Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1814 ggr
ThiffannyJ
0

Tyskland -08

Alla här på forumet verkar ju planera riktigt länge i förväg Skrattande

Så vilka ska till Tyskland på världsutställningen? Med vilka hästar?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Kan ju börja.

Vi ska till Tyskland, men vilka vet vi ännu inte.

www.minishetland.com

Kris_J
0

Vi planerar att åka men kanske får vi lägga planerna på hyllan med tanke på kommande fölningar…

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

Vilken helg är det? Vet man det?

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Vi ska dit utan hästar.

Amor vincit omnia Kyss

zettan
0

ja ska nog dit om ja får resesällskap men utan hästar. Sen beror de ju på de får inte krocka med fölningarna

dajmie
0

Japp, jag ska över med två eller tre.

Milla
0

vi hade tänkt åka med hästar. Vilka hästar vet vi inte ännu allt beror ju på vilken helg dom lägger det på.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lauth
0

Tyskland är ju kul. Vi får väl se hur planeringen av livet ser ut =)

RebeckaSvensson
0

Min mor och jag tänker åka och planen är att ta med hästar också. Vilka hästar vet jag inte just nu, men det hade varit kul att ha med en egen uppfödning.

SaraDoos
0

Om jag kan så skulle jag vilja åka.

Kratern
0

Var i Tyskland och när är utställningen?

ThiffannyJ
0

I närheten av Hamburg har jag för mig?

www.minishetland.com

Kratern
0

#12 Vet du när?

Anette
0

Åh, vad det vore roligt att åka!! Fast det skulle nog bli utan pållar i så fall. Bara gå runt och njuta och heja på Sverige!Cool

VeronicaP
0

Vi har pratat om att åka men som sagt beror ju på när det blir.

ThiffannyJ
0

#13 Nej tyvärr, tänkte om någon annan här inne vet?

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

Det hade varit jättekul att åka dit och titta. Men vi tar nog inte med några hästar.

Cattis
0

Tänkte åka med häst. det blir isf ngn unghäst eftersom jag betäckt alla de äldre stona. Vill inte avstå föl bara för en utställning.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Vi kommer definitivt att vara där, förhoppningsvis med häst, det är planen i alla fall.

Cattis
0

#19 Men du minns väl var det var, var det inte Hamburg?

/Cattis

Hanna-D
0

#20 Jag tror det skulle vara ca 8 km från Hamburg. Kan ta reda på det.

Hanna-D
0

Nu så, showen kommer att äga rum på en hingststation som heter Redefin, mellan Hamburg och Berlin. Det är bra med kontakter utomlands Skrattande

Midlingur
0

#22 Men när?

Annette
0

Jag skall vara hemma och sköta forumet under tiden, lägga ut alla resultat och bilder ni skickar till mig Glad.

Johanna-Granberg
0

Som det ser ut nu så kommer vi att åka med häst.

IdaS-A
0

http://landgestuet-redefin.de/index.php?id=199 Här kommer utställningen hållas, det ligger ca 10 mil från Hamburg. Datumet är 25/7-27/7 2008

zettan
0

#26 ja ha då sket sig de för mig. då väntas de föl ja ser mest fram i mot komma. Så då blir ja hemma.

Milla
0

ååå då kan jag nog åka för då har mina tjejer fölat.

Nu blir det till att planera och det ordentligt.

ThiffannyJ
0

Våra har också fölat så det ska bli jättekul, men det blir inget sto med föl som får följa med i alla fall. Får sikta in oss på ungdjuren! =)

www.minishetland.com

Kratern
0

#26 Jaha, har du också betäckt de senaste dagarna?Skrattande

ThiffannyJ
0

Angelica, du måste åka!! Vem ska annars fatta vad de säger Fundersam

www.minishetland.com

kristina-axtorp
0

Vi planerar att åka och det blir nog med häst. Men vilka- det vet jag inte ännu! Dock så blir det med tält och vi hoppas på mycket roligt i svensk- lägret i Redefin!! Ni har väl köpt in flaggor, tröjor och stolar med svenska flaggan så vi kan heja ordentligt?!!Cool Läste i Ridsport att på VM för islandshästar hade publiken pom poms i blått och gult- vågar vi också? Fast jag avstår nog från hela stassen och håller mig till pom poms!

