åring
imorgon får jag hem en shettiskorsning som är ett år gammal.
vet inte om han blivit verkad innan (glömde fråga) så det ska han utsättas för den 9/5.
men när kan jag börja jobba med honom? när kan han börjas köras in och ridas in?
läste någonstans att en shettis inte ska börjas med så tidigt som en vanlig häst.
vad kan jag göra med honom nu?
har inte mätt honom så jag vet inte hur stor han är. tänkte dock jag ska göra "ziegenarmätningen" på honom och se om den stämmer.
bild och lite mer info kommer på lördag…
Beror på vad han kan sedan innan. Att gå promenader och lära honom att stå still och gå vid din sida. Kanske ha en gjord runt magen (inför framtida inkörning). Lite "utställningsträning" dvs ställa upp och visa skritt och trav.
Jag brukar vänja dem vid bett efter sommarbetet.

han kan nog inte mycket alls. han har bara gått hos en gammal farbror.
lyfta fötter och vika undan för tryck oxå kanske? om han inte kan det…
vad för gjord?
Självklart, det glömde jag.
En vanlig elastisk gjord brukar jag börja med, bara för att de ska få vänja sig successivt med trycket runt magen som en sele senare kommer att göra.
Vad är zigenarmätningen?

#4 det är när man tar ett balsnöre från kotan upp till armbågen (på ett framben), sedan släpper man nere vid kotan och "vänder" snöret upp mot manken. det avståndet mellan kotan/armbågen är större än mellan det mellan armbågen/manken. hästen blir så hög som balsnöret är.