Pälsglans !!!
Snart utställning igen. Här går det åt massor m pälsglans, vilken sort använder ni ???
Själv tycker jag att Foxfire är super bra, men skulle vilja ha flera olika sorter o testa. Vad använder du ??

Jag har provat flera, men tycker Foxfire är bäst av de jag använt. Det finns ju en uppsjö i olika prisklasser, men Foxfire tycker jag är både drygt, bra och prisvärt.

Jag använder en sort som finns på lantmännen här i vit och röd flaska kommer inte ihåg vad den heter just nu men den är super bra och inte så dyr, de har aven skitbra *glansolja/kräm * till man och svans som är kanon så slipper man olja till manen.
#2 lät spännande vad är det för glansolja/kräm och varför använder man sånt

#3 ja du jag får kolla senare vad det heter , det får verkligen manen att skina och bli kanon fin utan att den blir *kletig* även svansen. Sen så när man delar manen sätter man i sådant så håller det jätte bra. Jag använder det just för att jag vill att ponnyerna ska *skina* när de är på utställning. *ler*

Då vi skulle köpa foxfire för 1 mån sen sa man på Odal att den inte finns längre. Någon annan som hört det?
Jag använder en blå flaska som finns i vår ridbutik, men den finns nog på ekohallen också tror jag. Prisvärd
#2 använder du olja annars i manen? aldrig gjort det

#2 Yapp när du delar den(när manen är blöt) det är också super bra , vanlig matolja . funkar kanon bra och manen blir så glansig och fin så. Vet flera som gör det . Men man får ju inte ta för mycket *ler* lagom är bäst ;-)
#7 funkar det på ljusa manar? borde väl bli gula?

#9 då får vi ju prova det… aldrig hört faktiskt. Tackar
foxfire, det självklara valet för mig! Finns ingen anledning att testa annat när man har det tycker jag. Dyrt och bäst!

#10 Tror tom att det stod med i en shetlandstidning för ett antal år sen om hur man kunde göra iordning sin häst till utställning *ler* Var så lite så.
Jag har ju gjort så att jag har tagit på händerna och kammat i det när manen är delad innan jag tofsar eller så att jag tar en kam och doppa i och kammar i det lite lätt . Man får pröva sig fram vilket som känns bäst :-)
#12 läer inte sådana artiklar ska jag villigt erkänna *S* jag ska prova med det nästa utställning, när nu det blir

Jag har Show Sheen som är super, och äntligen fått tag i Rolls Rolls Glansen Final Bloom, har sökt med ljus och lykta efter det i fjorton år.

Något som jag kan har haft när jag tävlat tidigare är babyolja runt nos och ögonen. Jag har även haft det i manen och svansen. Det ser inte oljigt ut.

Natusan Babyolja är jättebra´.

Fördelen med babyolja är ju också att det inte är några konstiga kemikalier i den förutom då raffinerad olja.
Har en superbra spray från HOolland. Minns ej vad den heter. Men allt trassel bara glider ut och det blir riktigt bra kvalite på manarna, silkelsena!
Delad glädje är dubbel glädje :)
#18 Är det den silicongelen som jag och du köpte i Holland ?isåfall heter den Rider´s Magic - märket är leovet,den finns i sprayform också.Är det den du menar så kan jag rekommendera den också -superbra.

*14 o 19 * går det få ta tag på dessa från Sverige??????????
#19 Ja precis!! Sprayen är super, när manarna trokat brukar jag ta lite gel i händerna och det blir ruperglansigt och supermjukt. Hadde i det på Carbon Copy på vinterutställningen och manen är i stort sett fortfarande mjuk och otrasslig!
(tom min mamma blev imponerad på sprayen, det säger en del tycker jag. Det är sällan hon blir imponerad på något sånt…)
Veritas odium paretFörvånad

