När inte efterbörden kommer...
Vad gör ni med era ston om inte de släpper efterbörden? I går fölade Lina och jag tänkte skönt nu får man äntligen sova men ack vad jag bedrog mig för hon släppte aldrig efterbörden , var ute och gick med henne , stängde ut henne i logen så hon blev stirrig och då lyckades hon klämma ut den lite till men den har alltså inte släppt.
Nu väntar vi på vetrinären som ska komma hit.
Min fråga är då alltså finns det några andra bra knep som man kan ta till när det blir så här? För vi har ju sluppit detta problem innan ..
De råd vi har fått från våran veterinär i sådana situationer är:
Att skilja sto och föl åt, släppa stoet i hagen, gå ut med henne osv (som du verkar ha gjort). Det har bara funkat på ett av de ston som vi har provat på…
Man ska också tänka på att knyta upp den del av efterbörden som hänger ut. Annars kan de trampa av den och då inget längre tynger ner så kommer inte efterbörden lika lätt ut.
Man kan även segdra i den del som hänger ut. Det har funkat bra på flera ston hos oss. Men OBS att man drar försiktigt (ganska hårt och bestämt, men inte så fort, mer som att man håller emot), om efterbörden går sönder är det mycket svårt att få ut den.
Det säkraste och bästa är att ge Hirpacin, ett livmodrsammandragande preparat som man får av veterinären. Det ges varje timme tills efterbörden har släppt. Kombineras med ovanstående (ute ensam i hage + dra lite i efterbörden) för bästa effekt. Det är något som är mycket effektivt!
Lycka till med ditt sto!
/Anneli

Tack , jo jag har gjort allt som du skrev *ler* men ,am hoppas ju alltid att det ska finnas något annat bra knep.
Jag hade vetrinären här vid middagstid och han gav henne någon spruta och snurrade ut kan man säga *ler* det var något nytt knep som han hade lärt sig nyligen tror jag på någon kurs , nu var det ju så att jag inte kunde vara hemme när han var här utan min äldsta syster var här , men det gick i allfall snabbt och smidigt.
#2 Jag har också fått snurra/tvinna loss en efterbörd, dock inte på någon av mina så en jätteny metod kan det inte vara 

#3 nä det var inte själva snurrandet som var nytt utan förr satte de dropp och nu gav de någon enkel spruta hm kommer inte ihåg vad det var de gav bara
#4 Mår stoet bra nu??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Yapp hon gör det , är en riktigt huggorm nu och det är väl inte så konstigt med den starten , inte få vara med sin nyfödda *bäbis* som man vill så nu vaktar hon som attan men det lugnar sig ..
#4 Okej då missuppfattade jag dig