Vaccinering
Är det någon som vet om hästar måste vara vaccinerade för att få vara med på utställningar? Har hört massa för och emot ang vaccinering. Mina är vaccinerade men jag tror inte dom har kollat efter det i passet, men jag kan ha fel.
Krävs ingen vaccinering varken för utställning eller premiering
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Visst kan det vara krav på vaccinering - det beror ju på om stället utställningen anordnas på har krav på det eller inte.
Sen att det kan vara dålig koll på om hästarna verkligen ÄR vaccinerade eller inte är ju en annan sak…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

#2. Under mina 12 år med Shetland har SSS och regionalföreningarna mig veterligen aldrig haft någon utställning med vaccinationskrav. Inte heller på vare sig sommarpremiering eller hingstpremiering.
Dock påstår Shetland Väst att det är svårt att hitta anläggningar till rimligt pris som inte har vaccinationskrav. Hur är det i de andra lokalföreningarna?

Det blir allt vanligare även i mitt område i Nord att anläggningarna har vaccinationskrav motsvarande SvRF:s för tävling.
Än har vi inte haft någon utställning med krav, däremot har vi haft några bruksaktiviteter på min hemmaklubb och då fått anpassa oss till kravet på vaccinering. Det är förstås tråkigt om några inte kan vara med för att de inte har hästarna vaccinerade, men man får väga det emot att vara på en anläggning som fungerar arrangörsmässigt. Själv har jag vaccinerat mina ponnyer enbart för att kunna utnyttja ridhus/ridbanor på min klubb.

Sen kan man ju vara tydlig med att eftersom SSS inte har något vaccinationskrav, så är det viktigt att det framgår tydligt i småproppen/tävlingspropositionen om anläggningen har vaccinationskrav.
Vi har lyft frågan med SSS från Nord, och de är inte intresserade av att införa något krav och ser helst att vi undviker anläggningar som har det.

Jag tycker SSS inställning är bra. Jag är rädd för att ännu färre unghästar visas på utställning om det införs krav på vaccination.

# 6 Väldigt många färre ponnyer i alla åldrar skulle visas tror jag. Att vaccinera "bara" för att kunna åka på utställning blir dyrt, om man inte vaccinerar i vanliga fall. (Och nu menar jag givetvis inte tetanus).
Tack för era svar.
Jag har för mig att det var vanligt för ca 20 år sedan att det var krav på vaccinering, på den tiden bodde jag hemma och inte åkte på några aktiviteter just för att min häst inte var vaccinerad. Nu står jag i valet att fortsätta vaccinerera för att ev kunna åka på någon utställning för skojs skull framöver el att strunta i det. Dom är ju fullt vaccinerade nu.

#7. Så är det nog. Färre hästar totalt och mest samma som visas.
#8 om dina hästar är fullt vaccinerade skulle jag fortsätta med det
Jag skulle aldrig avstå från att vaccinera även om jag aldrig skulle lämna gården. Står i ett stall med andra hästar som är ute och åker och de drar ju med sig smitta hem. Även jag åker en del. Vi har haft ett par smittor i stallet och de som blivit sjuka är de som inte vaccinerats. Och de var inte dom som hade lämnat gården utan "friska/vaccinerade" hästar som fick med smittan hem. Är man vaccinerad har man åtminstone ett litet skydd. Om detta krav finna på alla andra tävlingsplatser, från Klubb till VM, varför inte här?

Jag tror att influensavaccinering i mångt och mycket kan bli en falsk trygghet. Som #11 skriver, så blir ovaccinerade hästar sjuka - då åker man ingenstans med dem eller andra hästar på gården. De vaccinerade kan bli smittade utan att insjukna - och därmed åka runt och sprida smittan.
Att det inte är ett vaccinationskrav på utställning när det är det på tävling, beror på att utställning inte går under samma regler som hästtävlingar.
Jag kan tänka mej att för många med hästar man tränar och tävlar är det en sådan självklarhet att vaccinera (eftersom det ju är ett krav för tävling), att man rent av inte tänker på att andra (exempelvis vi som åker på utställning) inte har det som krav. Skulle frågan ställas till de anläggningar som inte har ett uttalat vaccinationskrav, kanske svaret ändå skulle bli att de förutsätter vaccinering..?
För övrigt är det väl redan nu i stort sett samma hästar som ställs ut (inte minst pga jakten på dubbelguldsdiplom, SUCH och SuperSUCH).
Och jag tycker att vi ska verka för ett vaccinationstvång och välja anläggningar som har det som krav 🙂
Har och har alltid haft alla våra ponnyer vaccinerade.

