hösilage till mini's
Hej,
Jag fundera att köpa hösilage till mina minishettisar och haflinger. Jag har inte en låda eller sånt för att bevara hö och hösilage kan man ju bevara ute. Men jag har aldrig använd hösilage innan (före året har jag bara haft shettisar och hämtade jag hö varje vecka. De behövde ju inte så mycket) I holland har hade jag en häst i pension på ridskola och de hade hö-.
Går det bra att bara mata hösilage eller behöver mina shettisar också normalt hö? Finns det mer som jag måste fundera över när jag använda hösilage?
#0 Visst kan man mata med hösilage.
men du måste tänka på att en öppnad bal skall ätas upp snabbt, annars blir den dålig. Använder själv inte hösilage då våra djur inte hinner äta upp det (inom ett visst antal dagar. någon som har bättre koll?)
Man ska också alltid kolla att varje ny bal man öppnar inte blivit dålig (kan t.ex. vara pickad på av fåglar)
Djuren ska ha mer i vikt av hösilage än av hö eftersom det är våtare och därmed har högre densitet än torrt hö.
Hittar du små balar är det väl en bra idé!

Jag kör med hösilage i år. Köpte småbal från http://www.vetfoder.se/

Tack för info. Jag kan köpa småbalar hösilage i närheten så jag ska börjar mata hösilage lördag (bete blir dåligt nu)