när sker fölning
hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter.
jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till avelshingsten den 11 mars.
Jag såg betäckningen och såg inte någon ombrunst senare men visst jag kan ha missat för nu börjar jag bli osäker.
den 27 onde februari fick stoet "koliksymptom" hon la sig ofta o rullade sig och bet sig på magen.
den 28onde slutade äta både hö o pellets. under natten hade hon inte druckit så jag ringde ut veterinären.
på morgonen kom veterinären och gjorde en rek undersökning han sa att hon börjat öppna sig och att fölet låg i förlossningsläge. strax innan vet kom hade hon börjat dricka o äta igen.
hon fick en förebyggande spruta mot koliksymptomen och veterinären trodde hon skulle föla inom ett dygn.
Dagen efter veterinär varit här va hon sitt vanliga jag äter dricker o pigg o vaken men inget föl kom och inget föl har kommit pratade med veterinären igen och han säger att jag ska ha is i magen o vänta.
Den 1 mars hade hon vitt slem som kommit från slidan. slempropp?
Stoet i fråga får sitt fjärde föl hos mig och hon sätter aldrig vaxproppar fyller sitt juver väldigt lite de går aldrig få ut mjölk utan de kommer precis vid fölning. för snart två veckor sen kände jag ändå lite klippig genomskinlig mjölk. och för tre dagar sen satt en gul liten skorpa på ena spenan och igår så satt de en liten vit prick på spenorna.
jag har känt att fölet sparkar enormt mycket och känner att det inte är nån fara så länge jag känner fölet lever o stoet mår bra.
men jag har aldrig hört att fölet ligger i förlossningsläge o att stoet börja öppna sig så tidigt de sker väl timmarna innan? hon va öppen så han fick in ett finger.
vet pratade om ev igångsättning men jag är väldigt skeptisk
Räkna en ombetäckning och du har fölningen nära. Kolik insluter av dräktigheten kan vara livmoderomvridning eller smärta från att fölet trycker på livmoderväggen. En veterinär som vill sätta igång ett sto där man ej har fasta på dräktighetsdag bör inte uppmuntras! Slemmet som kom ut kan vara för att veterinären varit inne i henne. Låt henne vara om hon inte är sjuk så fölar hon när fölet är färdigt. Att ens känna i ett högdräktigt shetlandssto borde vara förbjudet. Många vill ju inte ens känna i dem när de är sjuka eller för att göra ul. Mycket märklig veterinär! Min veterinär säger att om man sätter igång dem så kastar de högst troligt. Gör inte det. Låt henne vara och hoppas på det bästa. Blir hon dålig så kontakta en seminnstation med veterinär lämpad för den sortens frågor.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Gick hon kvar hos hingsten efter första betäckningen? I så fall tror jag precis som föregående att hon tog sig en brunst senare.

Regelrätt kolik har jag inte haft på något dräktigt sto, däremot har jag märkt att de känt av när fölet vänder sej, genom att de varit "låga" för att sedan bli som vanligt fram till fölningen igen.
Hoppas att det går lika bra för ditt sto.
Fast fölen vänder sig i 8-9 månaden och inte precis innan fölning. Sätter man däremot igång en fölning kan fölet födas på fel håll om det ej vänta sig rätt än
1# ja precis slemmet ha jag med misstänkt va p.g.a att veterinären va inne o tittade d de kom på kvällen samma dag . livmodern är ju känslig o risken är stor de kommer in bakterier. en jag va orolig att de handlade om en ev livmoderomvridning och stoet mådde ej bra och veterinären ville gå in o känna och jag anser ju han är kunnig än mig.
Jag har rådfrågat flera olika veterinärer och två stycken har konstigt nog pratat om igångsättning är faktiskt skrämmande. efter att jag läst om det så kommer jag definitivt inte sätta igång en förlossning.
Jag har med räknat på en ombrunst om inte fler:P
Men om man utgår från fakta va det står i böcker m.m så står det att i öppningstadiet lägger sig fölet i förlossningsläge o brukar ta mellan 1-4 timmar därefter går vattnet? o min veterinär säger fölet ligger i det läget?
Erika. Ett sto som fått flera föl kan vara ett finger öppen hela sitt liv. Liksom vi människor inte sluter oss heller helt igen efter flera graviditeter. Du ska inte lyssna på dem när de vill sätta igång. Tänk istället att naturen ska få sköta dräktigheten av sig själv. Att fölet lägger sig i förlossningsläge betyder inte att den vänder sig. De kan inte vända sig i slutet av dräktigheten. Ligger den fel då kommer den ut fel oavsett. Men de allra flesta föl kommer på rätt håll och har vänta sig i 8-9 månaden. Däremot är det vanligt med kolik pga förvärkar uppemot 3-4 veckor innan förlossningen. Jag vet ett fall där man satte igång stoet pga sjukdom och de fick såga ut fölet då detta inte vänta sig rätt å man hade ingen koll på datum. Stoet dog. Man måste lita på att naturen gör sitt. Fölet kommer när den är redo. Hoppas inte stoet får problem över att de rotat i henne. Ser du minsta lilla illaluktande flytning behöver stoet behandling.

