Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1609 ggr
Bennybus
0

Springa på utställning?

Ska snart på min andra utställning. Den första var för den holländska domaren i Rimbo. Då vet jag att de sa att då springer man runt fyrkanten. Gör man det i vanliga fall med. Vill ju inte komma och göra bort mig😉

toveeolsson
0

Så har inte jag gjort i alla fall. Man går och springer på medellinjen ungefär. Men jag har för mig att jag sett folk som sprungit längs fyrkanten också så egentligen spelar det nog inte så stor roll :)

Johanna-Granberg
0

Är lite vad domaren önskar. Vissa vill ha dem på medellinjen vissa på fyrkant.

Bennybus
1

Tack, bara att kolla in hur föregående gör då.

Jiawan
1

I Holland springer man på fyrkant, det är mer plats och lättare att få upp fart. Och då Holland var temat så blev det fyrkant. Men det har varit några meter på medellinjen för varenda svensk domare vi ställt för..

cinna
0

Kolla hur de andra gör går väl bra- men alla svenska domare jag sett döma, vill ha ponnyn visad på en rak linje framför dem, parallell med medellinjen. Allt för att kunna bedöma mekaniken framifrån, bakifrån och från sidan.
Sedan händer det väl att någon ponny inte kommer ner i skritt och halt inför vändningen och då väljer visaren att trava runt i vändningen istället för att störa ponnyn med en brysk tillrättavisning och då blir det ju lite som att springa på fyrkantsspåret.

Vet en svensk domare som till sist höjde rösten åt en uppvisare som envisades med att  ta ut hästarna på spåret i traven för att denne skulle visa på medellinjen istället "Vi är i Sverige nu. Då visar vi så här…"

Bennybus
0

Tack för all hjälp😃