ThiffannyJ
0

Vi i Sverige borde samla i hop pengar eller nått, så vi kan ha en stooor svensk fan-club där nere, precis som i Norge!! Vi fick ju pris för bästa heja klack!!

www.minishetland.com

Lauth
0

Hehe,kanske får ta en intensivkurs i tyska på mantorp? Cool
Jo men som sagt Tyskland vore ju kul. Har ju lite att välja på nästa år.

Milla
0

#33 Jamen det är väl klart att vi ska ha med oss en stor fanclubSkrattande

Vi tar med oss unghästar ner, då stona precis har fölat.

Marta
0

Till Tyskland kommer vi united, Gruppen/Snappisar/Wannabees -alla för en, en för alla!!   Skrattande          Pom Pom`s = självklart!!

Kan man inte hitta nån stor sponsor? Typ Ikea, Volvo,Hööks, eller dyl?

ThiffannyJ
0

Ja vi borde absolut försöka dra i hop lite pengar. Vi kan skaffa ett partytält som det underdagen kan finnas typ frukt och vatten i? Och så måste vi skaffa banderoller och T-shirt, "We did it 2006" "Go Sweden"eller nåt?

www.minishetland.com

Marta
0

-Frukt och vatten???    Förvånad

Vin och Whiskey menar du väl?    Flört

Nej men skämt åsido, nog ska vi väl kunna få till det ganska bra. Det finns ju många talanger i denna föreningen och jag tror vi kommer att kunna fixa en hel del!

ThiffannyJ
0

Frukt och vatten för de som visar häst det andra till de som hejar!!

www.minishetland.com

Milla
0

phu skönt att det är dottern som visar hästCool

kristina-axtorp
0

Nu är inte Anders hemma än men jag kan LOVA att han tar med sig sin svart/vita väska! Skämt åsido- jag tycker det låter som ett superförslag att försöka samla till ett gemensamt tält. Dessutom är Anders alltid pigg på att fixa något gott att äta! Till ESG hade han med sig massa grejjor till snittar, så vi hade snittar och vin till en del speciellt inbjudna på första kvällen. Kanske kan vi gemensamt göra något sådant igen som en invigningsgrej för oss svenskar. Kanske finns det fler som kan tänka sig att ordna med detta. Anders kan säkert vara lite ansvarig men antingen så får vi försöka hitta sponsorer eller också får alla betala en peng för detta! Kul om vi kan hjälpas åt!

Annette
0

#41. Den där maten är nog min hästallergiske make intresserad av att hjälpa till med. Det kanske går att övertala honom om en semesterresa till Tyskland.

Ahnna
0

Skulle vara kul att åka, men jag vill ju ha med häst då. Och jag vet inte om jag orkar/hinner köra hela den långa vägen med släp… Det blir ju genast mycket dyrare bensinkostnad, för att nämna en nackdel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Skulle ju vara himla kul att komma iväg dit, men med tanke på hur mycket jag kommit iväg till

• internationella utställningen i Norge 2004
  • ESG i Sverige 2006
  • RIKS på Fårö 2007

som jag också planerat att åka på, så är det nog lika bra att jag inser att jag kommer stanna hemma från Tyskland också. Har nog inte ens nån lämplig ponny att visa… För min alldeles privata uppfattning är att ska man ge sig iväg på ett sånt evenemang, med allt vad det innebär, så ska det vara med topp-ponnyer. Och jag är ödmjuk nog att inse att jag inte har några sådana…

Cattis
0

Norge var 2002…

/Cattis

AnnaLundin
0

#45 JÖSSES, är det SÅ länge sen? Okejdå… Jag hade tänkt åka dit i alla fall…

VAR var det -04 då?

