Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 836 ggr
PP
0

DNA-analys

Antar att det är fler än jag som fått brev från ASVH rörande deras krav på chipmärkning och DNA-analys. Är det någon som har koll på hur denna DNA-analys görs och vad ett provtagningsset kostar?

Kan man, på grund av detta, avsäga sej att id-kontrollera svenska varmblodshästar?

Annette
0

Är du chipmärkare? Jag är bara id-kontrollant och jag har inget brev fått.

PP
0

Ja, det gäller alla id-kontrollanter som även är chipmärkare.

Charlotte-J
0

Jag fick mitt brev i fredags och beställde genast provtagningsset från ASVH. Är rädd att det blir rusning ;-)

De kostar inget.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

#3 Vet du hur DNA-analysen går till, alltså vad vi id-kontrollanter ska göra?

Charlotte-J
0

Man fyller i en medföljande blankett + tar tagelprov från svansen som tejpas på en liten pappabricka. Det tagel som blir hängande utanför (den rotlösa delen) klipper man av. Det är alltså tagelrötterna som är aktuella och dessa får man absolut ej komma i kontakt med. Denna bricka stoppas sen i en medföljande liten förslutsbar plastficka som hästen namn och regnummer skrivs på. Värre en så är det inte, men det är en liten procedur ;-)

Jag har själv bara gjort det ett par gånger tidigare men nu när halvbloden har det som krav så lär det väl bli mer antar jag.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

Ja, var det inte värre än så, så finns det ju ingen anledning att avsäga sej varmbloden… Flört

Ersätter då detta tagelprovet man annars tar vid chipmärkningen (för varmbloden)?

Charlotte-J
0

Du syftar väl på halvbloden antar jag ;-) Varmblod för mig blir travare (arbetsskada från travet ;-)) men jag vet ju att halblod också benämns varmblod, det är bara det att hjärnan inte hänger med riktigt.

Nej, tagelprovet du tar vid chipmärkningen är enbart för arkivering i respektive rasförening. Det är därför dessa tagelprov lagras i papperskuvert (för att rötterna inte ska ruttna). Det tagelprov som ska göras utöver är det som ska in till SLU för DNA analys och det istället måste lagras i en tät påse för att DNA.et inte ska brytas ner.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

#7 ASVH=avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen. De vill komma bort från uttrycket halvblod eftersom det är en konstig term (det är ju varmblodiga hästar det rör sej om) och jag tänkte att jag skulle försöka vara korrekt…

Travare får väl benämnas varmblodstravare resp. kallblodstravare för att undvika missförstånd.

Charlotte-J
0

Ja, fast själva "rasen" travare är väl Svenskt Varmblod, så tokigt det kan bli.

Amor vincit omnia Kyss

lisette
0

men vänta nu här.

alla ska tas DNA analys på? har veterinärer dom här kitten eller måste jag själv se till att få tag på ett sådant?

nallebjörn
0

#10. Nyfödda halvblodsföl och hästar som inte är reggade ska DNA typas

lisette
0

# 11 reggade som i renrasiga då? korsningar då? ska dom oxå dna typas?

nallebjörn
0

Nej korsningar behöver inte DNA typas men dom nmåste chipmärkas, id kollas och ha en veterinär som kollar på tänderna för åldersbestämning

lisette
0

#13 men vad bra, det är ju en korsning jag har. trodde jag skulle få beställa hit rör osv… hade blivit bökigt.