Det är ju det jag använder ju och köper på lantmännen här hemma
#19, sorry såg bild på den burken nu, men det var inte den som jag menade. Jag köpte denna också, men har inte provat. Den jag menade sålde de på själva himgstpremieringen. Man fick ett litet prov i en liten spray. Vi var ett par stycken som köpte, kanske någon annan kommer i håg var den hette?
#22 Det var inte det märket på det vi köpte i Holland. Flaskan såg inte heller ut så. Ska kolla vad det hette så skriver jag här sen.
Amor vincit omnia 

#20, Jag har köpt mitt i USA eller rättare sagt Kjell-Åke har köpt det där, han är nere nu igen och köper med en låda till, det är det bästa jag andvänt på arton år, och då har man gått igenom näst intill det mesta.
#20 Carina Det finns på Maskintjänst i Örebro, det är hos dem jag har köpt både gele och spray om han inte har detta hemma så tar han hem ,och det brukar gå snabbt. om du vill så kan jag åka dit (ligger alldeles vid mitt jobb ) och köpa åt dig eller beställa . Du ska väl ställa på Öpafs utställning nu på lördag 2/6, vill du, att jag köper till dig om han har hemma,isåfall får du det på lördag.Maila mig .Jag är ganska säker på att gelen inte kostar så mycket som 195:- hos maskintjänst.
Mvh Stina
Jag använder Miracle coat pälsglans och det är kanon tycker jag.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Firefox pälsglans och Riders Magic gel. Har provat massor av andra märken, men tycker att dessa är bäst!!
Grundar med Foxfire. Fick tag i billigt när vi var utomlands och köpte ett litet lager. På utställning har vi nåt som heter Show Shine tror jag, en liten vit, dyr flaska. Natusan barnolja runt ögon och mule.

Jag har en som köptes på Gekås. Emin eller nåt liknande heter den har jag för mig.
En blå flaska med spray. Gul lapp.
Superbra iaf!

"gonkan" lägger du i olja dagen innan ?
jag brukar ta precis innan man ska visa.. i manen o runt mule / ögon.. Natusan babyoil.
Börjes säljer Foxfire ganska billigt o även GeKås, brukar ladda upp när jag åker till Ullared..
#14 jag trodde jag hade rolls royen
Kul att få tips om en annan. Tack!!

Använder Foxfire, är så nöjd så jag vill inte byta =)

#32 när jag har delat manen så lägger jag i olja(kammar) innan jag tofsar den, fick det tipset från Shetlans tidningen för några år sen och jag tycker det funkar kanon .

Har testat flera olika sorter.
#20, du ska inte bli återförsäljare?
Den från eko hallen (blå flaska med gul kork) tyckte jag inte var bra, billig var den iofs.
Fox fire är helt toppen tycker jag -TIPS: om ni åker till ullared finns fox fire där för drygt 80:- billigare än i alla affärer jag sett. Dessutom tycker jag den luktar gott, typ brännässlor..
Köpte i holland någon glans spray som var väldigt bra, vet inte vad den heter just nu.
Svart flaska eller dunk heter typ ciboxan?? eller ja något åt det hållet iaf. Är den klart bästa sprayen jag testat, men hittar den inte någonstans längre, vet inte om den fortfarande säljs.
Testat en dyrare pälsglans, märke kommer jag inte ihåg. Flaskan är vit med grön kork och etikett med hästar på, tror den var engelsk. Den var hemskt bra, ska kolla vad den hette.

http://www.rideonnet.se/index.php?page_url=/products_detail.php&show_action=show_details&cat=135&pt_id=448 någon som testat denna? billigt 2,5 liter-210:- (+ frakt då) kanske kan va ngt.
Equistar, en orange flaska som finns på granngården, den tycker är bra.

foxfire amvänts här mest. sen renons man och svansspray i man och svansen. Sen natusan baby oil i man,svans, runt öron,mule, ögon.
Kollade upp vad sprayen från Holland hette som vi köpte på premieringen. Den heter Hi Gloss, vi köpte två dunkar, kan de kanske vara 2-3 liter i?? Även en lite flaska med silicon, manarna blir jättemjuka och glansiga + att det sitter i ett bra tag!!

