HP Piteå 150425
Kan nu stolt rapportera att Angus skötte sig jättebra, och skrapade ihop jämna 8p x5=40 p. 😃Han gjorde även ett godkänt bruksprov med 6 9 10 8 = 33 p (8, 25 i snitt). Den första delpoängen var inte ens Angus fel, utan jag (och domaren) skyller på medhjälparen som höll lite för hårt i honom vid anspänningen. Då hoppade han till lite.
Men jag är jättenöjd med honom och naturligtvis jätteglad! Efter matvägran och massor av snö (= dåliga träningsmöjligheter) så var jag mkt osäker på om det verkligen skulle gå vägen. Men, det gjorde det. Hur kul som helst!
Bifogar några bilder av honom.
Anneli
www.stuteri-midgard.se

Grattis :-)
#3 Tack! Det känns fantastiskt kul! "Alla" sa innan att "självklart kommer han att gå igenom", men jag vet att nålsögat är litet och tar absolut inget för givet. (sen när han inte heller är i toppform just nu). Så själv var jag osäker på hur det skulle gå in i det sista. Men att sen stå där och höra poängen räknas upp o inse att det blev 40 p, DET var en jätterolig o obeskrivlig överraskning! Angus sköttes sig så bra o var fantastiskt duktig! Är SÅ stolt över min lilla kille! 😍Han ska ha all ära! Han gjorde allt rätt, är så klok och samarbetsvillig, trots att han nog tyckte att det var rätt meningslöst alltihop. Hålla på och klättra o köras, tvättas, åka transport och sen springa omkring fram o tillbaka i ridhuset… Kan säga att sen, när vi kom hem o han fick komma ut till sin lilla kompis (en 1 åring) DÅ blev han jätteglad!
Såg nu också att bilden visst var med i det första inlägget o sen blev det dubbla bilder i det andra, dvs 3 likadana bilder.. Är inte så bra på det här… 😞
Ni får försöka stå ut med alla dessa (likadana) bilder. Eller vet nån hur man tar bort ett inlägg?
Anneli
www.stuteri-midgard.se
Grattis! Hur hög var han?
Veritas odium paretFörvånad
Ett stort Grattis Anneli och Rune! 😃

Stort grattis till er
Tack alla! Hur roligt som helst! 😃(Mkt stolt matte!)
Han mättes nu till 76,5 cm, men det tror jag inte riktigt stämmer.
I Danmark var han först 83 cm, sen 85 cm och i Sikeå i höstas 82 cm.
När vi mätat honom hemma har han varit kring 81-83 cm, så jag tror att det är mer rätt. Ska mäta honom igen hemma och sen ev. be en mätman göra en officiell mätning, så att det blir rätt.
Men det är inte så lätt för dem (här iaf) att mäta de små. De fick ta mätstocken upp o ner och sen räkna för hand. Så det är nog lätt att det blir fel.
Fast det kanske är så att de krymper med tiden…😉Får se hur liten han blir. Snart kanske i knähundsstorlek?
Anneli
www.stuteri-midgard.se
Synd att det blev struligt med mätningen. Är ju väldigt stor skillnad med tanke på hur liten han är… Hoppas ni får till rätt mått. Tycker du ska kontakta SSS och förhöra dig med dem om det finns någon möjlighet att få det reviderat. Det mista man kan kräva är väl att de har en ordentlig mätkäpp vid avelsvärderingen.
(Makhöjdsmått är ju inte statiska, men det verkar ju lite konstigt om han krympt såpass mycket som måttet nu blev)

Har ju ett russ som krympt från hon var 6 till 8 års ålder då hon slutmättes inte lika mycket men några cm har det blivit allt ;)
Stort Grattis
#10 Nej, håller med. SÅ mycket är det inte normalt att de krymper, även om det av förklarliga skäl inte är ett statiskt mått. Manken är ju "lös" och så mkt annat påverkar, muskler, hull, om hästen är spänd eller inte, verkning mm.
Men ska kolla med SSS hur man gör för att få ett mer normalt höjdmått inskrivet. Har ju våra andra minishettisar att jämföra med och den minsta är 74 cm och hon är MYCKET mindre!
#11 Snygg bild! Där ser man hur han ser ut när han inte på egen hand bantat (han kanske tänkte på badsäsongen 😉).
Ja, ha finns ju rätt långt uppe i norr, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Kanske han tillbringar nån sommar längre söderut också?
PS. i bakgrunden på din bild tror jag mig skymta Stjernens Mini-Dusty (som vi hade på station i 2 år). Han är ju bara 76 cm och om det nu är han på bilden så syns det ju tydligt att Angus är större.
Tack också för alla gratulationer! Det var stort att få honom godkänd!
Anneli
www.stuteri-midgard.se

Grattis till den nygodkände hingsten :)

Ja det är Mini-Dusty i bakgrunden, Angus måste vara många cm större än honom..

Ett stort grattis till Stuteri Midgård