Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 898 ggr
Jenna
0

Ej korrekta tänder

Hur vanligt är det egentligen att minishettisar har tänder som ej är korrekta? Har hört att det skall vara väldigt vanligt med sneda tänder, dvs. tänder som antingen växer bakom eller framför raden, på dessa småttingar då de har såpass liten mun och det är svårt för alla tänder att få plats. Själv har jag träffat på två minisar med detta "fel". Har några fler lagt märke till detta?

Ellinor Johansson
0

Min djurtandläkare T. Lundström höjer alltid ett varnade finger för att tänderna inte får plats om man avlar på för små "munnar".

Jag vet inte om det är vanligare eller mer förekommande på minishetland än shetland av standrad storlek med bettfel.

Jag har iallafall sett att våra minisar byter tänder mycket senare än vad der står i böckerna att pållar ska göra.Om det är linjerna eller om munnen måste växa till sig för att tänderna ska få plats vet jag inte.

Om pållen har bettfel som vuxen går det väl inte att stambokföra den?

Jenna
0

Ok, så ingen av dina minisar har några sneda, felväxta tänder eller så? Får man fråga hur många du har? *nyfiken*

Ellinor Johansson
0

Ingen av pållarna har haft sneda tänder. Jag har fött upp perserkatter förr där bettfel var mer regel än undantag så jag kollade bett och tandömsningar noga.

Vår ena hingst blev sparkad i sin ungdom av ett betäckningsto så att hörntanden sprack. Halva tanden trycktes upp gommen och påverkade tandämnet. När tanden sedan kom ner hade den helt fel "riktning". Djurtandläkaren fick titta på honom och han sa att naturen är så fiffig att tanden kommer att rotera rätt.(det förutsätter att det finns plats förstås) Det gjorde den med det tog tid.

Jag har ganska många minisar du kan se på min hemsida www.minishetland.com