Lusern!
Jag ger mina pållar lucernpellets (uppblött). Har även gett lucernstrå tidigare, även den blöt.
Kan man ge lucern, både pellets och strå, torr? Är inte risken för foderstrupsförstoppning stor då? Erfarenheter!
Amor vincit omnia 

Min hingst får både strå och pellets samtidigt då han växer och vi har dåligt med protein i år. Han är ju hingst så det är lättare att få honom att ta sig tid att äta maten om han får olika sorter.

Jag har gett både pellets (alltid uppblött) och strå (torrt). Det var inga problem med att ge stråt torrt, fast jag kan tänka mej att en väldigt glupen häst kanske kan trycka i sej så snabbt att det kan bli foderstrupsförstoppning, eftersom det är så pass finhackat.
Har gett både pellets och strå. Föredrar pelletsen som jag alltid ger uppblött, skulle aldrig våga annat. Blöter den i vatten en kvart innan utfodring. När jag utfodrade med strå så blötte jag även den i vatten, men det är inte nödvändigt.
Det beror på hur mycket man ger och ff a hur pass glupsk häst man har.

Pellets har jag alltid gett uppblött och står torrt , fast i år har jag inte gett mina det .
Hackad luzern behöver man inte blöta och egentligen inte pelletsen heller. Men pellets sväller och det är ingen nackdel att ge den blöt.
Det här "nya" då, Lucern Mix med olja. Hur många har provat? Vad tyckte ni?
Amor vincit omnia 
Vad är nu det? inte hört nåt om det faktiskt. Var köper du det?
Jag har hittat ett muslifoder med luzern i så till hösten ska jag köra helt på det

#3 oj 15 min. bara, jag blöter mitt pellets halva dagen, det är en riktigt grön gröt jag ger dem.
jag har inte provat lusern mix med olja, men jag brukar hälla vanlig matolja i vattnet när jag blötlägger pelletsen, kanske blir det ungefär samma sak.
#7 Vi fodrar med det på jobb. Kanske var det en dålig säck vi öppnade först men det kändes torrt och "stickigt". Hästarna äter med blandad aptit.
#8 Men är det inte lucern Mix då? Det är väl lite gott och blandat i det 
Amor vincit omnia 

Min erfarenhet av lucernpellets är at tdet är väldigt olika på olika sorter. Hippos lucernpellets, de sväller, men det tar lååång tid innan de är uppblötta. Medan Kraffts sväller upp och blir till gröt på nolltid (i jämförelse).
Jag föredrar att ge Kraffts eftersom den kan jag lösa upp snabbt - vem orkar vänta en timme… Men jag har gett Hippos tidigare och då har jag inte blött den, eftersom jag rekommenderades att det inte var nödvändigt. Men jag vågade ändå inte, utan övergick till Kraffts. Men bara lucern, alla andra fodersorter använder jag Hippo eller Dodson Horrell.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag ger lusern och blötlägger det alltid minst sex timmar. Är livrädd för att det ska bli något tok med foder som sväller i efterhand.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

När vi gav vår gamla lucernpellets fick det ligga i blöt hela dagen. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, något från Granngården.