Uppdrag åt ER!
Då tänkte jag föreslå att NI ska ge mej era tankar och funderingar över ett sto jag har.
Jag ger DEJ chansen att välja hingst åt mitt enda sto som ska betäckas nästa år. Välj hingst i hela Sverige. Ni får lov att föreslå er egen hingst men med en motivering varför.
Stoet är efter Capone-Fire som ju lämnat en hel del godkända hingstar. Hennes mamma har lämnat godkända hingsten Almnäs Flis och Smevallens Galant (Galant gdk i Finland). Min pålle är visad med 39p med 9 på typ en gång. Hon är 97cm (står 100 men hon är 97) Hon är en liten miniardenner med en stor hjärtformad bak. Hon är väldigt bredspårig bak så tänk på detta. Annars är hon mkt snäll. Enda avkomman hon har är grov. Hingsten inte jättegrov.
Tips, ideer och funderingar. Blir det någon vinnare belönas denna på något vis. Belöningen blir då till våren…..
Tack! Ska bli intressant. Lämna motivering. Vill ni skicka PM går det också bra.

Då frågar jag , vilken färg har du tänkt dig ?
#1 Färg ska inte spela någon roll. Individerna ska passa ihop.
Tack för PM som ni skickat mej. Fortsätt skicka. Gärna här också.

Almnäs Mahogny skulle bli en fin kombination.
Kyllemos Eros.
Den snyggaste shetlandshingsten enligt mig :)

En sådan här tråd blir till slut bara en tråd med kommentarer om vilka hingstar man gillar och i värsta fall vilka man inte gillar. Så detta får tas per PM tycker jag. Sorry att jag är en glädjedödare. Tipsa varandra få alla gärna göra, men det finns alltid de som kan ta illa vid sig och det skall vi såklart undvika i största möjliga mån.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Håller med Cattis lite men enbart pga att jag vill ha motiv till varför kombinationerna kan bli bra. Jag har fått en del PM men skicka gärna fler.
Ingen tråd för vad man bara gillar och inte gillar utan det ska passa med stoet som nämns ovan. Fått en hel del väldigt seriösa Pm och mail men jag tar gärna emot fler.
Anna
Trevligt med ett sto efter Capon-Fire…
Har själv ett sto efter honom…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Jag vill hemskt gärna ha fler pm…
Nu har det varit tyst ett tag… Inga fler som vill ge tips? Eventuellt är hingst redan vald men man kan ju hinna ändra sej…
Kan för lite för att ge tips men håller med #7. Ser fram emot ett föl efter honom (capon fire) till våren…
#10 hmm jag menar för egen del..
Andra fölet jag väntar är efter Jozo. Kanske kunde vara något…De är ju iof nära släkt..men många avlar ju så… Han är ju lagom grov.. Bra gångarter..bra temp.
#11 Själv tycker jag inte dom är väldigt nära släkt men visst är dom släkt. Jolly är Honeys farfar. Jag vill helst ha en Rockall lös hingst åt henne dock. Så mycket vet jag. Hon har en avkomma linjeavlad på Rockall. Vill inte ha för mycket Rockall blod. Väntar du föl efter Capone Fire?

#12 Fireball v.St Polderzicht är helt fri från Rockall, ett tips

Dollman han börjar bli till åren så passa på!
#12 Likaså Charley vd Provincialeweg RS 257, som även nedvärver sina goda bruks egenskaper.

Dessa tips skall skickas per PM till Anna. För att ingen skall ta illa upp eller känna sig bortglömd. Jag har fått in två klagomål om att detta räknas som en reklamtråd, så snälla, håll er till PM.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#15 jag har redan använt mej av två av hans söner så han finns med i mina tankar =)
#16 klagomål får man ju på allt och alla *S* Jag har redan bett om att få via pm och flera har skickat.
Till er som skickar så vill jag ha lite funderingar VARFÖR man ska välja den hingsten till det stoet… Liksom det som var poängen. Jag kan ju själv välja och vraka bland hingstarna men vill ju det ska ha en mening också.
Tackar

Hm, jag tycker du är lite för hemlig med vad du har för förhoppningar på avkomman… Du skriver t ex att ditt sto är grovt (eller åtminstone tolkar jag ardennerliknelsen så) - är det något du önskar lätta upp eller vill bevara?
Vet att en populär kombination med Jolly Roger/Rockall är Kismet v Bunswaard-blodet och det har du ju i sönerna Charley vd Provincialeweg (redan nämnd) och Dirk vd Achterdijk. Sen finns det förstås fler ur samma linje, förutom Charleys söner bl a Brandij vd Hoorn, Stuart och Verano Lee vd Zandkamp.
Gillar du den grövre modell ditt sto företräder, kanske det skulle vara intressant att linjeavla på gamle Bartje v Bergharen? Finns ju flera hingstar som företräder det blodet, t ex Kärlingehults Orkan med söner.
Ska bli spännande att se vad du väljer och, så småningom, resulatet. Hoppas du redovisar ditt val och tankarna bakom det här sedan. ;-)
#18 Intressant det där för jag har fått redan innan jag startade tråden info om Kismet och att det vore en fin linje att ta med.
egentligen vill jag lätta upp henne lite då hon har en avkomma sen innan med en lite lättare hingst.Avkomman är ganska grov hon också. Vill därför försöka lätta upp det ytterligare. Det jag försöker ha i åtanke speciellt är ju hennes bakben då hon är väldigt bredspårig. Vill ju absolut inte att det ska bli värre. Avkomman har inga sådana fel dock.
Pernilla… Har tittat på en Orkan son faktiskt, lite spännand det där… Självklart ska jag redovisa resultat och tankar och ideer kring detta. Får ha en uppföljare med en förhoppningsvis fin fölunge också =)