Vi har en pälsglans som är blå, o gul etikett. den luktar gått och är bra
Kommer inte på vad den heter. Men den är köpt från Hööks eller börjes. Jaja , bra tycker iaf jag att den är .

Sen har vi även typ , guld-glitter-gel eller något sådant ( Ser i allfall ut så ) som man kan ha i man o svans. Den är jätte fin och det bir glitter i hela svansen och manen. Vet ej om man får ha sådant på utställningar ?
Får man ?

Glitter undanbedes på utställningar, som jag förstått det.

#42 Inget glitter!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#12 m fl
Det där med olja lärde vi oss för ett antal år sedan helt själva, den hårda vägen.
Sen kväll dan före premieringsdax. Det treåriga russ-stoet badat och fixat enligt alla konstens regler. Så var det då bara pälsglansen kvar till man & svans. Greppade sprayflaskan och fräste på…
…men va konstig hon såg ut? Som klippt ur filmen Grease?? En närmare koll på sprayflaskan - att LÄDEROLJA såldes i sprayflaska visste jag först i det ögonblicket…
Klockan var sent på kvällen, och det var bara att börja om med hårtvätt igen
. Och en annan sprayflaska efteråt. Russ klär INTE i fett hår…
Om det var oljeimpackningens förtjänst vet jag inte, men det blev DIPLOM i a f dan därpå

Förmodligen oljades lederna upp på henne så hon rörde sig extra bra den dagen ;)
# 45 Jag skrattar så tårarna rinner 

#45 Hahaha! Jag råkade ut för liknande med matolja på en premiering (du kanske minns det stoet
). Jag skulle hälla olja på borsten som jag lägligt höll över hästen… Då slog hon mot det andra stoet vi hade med, knuffade till mig och jag skvätte ut MASSOR över pannluggen och nacken på henne. Hon såg minst sagt "fet" ut i luggen och övredelen av manen. Vi använde tröjor och täcken och allt vi hittade för att försöka torka bort, men det blev bara värre o värre. Well, hon stambokfördes med klass I ändå
. Inte ens en orkan hade lyft/rubbat hennes lugg… :-)
/Cattis
#46 Det gick väl som smort kan man säja.
jag anvnänder foxfire på mina ponny. Det e bra o dessutomluktar d gott tycker jag.

Foxfire och babyolja funkar utmärkt tycker jag….

Ja, barnängens babyolja, är super 
Vi använder vanlig matolja men bara lite i man och svans.
Jag tycker INTE om Foxfire! Ingenting annat än Canter/Gallop får komma i närheten av mina hästar, använder både coat shine, mane & tail shine och coat whitener (till man & svans) innan utställning. Olja tycker jag bara är äckligt och jag tycker inte om effekten det ger heller.

Jag tycker iallfall oljan är bra, och det verkar som om många håller med mej. Jag tycker att sålänge man inte tar mycket så manen blir fet, så ger den en bra effekt . Men men , alla är vi olika och använder olika metoder!

Jag tycker Final bloomen är en klass för sig.
#55 Ni får gärna använda olja om ni vill, det beror ju helt på vad man vill uppnå för effekt. :) Personligen tycker jag inte om olja, och därmed använder jag inte det.

jag använde Foxfire förut, men använder nu TIB - Horse och är helnöjd. det håller i drygt en vecka (när man sprutat på) och luktar väldans gott =P

Vart kan man köpa den?
#59, det går att beställa:
Veritas odium paretFörvånad

#60. Tack Kristin, du är en ängel, Kjell-Åke tog hem detta från USA, men ska troligtsvi inte dit mer, och mitt räcker ju inte i all evighet, men skickar dom över till Sverige.

Nu har jag beställt. Det ska bli spännande att se om det kommer någon flaska.

#62. Hur betällde du det, var, jag hittar inte.

