Vem håller med skyddsutrustning för gästryttare?
Jag undrar hur ni som har besökande barn som kommer och rider gör med utrustningen. Får de själva se till att ha med hjälm och säkerhetsväst eller håller ni med det?
Jag har nu flera olika barn som kommer och rider emellanåt, men bara hjälm och väst till en i taget. Är därför nyfiken på hur andra gör :)
Vill barnen komma och rida hos dig tycker jag de själva ska stå för skyddsutrustning. Driver du ridskola eller något sådant?

Jag vet inte hur folk med hästar brukar göra, men jag har haft liknande tankar kring vatten, bryggor och båtar. Jag hade alltid flera flytvästar i olika storlek, och jag hängde upp barnvästar i ett skåp vid bryggan. När jag såg främmande barn någon gång nere på bryggan, exempelvis metande, så gick jag ner och sade till dem om flytväst och tog fram passande västar.
Om barnen kommer ofta, så ta upp det med föräldrarna, men jag skulle se till att ha ett litet överskott på skyddsutrustning för utlån.

Det är några grannbarn som kommer och rider, alltså ingen verksamhet. Jag är med hela tiden eftersom de inte är så vana och föräldrarna är helt okunniga med hästar, fast de är aldrig med, lika bra det kanske ;)
Jag har haft mina ponnyer på ponnyridning på midsommar, julmässa och liknande och då håller jag med hjälmar men säkerhetsväst används inte då ponnyerna leds och underlaget är jämnt. Om jag har någon ryttare som rider hemma hos mig på mina ponnyer på "riktigt" utan ledare så kräver jag att, förutom hjälm, säkerhetsväst används. Underlaget skiftar och det finns gott om sten att landa på i skogen. Jag har några västar kvar efter mina barn att låna ut men om jag inte hade det så skulle jag kräva att föräldrar fixade det, annars ingen ridtur! När någon följer med när jag kör någon häst så använder alla hjälm, oavsett ålder!

Jag håller med hjälmar

Vid barnridning (mot betalning) har jag hjälm för utlåning och det tycker jag att det måste finnas vid sådana tillfällen.
När barn har ridit här hemma, så har det varierat om de lånat eller haft eget. Tycker dock inte att man kan kräva att hästägaren håller med hjälm och väst, utan att det borde vara upp till föräldrarna att skaffa om de vill att barnen ska rida privat.
Hjälm finns, men inte väst… om inte dotterns väst skulle passa ;)
Skulle jag ha medryttare på mina ponnyer så skulle de få hålla med hjälm och väst själva.
När vi gått ponnyridning, dvs med ledare, så har jag sett till att det funnits hjälmar i lite olika storlekar att tillgå…
Inkan: Jättebra initiativ och all heder åt dig för säkerheten med flytvästar! Problemet är bara att en säkerhetsväst värd namnet i hästsammanhang går lös på 500 kr och uppåt, så frågan är vem som ska köpa västar när man inte behöver dem själv…?