Jag hade ett sto med koliksymptom och veterinären gick in och kände och sa att hon är dräktig. Jag hade inte känt något som tyder på att hon skulle vara dräktig vilket också var rätt. Man undrar hur en veterinär kan säga att han känner att stoet är dräktig när hon inte var det ? Jag sa att hon är inte betäckt :-) Visserligen var stoet nyligen inköpt men skulle enligt uppgift inte vara betäckt och jag kunde inte med säkerhet säga att han hade fel. Vilken han hade :-) Så man ska inte lita blint på Veterinärer :-)
6# inga illaluktande flytningar än men jag ha extra koll på det. har pratat med min ordinarie veterinär nu och han säger som du absolut ingen igångsättning. jag vet ju inget exakt datum.
men har läst på många ställen att fölet vänder sig en månad innan stämmer det ?
Jag har aldrig hittat att fölen skulle vända sig en månad innan men googlar man står det faktiskt 8 månader. Har själv haft flera ston med kolik i månad 8-9 och det har varit lätt att häva med motion. Som Mia skriver ovan ska man inte lita blint på veterinär bara för att de är veterinär men visst vill man ju stötta sig på dem också. Men man får lära sig genom åren, inbland den tuffa vägen. Men en sak är säker! Naturen sköter om det allra mesta 😉
många personer ha skrivit de på bland annat buke att fölet vänder sig ca en månad innan fölning och kan i samband med de få förverkar men det står inget om de i ren faktaböcker så jag vet inte va den infon är tagen från.
brukar ni märka ändrat beetende o rutin på stoet dagen /natten de fölar. jag fölvakar ju nu och märker väl vilka rutiner damer har

Mina ston är väldigt olika.
Den ena syns inget på, det står bara en fölunge i boxen när man tittar till henne.
De andra två (mor och dotter) har varit väldigt tydliga och haft alla klassiska tecken.
11# okej ja de är nog väldigt inviduellt då
de här med tt man säger att stoet ej ligger ner natten innan de fölar ha de stämt tycker ni?

#12. Det har också varit olika.
Stoet som fölade förra året är en av de med tydliga tecken. Hon har de senaste två gångerna fölat på förmiddagarna och förra året sov jag i sadelkammaren natten före och jag kunde titta till henne i smyg utan att störa. Hon låg inte utan tillbringade natten med att klia rumpan, klia benen, stå och vila samt emellanåt äta. Hon hade mjölkkristaller redan på kvällen och fölade sedan alltså ute i hagen på förmiddagen.
Hennes mor var året före lika tydlig. Vid 19-tiden var hon som vanligt, vid 21 hade hon vaxproppar och vid midnatt föddes fölet.
Största orsaken till att man inte ska sätta igång fölning på hästar är att man inte kan veta om fölet har lagt sig helt rätt. Vid igångsättning har de dessutom ofta kraftigare värkar, vilket gör att minsta felläge riskerar att sluta i katastrof. Aldrig någonsin sätta igång fölning, är en bra tumregel.
Det är till och med så att OM man har ett felläge och stoet har inga eller svaga värkar, så skicka ett stort tack till högre makter för att avsaknaden av värkar ger dig mer tid att rätta felläget…
Fölningen sätter igång när det är dags, det är väl ingen som hört talas om att fölet stannat kvar i magen? 😉