Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2197 ggr
JosefineP
0

Avla på ej godkänd hingst

Hej! Hoppas jag kan få lite hjälp här av alla kunniga :) det är såhär att en kompis till mig skulle vilja ha föl efter min shettishingst dock vet jag ej om han är godkänd (tror inte det) han betäckte innan jag köpte honom vet jag men jag fick inga papper på att han var godkänd eller så.. dessutom kom hans pass bort i en flytt vi precis gjort och jag har letat överallt efter honom på webbstamböcker m.m. så två frågor alltså:  

1. Får han betäcka utan att vara godkänd och vad kan man isf ta för det? 

2. Vad ska jag göra för att hitta hans idnr, måste jag då ta ut en veterinär eller liknande som kan kolla upp hans nr? Och hur kan jag bevisa att det är jag som är ägare för honom när jag inte hittar pass eller köpekontrakt? :/

STORT tack för hjälper i förhand!

VeronicaP
0

Vad heter din hingst ?

du får inte betäcka utan att du för betäcknigsrapport (köper betäckningsblock) är det en import måste han CEM testas.

DNA test krävs , den internationella veterinärkollen måste väl också göras .

Om allt ska gå lagligt till .

för att de ska kunna stambokföras i SSS så måste ju din shettis finnas i stamboken

Jag kan ha missat något och ha något fel men de är väl typ det som vi måste göra som visar fram våra på avelsvärderingar

JosefineP
0

Han heter Joakim (Jocke) och när jag söker på det så får jag inte fram honom.. då jag tappat bort passet kan jag ju inte söka på idnr mm :(

Annette
7

Är han chipmärkt? Isf går det att läsa av chippet och söka på SH:s hemsida.

För övrigt tycker jag inte att man skall avla på en icke avelsvärderad hingst, i detta fall troligen en hingst utan känd stam. Det är ju inte alls säkert att han är registrerad i SSS och isf blir avkomman registrerad som korsningsponny. 

Om din kompis har ett sto registrerat i SSS finns det en mängd hingstar godkända enligt rasvisa krav att använda.

JosefineP
2

Tack för hjälpen! Vi valde att inte betäcka med honom i nuläget. Jag ska först och främst ta ut någon som kan läsa av idnr och sen ta reda på om han är godkänd eller ej då jag vet att han betäckte innan han kom till mig.

ekbacka
0

Om du vet att han betäckt innan så kan du väl fråga dom som hade honom innan??

Dom borde ju veta om han är godkänd🙂

Annette
1

Chansen att han är godkänd enligt rasvisa krav tror jag är minimal.

Steadyrock
0

Jag är ny användare av detta forum och försöker läsa och ta in info som jag kan ta till mig. Jag ser många frågor & svar som har med pass, registrering m.m i SSS. Vi sitter själva nu i ett dilemma att det inte går att få reg. en "äkta" shettis hos rasklubben därför att ägarleden inte är styrkta hela vägen. Jag tycker det är väldigt tråkigt att en ponny vars föräldrar är korrekt reg. måste söka sitt pass hos SH och stå utanför SSS. Någon som lyckats med att söka dispens och ur har det gått ? Jättetacksam för lite hjälp 🙂

PP
0

#7 Ska ponnyn få sitt första pass, eller får ni inte göra ägarbytet för att det är glapp i rapporteringen av ägarbyten? 

En avkomma till föräldrar i en och samma stambok, får inte nekas att införas i densamma. Det kan krävas fullständig härstamningsverifiering om betäckningen inte är rapporterad, vilket gör att en del istället väljer att registrera ponnyn hos SH med okänd härstamning.

Steadyrock
0

Många fel har begåtts i vår historia. Det handlar om en sto som nu är 3 år. Min dotter har haft henne på foder ett längre tag och vi har nu funderat på om vi kan "köpa ut" henne. När vi kollar upp henne så är hon varken reg. eller chippad(saknar pass)!!! Dessutom har mamman till "vår ponny" sålts vidare utan att korrekt ägarbyte gjorts. Vägen är nu lång & dyrbar(DNA m.m) för att få rätsida på detta , såklart är det enklast att reg. som okänd men väldigt tråkigt när ponnyn trots allt är "äkta". Förstår inte varför det är så viktigt med ägarbyte i passet(hos andra klubbar en särskild blankett bara, eller uppvisande av kvitto)) som verkar fälla oss i detta ärende…

Ellinor Johansson
0

#9. Det är nog inte ägarbytet som är största problemet. Om jag vore du skulle jag börja med att kolla om mamman till ditt sto är uppsatt på hingstens språngrulla. Det ser du i webbstamboken. Det kanske går att efterlysa mamman på olika shetlandsidor på nätet . Pappans DNA finns på SLU så där har du ingen kostnad. Lycka till!

Kris_J
2

#9 Vet inte hur mycket du satt dig in i stambokens regler. Men om du inte läst dem råder jag dig att läsa här : http://www.wordpress.shetlandsponnyn.se/wp-content/uploads/2014/12/SSS_PLAN_OCH_RIKTLINJER.pdf

Det som berör ert "fall" finns att läsa 1.8 samt från 5

Hoppas allt löser sig till det bästa.

Veritas odium paretFörvånad

Steadyrock
11

Tack 8  ,10 ,11   😃Mimmi är nu chippad, signalementbeskriven, åldersintyg och tagelprov gjort.  Idag har flera pusselbitar ramlat på plats. Både tidigare ägare, uppfödaren, samt ny ägare till vår ponnys mamma har medgivit registrering av ägarbyte i efterskott och passet kommer att skickas in till SSS som reglerna säger. Nu skall bla.  tagelprov tas  för DNA analys och vi ser en förhoppning nu att vår Mimmi blir en äkta shettis och till priset av en tunnare plånbok 😉Ha en bra dag !

susanne-s
1

Seriöst av dig att lägga ner tid och pengar på detta!
önskar dig Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se