Era fuxar/rappar
#0 Det där är ingen fux, hon är rödskäck =)Hennes pappa är rödskäck så det är hon också.
#2 bara en liten fråga..är inte skäckar fläckiga? (jag bara undrar) 

#4 jag också??????
#4 Skäckar är fläckiga ja.
MEN på shetlandsponnyer finns inte sabinoanlaget som är det som oftast ger vita tecken på benen. ´DÄremot finns det en del skäckar där de vita fläckarna har koncentrerats just till benen.
Gamla Patrons Murkel var en sådan, det finns en Skäpperödshingst som jag nu glömt namnet på som också är enfärgad med 4 vita ben. Och sen på bilden här.
man vet säkert att de är skäckar eftersom de lämnar fläckiga avkommor när de paras med helfärgade ston/hingstar. Och man vet ju också att de har en skäckförgad förälder - stoet på biden här är e Garvis.
Aha, då fattar jag
tack!

#6 Skäpperöds Sebastian.

Ojdå!
Här fick jag lära mig något nytt. Är det alltså så att en shettis med vitt på benen alltid skall skrivas som skäck, eller måste jag känna till färgen på föräldrarna?
Kan inte minnas att jag hört detta på någon färgkurs. Är kanske dags för en ny färgkurs?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#9 Nejdå, du behöver inte gå någon ny färgkurs. En Shetlandsponny med vita ben skrivs som t.ex fux med fyra vita strumpor (eller vad det kan vara). Finns ingen anledning att forska på föräldrarna.

#9 tack du räddade min världsbild 

#14Jösses vilken sötnos!

#18 Ha ha vilken krock! Kul foto!

Dessa ponnyer och bilder ska inte hamna på nån sida som typ stallet.se eller nåt sånt… Så ni som vill ha foton och se foton på speciella hästar får alltså inte lov att ta fotona utan tillåtelse.
Glöm inte fråga om ni vill använda någon bild!

#17 otroligt fin!

#24 för mig är hon en vacker fux
# 24 Jo, din ponny är med största sannolikhet skäck om än en minimal sådan… Anlaget som ger vita ben, som din ponny har är väldigt ovanligt inom shetlandsrasen. Detta anlag är däremot väldigt vanligt på tex halvblod och många andra raser.
Eftersom anlaget för strumpor är så ovanligt på shetland och man vet att ena föräldern är skäck så är stoet med största sannolikhet skäck. Säkert kan man inte veta förrän hon har fått ett skäckföl med enfärgad hingst.
Hängde du med??
Häls Madde
# 9 och 10
Jo det finns visst anledning att kolla på föräldrarna!!!
Är ena föräldern skäck så är sannolikheten stor att avkomman med strumpor är en skäck och då skall den skrivas som skäck.
Är ingen av föräldrarna skäck så skrivs den som fux med strumpor, eftersom dessa också förekommer även om de är ovanliga på shetland.
Det räcker inte alltid att veta vad tecknen är för några, utan man behöver också ha kunskap om vad som förekommer inom rasen. Det är en djungel att vara ID-kontrollant…
Häls Madde

#24 Om hon är en renrasig shetlandsponny så är hon genetisk skäck, kan alltså lämna 50% skäckavkommor.
När vi gick den speciella färgkursen fick vi lära oss att shetland med vita ben eller vita tecken på benen (vilket om man studerade noga oftast har vita tecken, om än nog så små, oftast finns på alla 4 benen, beror på att de är dorsalskäckar)
De ska i signalementet beskrivas i färgen som skäckar eftersom det är just det de är.
Jag skapade en ny tråd om detta med skäckar som har det vita bara på benen…
http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e653d964-1651-4645-aff1-18f17c4ec322