Jo det var lite struligt. Jag gick in på länken och valde en flaska och lade till den på listan. Sedan tryckte jag på checkout och fyllde i uppgifter och sedan checkout igen tror jag. Det var mycket checkout har jag för mig. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt hur jag gjorde. Jag provade mig fram. Men jag har fått bekräftelse på ordern via mail
. Vi får se ifall den kommer.
Maria är det den sprayen som är på bild på denna länk? http://www.sullivansupply.com/Iowa/detail.aspx?ID=9516

*37, jag tycker absolut att du/ni ska testa TIB horse pälsglans! Denna sort slår ut foxfire med hästlängder!

Ja jag har beställt genom den länken, men dom skickar inte över till Sverige, för det är drivgas, det är det som är problemet, har försökt genom Tyskland nu, väntar på svar detta är absolut bästa glansmedel som finns, finns inget i närheten av detta,

Ok då får jag nog ingen flaska iheller.
Då är det ingen ide att beställa därifrån då…

Det verkar som jag får in det från Tyskland, har fått en orderbekräftelse, men det blev dyrare, jag beställde två lådor, beställer mer när jag fått dom två första så jag ser att det fungerar,

Helt otroligt, jag beställde från den länken och fick till svar att dom inte fraktade över detta, jag beställde visserligen två lådor, men det ska ju inte ha någon betydelse tycker jag, jag har beställt det från tyskland så det ska väl komma nästa vecka någon gång, jag kan säga att du kommer att bli helnöjd med det sprayet.

Jag fick detta mailet men fick flaskan ändå.
Dear Carolina ,
Thank you for your order from the Sullivan Supply Website.
A brief summary of your order is below.
Please note - Per UPS regulations, we cannot ship alcohol or aerosols via air service.
Shipping and applicable taxes will be added to your order.
Please feel free to contact us if you have any questions.
Order Summary:
Order ID: 9651
Order Total:
Merchandise Total: $6.75
Local Tax: $0.00

Jag fick exakt samma mail, då kanske det dyker upp ändå, då kommer det både ifrån Usa och Tyskland, då är det fyra lådor plus att jag har två lådor hemma, ja ja man kan aldrig få för mycket utav detta, när du har provat det måste du skriva och tala om vad du tycker om det.
#74 Jag köper gärna av dig om du får ett jättelass:). Kom gärna ihåg det, tar gärna flera flaskor isf!

Jag måste ha missat något … är det verkligen så att alla använder pälsglans på sina shettisar på utställning? Har ju inte ställt ut på många år, och lär väl inte göra det heller om det inte räcker med att bada och rykta hästen innan utställningen.
Betyder pälsglansen något för själva bedömningen? Jag menar syns det så väl så att de får högre poäng på någon delsiffra eller är det det allmäna intrycket som blir bättre?
Hade funderat på att åka på utställning med några av shettisarna, men jag vill helst inte använda pälsglans, de blir så hala och selar och sadlar glider innan man hunnit tvätta bort elendet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#76. är det två hästar på samma poäng, då blir det oftast den häst som lyser mest, bäst skick alltså, detta är inte pälsglans, det är någon blandning mellan pälsglans och någon lättare olja, det är svårt att förklara, men den är super dunder helt enkelt, har aldrig haft bättre glansmedel kan jag lova.
#75, ja du kan få köpa när jag får hem det, vet inte frakten ännu. skrivaer när det kommer.

#76 Men inte glider det så farligt av pälsglans , våra tävlingshästar får pälsglans på sig ibland och även då de ställst ut och inte glider deras selar runt 
#77 Tack snälla du!

#76. Men man måste inte använda pälsglans, det väljer man själv.
Ingen pälsglans i världen gör väl susen på en f.ö dåligt förberedd ponny. Däremot kan det ju göra det "lilla extra" som sagt. :-)
Idag använder nog de allra flesta pälsglans i mer eller mindre omfattning. 

Man kan göra en dålig häst till det bättre med lite pälsglans klippning under huvudet, snygg grimma, dela man och väl förbered, men det är ju vad man själv vill lägga ner för tid på sin häst, jag vill lägga ner mycket tid innan utställning, och få fram en så vacker ponny som möjligt, idag är det ju så hård konkurens, så då gäller det att ha dom så bra iordning som bara går, det är det lilla extra som gör det.

