Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 855 ggr
Mmia
3

Unghästklasser

Har länge funderat på men även framfört på SSS höstmöte att jag tycker att det blir fel när  Miniungston resp. Miniunghingstar ska gå ihop med dom äldres miniChampionat istället för att ha ett gemensamt ungsto resp. unghingstchampionat för både mini och standard. Standardungston/unghingstarna behöver inte gå ihop med dom äldre och blir mer rättvist om dom yngre tävlar mot varandra istället för att minisarna ska gå med dom äldre vuxna. Varför ändras det inte ?

SaraDoos
0

I Syd har vi haft champion miniunghingst och miniungsto i några år.

SaraDoos
1

Var tvungen att kolla i webstamboken… men vi i Syd har haft det sedan 2012. Alltså att miniunghästarna har egna championat, inte ihop med standard.

Kanske det är så att det är upp till varje regionalförening? Vi har ju oftast lika många mini som standard på våra utställningar, så här är det helt rätt att ha miniungsto/miniunghingst champions.

Mmia
2

Jag menar inte att det måste ha minichampionat för unghästarna utan vi kan ha alla ungston både mini och standard i samma championat istället för att standardunghästarna har ett championat och miniunghästarna får tävla i vuxna minisarnas championat.

Hanna-D
0

Men de flesta har väl gemensamma championat (oavsett ålder) och sedan ett hederspris till Bästa mini?

Mmia
1

Ett exempel är att om du har ett 2 årigt ministo som vinner sin klass, då ska den till ministochampionatet (som det är idag). Men, jag vill att den får tävla i Ungstochampionatet tillsammans med standardungstona.

PP
0

Så blir det, som Hanna skriver i #4, när gemensamma championat tillämpas.

Annette
1

Skicka in en motion till SSS årsmöte, de skall vara inne senast 12 mars. 

Jag tycker det verkar väldigt ologiskt om ett miniungsto får tävla om championat ihop med vuxna ministon vid gemensamt championat. Det vore väl mer logiskt om de gick med de andra ungstona. (Givetvis lika tokigt med unghingstarna.)

PP
2

Om vi bara håller termerna rätt, så det inte behöver bli onödiga missförstånd:

Gemensamma championat mini och standard = miniunghästarna går in i unghästchampionaten

Särskilda championat för mini = antingen tillämpas de relativt nya championaten för miniungsto/miniunghingst eller så tävlar alla ministon respektive minihingstar i ministo- respektive minihingstchampionat.

Detta enligt gällande grundproposition.

Frågan är vad ägarna till mini tycker är viktigast - att de tävlar i championaten som mini eller som unghästar. Om man tycker att åldern är det viktigaste och minikategorin underordnad - vad motiverar särskilt minichampionat för vuxna ponnyer..? Frågar av ren nyfikenhet.

Annette
5

#8. Det är en bra fråga.

Jag missunnar ingen några championat men som det var på tex Riks 2014 där det var särskilda championat för standard och mini trots väldigt få deltagare. Som exempel kan jag ta miniföl, miniungsto, minihingst där det var en utställd ponny i varje grupp. Champion ministo hade två ponnyer. Om det var några strykningar har jag inte kollat, men på detta vis blir championaten helt urvattnade och utan värde och jag undrar om det ens det är kul för ägarna. 

Jag hörde en gång ett förslag om att det skulle införas champion fuxsto och champion färgade för det var så svårt att vinna över de svarta. Vart är vi på väg? 

Efter att ha funderat på detta har jag kommit fram till att jag tycker att värdet på championaten måste återtas och det görs genom att ha gemensamma championat. En bra häst är en bra häst oavsett storlek, det har vi sett många gånger i tex BIS-ringen.

StuteriSolo
0

Kanske någon regel som tillämpning när det är under ett visst antal i klassen går vinnare direkt till xxxchampionat, blir ju litet trist när det är få hästar i klasser eller på en utställning. "hurra min ponny blev unghästchampion, den var enda deltagaren…"

Är det däremot mycket häst, då blir det ju roligt med championat i alla kategorier.

seijsing
1

#9 bra skrivet! Har själv roat mig med att gå tillbaka några år och kika på utställningsstatistiken. Det är otaliga gånger minisarna varit ensamma i aktuell kategori och därmed har mini championtitlar delats ut "till höger och vänster" utan konkurrens. Detta tycker jag är trist och det urvattnar värdet av en championtitel. Sen blir det även väldigt skevt över landet, där vi "lite mer söderut" ser detta fenomen med minichampiontitlar helt utan konkurrens. Medan här uppe i norr anordnas det aldrig minichampionat oavsett antalet deltagare i aktuell kategori. Flera gånger har det varit minst fem deltagare (ex miniungston) men inget minichampionat. Inte ska det väl bero på var i landet man bor, hur lätt det är att "meritera" ponnyerna med championattitlar. Oavsett hur reglerna blir tycker jag att det ska vara lika över hela landet - önskar att SSS ville "ta i detta". :) varför inte ha ett minimikrav "minst 5 minisar i aktuell kategori = krav på minichampionat för den kategorin". Eller så slopa minichampionat helt.