Tips om taglet
Undrar om någon har ett tips för att få man och lugg att växa på längden. Något man kan ge ex. Nu har hon ju inte jättebra gener för att få den där långa, fina dream-manen. Men det finns säkert något man kan göra. Hennes lugg är JÄTTETJOCK och står rakt ut. Den är säkert ganska lång men det syns inte. Det som får den så tjock är hårtstrån tunna som babypäls, vet någon hur man kan fixa det? Rycka?
Min stora ponny får äppelcidervinäger och hon har fått tjock man och mycket pannlugg sedan vi började med det. Jag funderar på om det kan fungera på henne med.
Bilden är från i höstas! :)
Det bästa du kan göra är att låta bli manen så mycket som möjligt och försöka se till att den utsätts för så lite slitage som möjligt. Jag skulle absolut inte rycka! Som du verkar veta så styrs längden genetiskt, precis som hos oss människor. Genetiken styr hur länge varje hårstrå växer innan det lossnar. Så det bästa man kan göra är att försöka se till att hårstråna slits så lite som möjligt. Jag har en med man nedanför knäna, hon har aldrig haft någon speciell hårvård. En annan har halvlång man men en enorm pannlugg, en tredje knappt någon pannlugg men lång och tjock man. Jag brukar helt enkelt låta bli att borsta manar och svansar så mycket som möjligt.
#1 Tack! :D
Luggen är fluffig och det är den som jag isåfall ska rycka. Svansen går flätat 24/7, men egentligen är den redan fantastiskt fin! Luggen har lixom för mycket. Små, korta fjun som gör att luggen mest står rakt upp och ut, och inte ligger fint ner! :)

Du ska absolut inte rycka ett endaste hårstrå. :) Pajen har också kortare lugg än sina avkommor, men med lite tur växer det ut om du låter det vara. Ska du på utställning kan du "låna" lite av manen precis bakom och lägga över, och annars bara se till att ha i mycket pälsglans eller till och med lite olja för att lägga luggen ner.
På frieserhästar flätar man manen i långa flätor och tvättar och balsamerar manen + blåser den torr en gång i veckan, allt för att skydda den och få den att gå ända ner till knäna. Det kanske skulle kunna funka på lugg också, dock ska man ju tänka på att luggen finns där av en anledning och det är inte för att vara fin. ;) Flätar man den så skyddar den inte mot insekter heller.
Du kan borsta ut man och lugg & sedan ha det flätat hela tiden. Då sliter det minimalt. 🙂
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

En flätad pannlugg ger dåligt skydd mot sol och insekter.