Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1041 ggr
Emma-Andersson
0

Ostabila koter

Jag ställde ut Avalon i Gråmanstorp och jag blev jätt glad över hans 40 p men domaren sa att han hade ostabila koter och jag undrar mest hur man ser detta för jag kan inte se det. Och vad man ska göra för att han ska bli stabilare… Typ vila eller nåt?

Vore det dumt att ta ut honom på en utställning i oktober?

Tacksam för svar

Cattis
0

Hur gammal är hästen?

Många unghästar är instabila och det brukar kunna växa bort.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Såg nu att det är ett föl. Då är det inget du kan göra mer än att avvakta, föl är ofta instabila och som jag skrev ovan, det växer ofta bort/stabiliserar sig.

/Cattis

dajmie
0

Ostabila kotor är väldigt vanligt på föl och unghästar, ibland kan det smälla till i kotorna, var noga med att hålla tån kort, då blir det en snabbare överullning och mindre ostabilt, fick lära mig detta va Ingvar Johansson för ett ex antal år sedan, och det stämde till hundra procent, dom gamla hästgubbarna har mycket erfarenthet och kunskap. Maria.

zettan
0

min fölis var ostabil i sina kotor när han föddes. Men nu har han redan rätat sig. Han är 3½ månad nu.

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kommer säkert rätta till sej. Inget konstigt. Bifogar en bild på den vackre killen

Marta
0

Ah, det var den. Han var inte så tokig, hade en väldig massa "here I am" i sig! Lycka till med honom

Emma-Andersson
0

tack för alla svar!

Nu till den andra frågan kan ja ställa ut honom typ i Åstorp eller vad tycker ni? har fått lite blodad tand liksom.

Cattis
0

#7 Klart du kan, men han lär/kan få avdrag för samma sak igen. Men för träningens/nöjets skull kan du absolut göra det.

/Cattis

Pheobe
0

Är ju kul visa igen för att se om han kan få samma fina rad igen. Det är ju en intressant domare i Åstorp….

Emma-Andersson
0

Ja, det är ju det.

Men han riskerar inte att bli ostabilare då?

Är nog lite pjoskig men vill inte ha en olyck till.

Pheobe
0

#10 kan ju vara så att den norske domaren var väldigt petig. Kanske får han inga sådana kommentarer denna gången