#12. Jag tror också det är en falsk trygghet.

För att spinna vidare på frågan, ni som är hingsthållare och tar emot utomstående ston, kräver ni influensavaccination på dessa?
Jag har endast vaccinerat de som tävlat när SPTF införde kravet. Övriga har under alla år varit ovaccinerade. Då har det varit ponnyer som tävlat trav, åkt på utställningar, ston till hingst osv.
En gång på över 20 år (1999) har någon form av smitta förekommit och jag vet med stor säkerhet hur det gick till. (ett barn som gick runt och klappade alla pållar på nosen vid ponnytrav på Östanåkra, fick syn på detta och blev väldigt upprörd…) Den gången fick några hosta feber och lite snoriga några dagar. Lyckades hålla det från de ponnyer som inte tävlade.
Har alltid varit noga med vem som går med vem, kläd och skobyte mm om pållarna varit hemifrån. God handhygien etc.
Har inga krav att utomstående ston ska vara vaccinerade.
Veritas odium paretFörvånad
Fast om alla var vaccinerade så skulle ju ingen bli sjuk, eller i allafall mycket lindrigt. Jag kan inte förstå hur man vågar åka runt med en ovaccinerad häst med den risken att den kan bli sjuk och detta då spridas till sina andra ovaccinerade hästar.
Den hästen i stallet som, vi hade som blev sjuk, blev verkligen SJUK, i flera veckor fick den stå. Inget jag skulle vilja att min häst råkade ut för. Ett par som var vaccinerade blev även de sjuka, men mycket lindrigt. I mitt stall är det krav på att hästarna ska vara vaccinerade, annars får man söka annan plats. Vet inget stall runt oss som inte har vaccinationskrav. Tyvärr slank denna häst mellan fingrarna. Nu får man uppvisa sitt intyg, inte bara säga att den är vaccinerad.

Influensavaccin skyddar inte mot allt. Det finns både kvarka och diverse smittsamma luftvägsinfektioner som de kan drabbas av.
Visst kan dom det, men hästinfluensa är ju något som man kan vaccinera mot så varför inte ta bort den risken i alla fall. Hästinfluensa är dessutom precis som kvarka en anmälningspliktig sjukdom som man kämpar hårt med att hålla ner.
Min veterinär tycker inte att alla behöver vaccinera
Intressant, vilka tycker han inte behöver vaccineras?
Hästar som inte träffar andra hästar
Anledning till att jag undrar är att jag har hört att hästar kan bli sjuka av själva vaccinet. Vet dock inte på vilket sätt. Låter ju inte så kul om dom blir sjuka av något som ska göra att dom är friska. Om ni förstår vad jag menar.
Nu har jag förstått att det kan vara krav på vaccinering om man ska tävla med sin häst, och nu undrar jag på vilken nivå dessa tävlingar är? Är det något som finns med i tävlingsreglementet? el gäller det alla tävlingar så som mindre klubbtävlingar m..m

#. Ja, de kan bli sjuka av vaccinet.
Jag har en häst som chockade på vaccin. Endast av den anledningen jag bara vacc mot stelkramp idag
A och O är självklart att sätta alla nya hästar i isolering. Det gör vi alltid i minst 3 veckor (gärna längre) när det kommit nya hästar till gården, undantaget är betäckningsston där det inte är rimligt av förklarliga skäl.
Smittsamma sjukdomar går att mer eller mindre utplåna om alla tog sitt ansvar.

Vi har bara våra som tävlar vaccinerade just för att de är krav på det , alla de andra är bara stelkrampsvaccinerade.
Håller med som många andra skriver det ger en falsk syn att de skulle vara friska, det är så att de som är vaccinerad faktiskt kan bära smitta och sprida vidare till andra då deras symtom inte syns.
Har jobbat på ställen där det har gått influenser där alla varit vaccinerade ändå .
Jag vaccinerade mig själv mot influensa, nä inte hästinfluensa 😆, men så fick man höra i år att bara 3% hade skydd. Den hade muterat eller vad det var. Vilket även hästinfluensan kan göra.