp sig korrekt. Att hon väljer att stå under sig med frambenen är säkert för att det är bekvämast för henne just nu. Finns inga genvägar tyvärr 🙂
Tycker själv att jag vill ha lite action i mina när jag ställer upp dem så jag stannar dem lite "häftigt" för att de ska stanna på alerten liksom. Då brukar de resa på sig ganska bra. Svårt förklara. Är det en ponny som är svår att flytta på som växt fast kör jag med prassel som jag haft i fickan för då blir de nyfikna och tar sakta ett steg i taget. Och så en påse på pisken för att få uppmärksamhet
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#8 Tack så mycket! Måste prova detta. Dags att börja slipa inför visningarna i sommar! :D