Cattis
0

Belgien :-)

/Cattis

AnnaLundin
0

#47 Tack! Cool

tur nån har koll, för minnet sviktar tydligen, när åren börjar skena iväg… Oskyldig

Jag hoppas för övrigt att ajg kan smita iväg till Tysklandet, men det blir säkert som det brukar bli. Fast sannolikt utan häst då…

PP
0

#44 Jadu, Anna, du får naturligtvis tycka vad du vill om vilka som bör/inte bör åka på internationella utställningar. Personligen blir jag riktigt irriterad på sådana uttalanden som oxå förekom flitigt inför ESG.

Jag har inte heller några egentliga "topp-ponnyer", men tycker för den skull att det kan vara roligt att få vara en del av en sån stor grej som ESG blev - och Tyskland med största sannolikhet kommer bli.

Min målsättning är att delta i körklasserna i Tyskland (och möjligen även i utställningsklass). Sen återstår att se om det blir så, men mål är ju alltid bra att ha. Fast det är klart att det skulle ju vara fruktansvärt om jag och min ponny skämde ut Sverige eller drog ner någon guldstatistik, så vi kanske ska hålla oss hemma ändå… Bah!

Marta
0

Självklart är att deltaga viktigare än att vinna! 
Det ska ju vara KUL!

Och även om "mina" hästar inte är vinnare så är de ju just mina. Och om jag själv inte skäms för dem så hoppas jag att ingen annan heller tar på sig att göra det.

Det får inte bli så prestationsbetingat att ingen vågar vara med på något. Hur blir det då??

Cattis
0

Det är synd att det är så mkt prestige i utställningar öht. Klart det är en tävling, och klart att det är kul att vinna/placera sig/få bra poäng - men det är så mkt mer än det.
Skall man bara visa sånt som har en chans att vinna kan jag ju tänka mig hur alla kataloger skulle se ut… Samma gamla titelplockare som släpas runt, gång på gång. Vilket de iofs gör nu ändå ;-)
Att vara med som deltagare på ett arrangemang som ESG - det var en kul grej, fast jag inte vann ngt alls. En himla häftig helg!
Jag är också ödmjuk nog att inse att mina hästar inte vinner på ESG, därför blir jag vare sig sur eller besviken när de placerar sig som de gör. Vinna är inte allt!
Det som är "allt" för mig, är att få en bra bedömning på mina egna uppfödningar. Vem som går före och/eller efter mig, det skiter jag faktiskt ganska mkt i. :-D

/Cattis

AnnaLundin
0

#49 Jag ska förtydliga… Jag tycker inte att det är fel att andra tar med sig sina älsklingar till såna här utställningar, däremot skulle JAG SJÄLV inte ta med mig något som jag inte tror extra mycket på. Och någon sådan har jag inte i dagsläget, tyvärr.

Sen handlar det inte så mycket om att försöka vinna utställningar för min del, för det vet jag att jag inte gör ändå. Det är ju bara att räkna mina klassvinnare (2 st) och champinjoner (0 st) genom åren för att se det… :D Och jag är inte ledsen för det. Jag älskar mina ponnyer, men jag känner inte att de är så bra att jag vill låta dem vara med internationellt.

UG
0

Behövs friskhetsintyg/ veterinärintyg när man passerar landsgränsen in/ut i Sverige? Behöver man förbereda något i pappersväg innan man åker? (Förutom anmälningen såklart ;-)

Ahnna
0

#53 När jag åkte till Norge med Rival skulle man ha ett intyg från veterinär på att hästen var frisk, jag tror det var senast en vecka innan avfärd, samt att man skulle ha en färdplan. Alltså ett papper där det stod vilken väg man skulle ta, genom vilken stad man skulle passera landsgränser och hur länge man skulle vara borta. Vem som skrev färdplanen vet jag inte, det kan ha varit veterinärens jobb, jag minns faktiskt inte. Det var i alla fall en hel mapp med papper, vilket det inte hade varit om tävlingen räknats som just en tävling. Men eftersom den räknades som utställning så blev det genast mycket mer papper. Himla skumt…

