Fyrhjulsvagn enbet + par
Är det någon som bygger lite enklare typ av maratonvagn passande minisar?

Det vill jag också veta!!
Har ni kollat med Tidaholmsvagnar?
Hej Pyttis!
Tidaholmsvagnar har en fin fyrhjulig vagn som de kallar "Träningsvagn A-ponny". Den kostar 20 000:- Den vagnen finns i strl. A, B och C ponny. Det är en maratonvagn.
Hälsar Ulrika
Ja jag tackar för tipsen och har fått en broschyr från Tidaholmsvagnar på den 4-hjuliga sk maratonvagnen, ser fin ut men priset (20 000:-) är ju utan bromsar så det bär iväg runt 26 000:- för den. Tycker det ska vara bromsar på en sådan vagn, så gärna fler förslag på några andra tillverkare. Har Du en sån vagn, Ulrika? Kör Du par med Dina minisar? Berätta mer isf! Jag vill kunna köra både enbet o par med vagnen.
Pyttis
Hej igen Pyttis!
Jag bifogar en bild på mina minisar i par när de tömmkörs. Jag har en liten fyrhjulig ponnyvagn jag köpt från Skåne, säkert ett hemmabygge. Det är skottkärrehjul och styrled i framhjulen. Jag hade ren tur som kom över den. Har svetsat en egen parstång och har två svänglar på en "våg", en större svängel.
Hälsar Ulrika
#5 Åh! vad fint det ser ut när du tömkör, jag håller på att peppa mig själv till att börja köra två av hingstarna i par, man är ju lite feg och osäker, när du tömkör dom, vad har du då för utrustning och hur selar du "ihop dom" 
Hur jag selar ihop dem…
Jo jag selar på som vanligt men lägger draglinorna i kors över ryggen bakom däckeln. Så fäster jag stångkopplet mellan ringarna fram på bröstorna, då är de ihopspända. Så har jag köpt ponny-partömmar från Börjes som jag fäster enligt följande: Min högra hands töm i hästarnas högra bettringar. Min vänstra hands töm i hästarnas vänstra bettringar. Då går tömmarna i kors mellan hästarna.
Sedan styr jag enligt "cykelstyres-modellen" som Anders Eriksson lär ut. Jag förflyttar mig åt höger när jag svänger hästarna åt vänster, det blir så naturliga tygeltag då. Den ena ponnyn "startar" ofta en halv sekund tidigare på rösten än den andra, jag är med och petar på den "långsamma" hästen med pisken. Hälsar Ulrika
Hej Ulrika!
Va trevligt det ser ut med 2 minisar i bredd! Så har jag tänkt att det ska se ut så småningon. Har Du någon bild på vagnen kanske förspänd av Dina små dragare? Visa gärna!!
Varför lägger Du draglinorna i kors över ryggen???
Sv: Varför lägger Du draglinorna i kors över ryggen???
jo, för att göra någonstans av dem när jag tömmkör, då de inte används eftersom vagn ej är förspänd. De är fast i bröstan och bröstan behöver jag för stångkopplet och tömm-öglorna. Jag ska bifoga en bild på vagnen, sitter nu vid "fel" dator ;-)
Hälsar Ulrika
Då förstår jag varför Du måste lägga dem så, själv har jag så att draglinorna kanplockas bort från selen.
Pyttis
Jag har hittat maratonvagnar för minishettisar i Holland. Kostar runt 17 000:-, och det är för den enklaste modellen…
Den enkla modellen:
http://www.hagedoorn-linde.nl/gfx/PenW/wagens%20showroom%20041%20800x600.jpg
Lite lyxigare:
http://www.hagedoorn-linde.nl/gfx/PenW/marathon-wagens%2010%20februari%20017%20800x600.jpg
Tack Fjunet.
Vilka "balla" vagnar för våra minisar! Var har Du hittat priserna?
Det är ju lite krångligt med deras språk, det vore ju bra att få veta typ vikt, bromsar mm. Funderar ju även vad kan transport till Sverige gå på?
Pyttis:
Priserna får man via mailkontakt. Översätta kan du göra här: http://babelfish.altavista.com/ Vet dock inte om den översätter typiska hästord. Min sambo kan lite holländska annars, hör av dig om du hakar upp dig på något ord.
Pris på transport får du kontakta dem för, men jag kan tänka mig några tusenlappar.