Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 865 ggr
Becka1231
0

Problem vid tömkörning

Jag håller på att köra in en liten shettis och just nu är vi i tömkörnings-stadiet. Problemet är att hon kan sköta sig helt exemplariskt och sedan efter kanske en kvart så brukar hon få världens ryck och kuta runt och vara helt uppjagad utan anledning. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det? Min plan är att fortsätta tömköra henne och kanske till en början bara jobba mycket i skritt tills hon känns lugn och trygg. Ofta är det när vi börjar öka tempot som hon blir sådär.

Annette
1

Jag skulle backa tillbaks och hålla mig till skritt ett tag till om det problemet skulle uppstå.

JoannaLi
1

Har ni kollat upp så att hon inte har ont någonstans? Det kan ju vara ett första steg, i alla fall :) Det kan ju vara så att det är någon spänning eller så, som blir större och större allteftersom hon arbetar, så att hon känner att det blir för mycket, och att hon måste göra något. 

Annars är det väl som ni tänker, att fortsätta jobba på en nivå som är "safe" tills hon känns säker där, och sedan kanske smyga in några små kravlösa ökningar :)

[jenny-]1
1

När en ponny börjar konstra vill jag alltid utesluta smärta först och främst. Sen undrar jag om hon kanske blir lite "övertrött" mentalt? Eftersom första stunden går bra. Hur gammal är hon och hur länge har hon blivit tömkörd? 

Som tidigare redan har skrivit, jobba mycket i skritt. Det finns många bra övningar. Kanske två korta tiominuterspass med vila emellan om hon inte fixar längre än en kvart i sträck. 

Djur kan ju få lite liknande prestationsångest - när något blir för svårt eller när de inte förstår fullt ut. Kanske är det därför hon bli uppjagad? 

Nu vet jag inte om det går någon vid hennes huvud/bog när du tömkör, men det kan vara bra att ha i början när man ska öka tempot även om det fungerat bra när ni jobbar "själva" i skritt. Då kanske hon får stödet som behövs innan hon är säker på vad som förväntas av henne.

Hanna-D
0

Hur gammal är hon? Hon kanske behöver en paus från tömkörningen?

Becka1231
0

Det verkar inte som att hon har ont. Hon är runt 3-4 år. Ägarna fick henne och hon har mer eller mindre gått i en hage hela sitt liv och inte blivit jättemycket hanterad mer än av mig. Jag tömkörde henne ganska mycket för något år sedan men sedan sålde de henne men har nu tagit tillbaka henne för att de som köpte henne inte klarade av henne. Så hon har väl inte jobbat ordentligt på ett år eller så. Men nu har jag upptäckt att det främst är i galoppen hon blir så. Jag testade det idag för det gick så bra. Men hon börjar bocka med en gång. Jag lyckades få till max 5 fina galoppsprång.  Sedan är hon väldigt tjock just nu, så det kanske kan bero på trötthet även fysiskt?

Annette
0

Kan säkert vara brist på ork som gör att hon bockar. 
Om hon inte gjort något på ett år och dessutom är för tjock får du nog börja lite försiktigt för att jobba upp konditionen, kanske nöja dig med skritt och lite trav.

StuteriSolo
1

…eller så tycker hon att det är roligt när hon äntligen får springa litet och blir busig av det, det händer ju rätt ofta, speciellt när man jobbar med unghästar

maysod
0

Magiska gränsen där de börjar bli trötta på att vara till lags.🙂