Skägg eller inte?
Hej!
Nu är det ju snart dags för hingstpremieringar här uppe i norr. Ska visa vår lilla Angus och har nu börjat fundera över det här med skägget under hakan.
Sommartid så klipper ju "alla" bort det, men hur bör man göra nu? Han har gått ute en hel del under vintern o inte kunnat ha täcke (pga kompisarna), så han har ännu en hel del vinterpäls kvar. Det är nu bara drygt 3 veckor kvar (HJÄLP! 😮) och jag tvivlar på att han tappar särskilt mycket av den tills dess…
Hur tycker ni att jag ska göra/hur brukar ni själva göra? Det är ju samma sak på vinterutställningar (men det var evigheter sen jag var på nån).
Känner väl själv att det kommer att se lite konstigt ut om jag klipper bort hakskägg mm och han har lång vinterpäls på hals mm? Men hur pass påverkar det helhetsintrycket? Huvudet ser ju generellt sett "ädlare" ut utan allt skägg, men samtidigt så är det ju naturligt för vår ras att vara rejält "lurvig och hårig" vintertid… 🤔
Anneli
www.stuteri-midgard.se

Jag skulle absolut klippa.
OK. Men hur mycket? Bara under huvudet eller även "långa strån" på hals osv?
Anneli
www.stuteri-midgard.se

Bara käklinjen. Övrig päls kan "plattas till" genom att lägga täcke på efter groomingen inför visningen. Visst är mycket päls rastypiskt och domarna vana att döma rasen, men man behöver ju inte göra det svårare än nödvändigt för dem. ;-)
Klipp!
Använder du effileringssax/urtunningssax till kanterna så ser det mindre avhugget ut. Klipp dessutom nu så kan du finputsa dagarna innan och bidrar även det till att det ser mindre avhugget ut.
Klart du ska klippa! Finns inget tråkigare än en i övrigt fin och välskött häst som kommer med långt skägg. Ser hemskt ovårdat ut. Plus att det inte gör det minsta positivt för hästens utseende.
Jag har hört en domare påpeka att man ska klippa käken så klipp
Medarbetare på djurskydd.ifokus
OK. Nu har ni övertygat mig! Saxen ska fram! Och håller med om att det nog är bäst att göra det nu, lite försiktigt. Ska också försöka få tag i en sån där urtunningssax.
#3 Bra tips med täcket, tackar för det!
Nu har jag en sak mindre att oroa mig för, dvs kluvenheten inför att vilja klippa huvudet, men samtidigt oro för att det skulle se omaka ut till den lurviga vinterpälsen med långa, utstickande strån.
Håller också på och borstar och borstar för att få bort de få strån av vinterpäls som redan nu bestämt sig för att släppa taget..
Anneli
www.stuteri-midgard.se