Dyra?
Jämför gärna med vad det kostar att köpa en hundvalp….
följer på #1 …och då kan man ju kolla vad en blandras kostar dessutom….
Om man inte har råd att betala för en shettis utan tycker det är dyrt ka man inte ha häst alls. Shettis kostar ju mindre än en hund.
Om man tycker inköpet för en häst är dyrt, hur ska du ha råd att ha den? Mat, vacc, veterinär, verkning/skoning, avmaskning,försäkring osv.
Det har ju ändå kostat uppfödaren att föda upp fölet/ponnyn.
Jag tycker nästan att många shettisar säljs på tok för billigt!

Jag kan förstå att om man är ett barn att en häst kan tyckas dyr. Jämfört mee en blandras hund så är våra ponnyer alldeles för billiga. Inköpet är nog det som är den minsta kostnaden i kedjan i så fall.
Nu tycker jag ändå att priserna på shettisar har blivit bättre dvs ökat.. Har de också presterat ngt så är dem lättsålda…

#4 Håller med… Inköpet av hästen är inga problem om man gemför hur mycket man lägger ner på dom i månaden. Att ha häst är ingen billig historia, man kanske skulle ha böjat med frimärkssamling istället :P haha
Håller helt med övriga!
Hade en diskussion med en bekant häromdagen just om hur billiga shettisarna är i jämförelse med hundar. Jag betalade dubbelt så mycket för min hund än för min shettis, och då lever hunden hälften så länge som hästen…
Det är nästan pinsamt!!!

Tjaa. Den gamla vanliga diskussionen om shettisars värde.
Häromdagen stannade det en bil på uppfarten och en tjej kom ut och frågade om det var mina hästar, och om någon var till salu. Jag sa att jag har en 2årig valack till salu. Så frågade hon förstås vad den kostade och jag sa 6000:- (ja, för billigt det med jag vet men vad gör man?) Då sa hon att hon hade mera tänkt sig en för ett eller tvåtusen. Nä nån sån har jag inte sa jag.
I nästa andetag berättade hon att hon hade en islänning med utläkt spatt som hon köpt billigt på Hästnet och var jättenöjd med och nu ville hon köpa en till islandshäst. Hon hade hittat en val, 18, gått på turridning med exem och som var halt på volt vid vet undersökning. Den skulle kosta 23000 och hon undrade på allvar om jag tyckte att hon skulle köpa den. Kontraster….
Insåg härom dagen att vi förra vintern köpte bara HÖ till våra hästar för över 20.000:- Och sen fick vissa kraftfoder, det gick åt flertalet tusenlappar till vaccinationer, avmaskningar, hovvård, veterinärbesök, mm.
Ojoj, tänk vad man hade kunnat göra för alla de pengarna om man inte hade hästarna. Men å andra sidan, vad skulle man göra hela dagarna om man inte hade haft hästarna?! :-D
#10 vi förra vintern köpte bara HÖ till våra hästar för över 20.000:-
Jag vågar inte räkna efter vad våra hästar kostar/år men å andra sidan skulle jag inte byta ut hästägandet mot fina bilar, utlandssemestrar eller något annat.

Jo men det är ju därför man kan tycka att hästar är dyra !Det kostar att ha häst och sen om man vill tävla så drar det iväg ännu mer! Hästar är dyra men det är ju upp till var och en att bestämma hur många man har och vad man gör med dem…

vet en som sålde sina "bonnkatter" häromveckan för 3000 st… bara för att de va långhåriga…… ska nog sluta sterilisera mina katter, verkar som om man kan bli rik på det…. Så jämfört e nog inte hästar så dyra….