Och självklart måste man ha ett pass på hästen också, men jag minns inte vad det var för krav på vaccinationer etc. Eftersom jag alltid har mina hästar fullt vaccinerade så brukar jag inte lägga sånt på minnet… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

En fundering… Oavsett om man åker med topponnyer eller inte, så är det ju alltid någon som vinner och någon som kommer sist. Och såklart hamnar några på alla placeringar däremellan. Så oavsett om hela startfältet består av den absoluta eliten som varje land har att erbjuda, så är det ju någon eller några som kommer åka hem med svansen mellan benen, för att de kommit på en låg placering. Så vad kännetecknar ett ekipage som är "topp" och ett ekipage som "skämt ut sig"? Alla kan inte vinna, alltså kan inte alla vara på topp samtidigt.
Det här är inte riktad mot någon särskild, jag bara "tänker högt"…

Jag åkte till Norge för att;
a) det var en kul grej, liksom
b) jag ville höra vad utländska domare och uppfödare tyckte om min ponny
c) jag ville stödja en himla bra satsning, alltså "Projekt Norge"

Om jag åker till Tyskland nästa år, eller om jag åker på någon annan ISPC-tävling så är det av samma anledningar. Och ju fler som åker, desto roligare får vi ju! ;)

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Hästen kan vara väldigt bra även om man kommer sist. Allt hänger på konkurrenterna.

Se bara på hingstklassen på Valla. Den siste hade 42 poäng, det kan man verkligen inte kalla dåligt.

AnnaLundin
0

#55 I mitt fall handlar det inte alls om nån rädsla att komma sist, det kan jag göra med flaggan i topp om så är… Utan jag är nog kanske bara fåfäng. för om jag ska åka iväg på en internationell utställning så tycker jag att jag representerar inte bara mig själv och mitt stuteri utan även Sverige och hela vår shetlandsavel. Och även om jag älskar mina ponnyer så ser jag dem inte som tillräckligt bra representanter för detta.

Detta är min högst personliga åsikt och jag vill än en gång poängtera att den bara innefattar MIG SJÄLV och MINA PONNYER. Dvs, jag ser inte ner på någon annan som vill åka iväg med sina ponnyer, oavsett deras kvalité.

Dessutom är det ju så att den som är medioker här kan bedömas högst av en domare från annat land och vice versa, vilket gör att man aldrig kan veta hur resultatet ska komma att bli. (Var det inte en svensk högt bedömd avelshingst som blev klass 3 på ESG? Eller minns jag fel?)

Annette
0

#57. De fich guld, silver eller brons på ESG. Ett silver var mer än ett vanligt silver, så det är lite svårt att översätta rakt av.

Den hingst du nämner minns inte jag.

AnnaLundin
0

#58 AH! SÅ var det uppdelningen var… Jag var ju inte där själv, så jag mindes inte.

Men jag kollade upp resultaten och ja jag mindes rätt. Epol fick Brons (vad det nu motsvarade) och han är ju en av de hingstar som blivit högt bedömda här i Sverige, med några 42or i protokollet…

AndersA
0

Jag tycker vi åker dit för att ha kul och träffa lite utlänska

shettisuppfödare,dessutom är det intressant att se se skillnader och likheter  med den svenska aveln .Dom har även fantastisk öl för oss som inte vill sitta vid ringside hela danFot i munnnen

GraLott
0

ställer man bara hingstar o ston då eller e det öppet för valacker med ?? en nybörjare som försöker snappa upp allt just nu

Frida-E
0

#61 Valacker får också deltaga.

(Hi hi Jossan du har verkligen stora planer för nya pållen du…) Cool

GraLott
0

#62 ja du Frida hihi vem vet visst kanske får skitpoäng i vreta men jag åker nog mest till tyskland för skoj skull thithi…. isf… får han bra poäng åker man väl för spänningens skull oxå ;P