Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1121 ggr
Ann-Christine
0

Blåst på fölningen?

Hrm…finns det någon mer där ute som liksom jag blivit blåst på själva fölningen (när man efter konstens alla regler försöker tyda tecken för att verkligen vara på plats då det beger sig)?
Detta gäller inte mig själv i år…ännu Fundersam

nallebjörn
0

För två år sedan när mitt sto skulle föla såg jag det på en gång kvällen innan. Det var tre veckor för tidigt men fanns en tidigare betäckning på henne. Hon betedde sej dock som hon gjorde första gången. Dvs lite hängig och ja jag såg på henne helt enkelt. Jag var ute och kollade henne tre gånger men inget föl under natten. Tänkte att hon blåst mej men när jag gick ut kl 06.00 stod det 8 svarta ben i hagen. Lite snopet. Jag visste ju att hon skulle föla men allt var så lugnt när jag var där ute under natten.

Aldrig mera tvivlat på mej själv iaf =) Tur det gick bra.

Hanna-D
0

Japp. Du vet iofs hur det gick till men jag kan skriva några rader om det för er andra.

Gazette fölade för tidigt förra året (ca 4 veckor), inga tecken what so ever på att fölning var i antågande. Inget juver, inte slapp bak, var lugn och harmonisk. På morgonen stod det ett fint men otroligt liten och prematur fölunge i boxen - snacka om snopet!

Hade jag inte haft övervakningskameran så hade hon antagligen blåst mig även i år.

Cattis
0

Jag! Flera ggr.

Den största missen var väl då jag fölvakade ett sto jag var BERGsäker på skulle föla. Jag sov i stallet och nej, det blev inget. Under tidiga morgontimmarna gick jag ut för att röka. Då hade ett annat sto fölat - utanför dörren!  Hon hade inte visat en enda tendens till att vara klar att föla. Snöpligt! Cool

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ytterst sällan jag har fått se en fölning trots att jag får 15-20 föl / år, det verkar precis som om stoet håller igen för att få vara ifred när det är dags, det första jag sår i hagen den 26e april var denna lilla tjej som är döpt till Olinda,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ann-Christine
0

När Paulette fick sitt första föl här (Pauline), SA hon till men jag trodde inte att det var så brottom!

Kom hem från jobbet, gick upp till stallet för att mocka. Paulette stod vid staketet och hummade och skrapade med hoven.

"Ja, ja, du får komma in så fort jag mockat färdigt". När jag mockat en box, gick jag ut för att titta till henne och då var det redan klart, Pauline reste sig på vingliga ben, tappade balansen och landade på eltråden, stackars liten.

Förra året skulle Caroline ha ett extra öga på Paulette då jag jobbade.
När Carro kom från jobbet tog hon in hästarna. Sedan åkte hon hem för att byta till varma vakkläder samt få i sig en bit mat.
Det hela tog ca 30 minuter och när hon kom till stallet igen fanns det en Lyndon Bayers i boxen!

cinna
0

Jovars, kan man lugnt säga…

Min arabkorsning som jag vakade över i 3 hela VECKOR, varje natt, hade t o m tagit ut semester. På måndag morgon kl 5, börjar jobba kl 8, ringer stallägaren:"Du har ett föl i boxen, vill du komma ut och titta??" Höll inte många hastighetsbegränsningar den gången.

Något snopet…

kacka
0

Jag har bara fått vara med 50% av fölningarna.

Karin Å
0

O, ja! Har hänt mig många gånger. Blev blåst på en vecka av Dimma i år, gick där och trodde, sen fölade Amanda utan juver..

Stona ser inte alltid likadana ut varje år.

RebeckaSvensson
0

Första gången vi fick föl kan man verkligen snacka om miss. Vi trodde inte stoet var dräktigt och inte veterinären heller, så vi körde helt enkelt iväg med henne på betäckning. Efter nga dagar ringde hingsthållaren och gratulerade till Myras hingstföl. Snacka om att vi blev snopna. Så vi fick helt enkelt köra och hämta sto och föl :-)

Ina brukar kunna lura oss rätt bra, visar inga som helst tecken på att föla och fast man springer där för jämnan och kollar så missar jag det för det mesta. Rätt som det är finns där bara ett föl i hagen/boxen.

Annette
0

Jag har aldrig varit med! Det närmaste jag varit är när stoet var grinigt och irriterat i hagen hela dagen. Det var vackert väder så jag tyckte att hon kunde gott vara ute. När hon klev in genom stalldörren på kvällen gick vattnet. Vi lämnade henne i fred i stallet och efter en liten stund hade hon fött ett stoföl. Hennes ena dotter var också dräktig och av ren "stress" eller vad man skall kalla det födde hon en timma senare även hon ett stoföl. Detta sto hade inga tecken på att fölningen var så nära. När vi märkte att hon också var på gång, smet vi ut ur stallet för att hon skulle få lugn och ro. 28 maj verkar vara mitt "turdatum", då har det fötts 3 fölungar och en dotter.

Mitt gamla sto är expert på att luras. En annan gång (28 maj 1992!) släppte jag ut henne på morgonen och gick in och åt frukost. När jag kon ut 30 min senare hade hon  precis fölat, men ställt sig upp att börja äta igen. Där låg ett litet hingstföl och försökte ta sig upp.

kacka
0

#9 så nästa gång ser ni till att ultraljuda stoet? hihi… eller?

RebeckaSvensson
0

#11 Vi har tagit blodprov på henne sedan för att kontrollera att där verkligen har varit ett föl. Men, de andra gångerna har man sett på henne att hon varit dräktig så då har vi ju inte missat det helt iaf :-)