Det är ju också det som är halva nöjet när man ställer ut - förarbetet. Man kan ju också spola av dem när man kommer hem från utställning ifall man inte vill att de ska ha pälsglans i pälsen menar jag. 

Sjöbogårdens pälsglans är bra,
Den som jag skrev om innan där uppe, vet jag inte vad den heter , det står typ bara ' PÄLSGLANS ' på den . :P

Tack för svaren om nödvändigheten av pälsglans, då försöker jag nog utan, så kan jag ju alltid skylla på det om poängen blir lägre än jag räknat med.
. Huvudsaken är ju att ponnyerna trivs med tillvaron, och att de är världsbäst för mig. Har inte längre något behov av att gå först i ringen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Hej! Det finns ett pälsglans som heter World Champion Pepi. Detta använde jag när jag tävlade quarter hästar. Om man tex har en häst med mycket stickhår, så kan det vara svårt att få den att glänsa ordentligt. Då är detta jätte bra. Kan vara lite klurigt att få tag på, men ahr man lust att någon gång åka på en western tävling så säljer dom ofta det. Detta är en mycket använd produkt i USA. Man kan även gå in på nilssonquarterhorsers.com ded säljer det.
#86 Det använde jag alltid förut, har en halv burk kvar. Gick att köpa på Tumbleweed i Upplands Väsby men sen flyttade affären till Sala… Pepin är kanon!
Jag tar in Pepi och brukar ta in lite extra som kan säljas. Ny sändning är på ingång och kan levereras på utställning.
Amor vincit omnia 

Skulle gärna prova en flaska.. Hojta till när du fått hem!

#88 Jag beställde för läääänge sen av dig… Men du har nog glömt bort mig? Jag har haft den sprayen i många år och tycker det är himla trist att den inte längre går att få tag i på nära håll…
/Cattis
#90 Jag har inte glömt dig (4 flaskor skulle du ha) men det har strulat så pass med att få det skickat ;-) Men nu är det beställt och pengar är dragna så paketen är på väg. Det vore ju bra om den hinner komma senast fredag för då kan jag ju få med det upp till Rockelstad ;-))
Amor vincit omnia 

Har provat endast två. Lincoln har jag bojkottat, kunde lika gärna använda vatten. Men Canter Coat Shine tycker jag är bra, den är mkt dryg.

#88: Om du skulle ha en över och har lust att ta med den till Rockelstad så köper jag den gärna av dig!
#87 Ja den är helt underbar. Jag var inne på eran hemsida för några veckor sedan, jag tycker eran hings är så himla snygg. Jag tycker om när det är lite färg.
#94 Tack 
#93 Jodå, det finns "över" så bara paketen kommer innan helgen så tar jag med några extra ;-))
Amor vincit omnia 

#96 Kan du skicka PM så jag vet vad de kostade?
/Cattis

#96: Kanon, tack! Då håller jag tummarna för att paketen hinner komma innan helgen! 
Du får gärna skicka mig ett PM med priset.

Foxfire så klart! Den är värd varenda krona! Använder bara den, alla andra ja testat fungerar inte. Å fungerar dom så är det inte länge. Foxfire håller i många många dagar:)
jag säger helt klart final bloom. Använde den i helgen och den sitter fortfarande kvar och ger glans till svartskäckens vita fält helt outstanding.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ja jag tycker Final Bloomen är outstanding, har provat det mesta, men jag kommer att fortsätta med den helt klart.

Ja det var skillnad på Foxfire o final Bloom, jösses !!! Mina hästar är nu "impregnerade" i hagen oxå ..hihi.. ( sen i helgen)

Jag grundar med foxfire eller nått annat vanligt glansmedel. Final bloomen åker på precis innan de går in i ringen
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag använder Satin Sheen till Krabat. Tycker det är jätte bra.

jag skulle ju föredra Foxfire MEN jag använder nu det som de säljer på ÖB o det funkar perfekt det med så jag håller mej till det billigt OCH bra ;) reder ut det mesta o luktar gött….