Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1071 ggr
Angel
1

Äldre avelsston

Ni som följt era avelsston under lång tid.. Har någon noterat om dräktigheten förändrats? Tex om stona fölar tidigare eller senare än vanligt.

Angel
0

Nu har mitt sto (17år) fölat, och från att tidigare kunna ställa klockan efter henne (ok, bara på 4 föl) verkar hon ha fölat ett par dagar tidigare än annars. Men en gång är ingen gång, och dessutom hade hon en onormalt lång brunst förra sommaren (men tog sig på den).. Bara jag som roar mig med att räkna på dräktoghetsdagar för att kunna pricka in fölvakandet smartare?! :)

Linnah
0

Mitt äldre sto (16 i år) fick föl förra året. Då var det hennes andra föl, och första fölet var redan 2004 så jag minns inte om hon var tidig eller sen då. Förra året fölade hon på dag 323 räknat från första betäckningen. Hon hade fölat på dag 322 om jag inte envisats med att ha henne inne för fölningen, någon hon inte alls var med på utan hon knep tills hon fick gå ut på morgonen!

Nu är hon dräktig igen, och går imorgon in på dygn 320. Som tur är finns det ingen tvekan på henne när det är dags, hon får enorma vaxproppar och droppar mjölk redan på dagen så då är det bara att vänta.

Hennes dotter fick också föl förra året, hon lurade mig även den gången! Så här i efterhand har jag lärt mig att det enda man märker på henne är att juvret växer lite extra sista dygnet, inget annat märks. Nu är hon dock såld så det kommer jag inte ha nytta av att veta. Hon fölade så sent som på 342 dygn från första betäckning så att försöka vaka hjälper inte när de är så olika och så luriga. ;)

Mitt andra dräktiga sto i år har inget juver över huvud taget (det är första fölet). Min instinkt säger att hon nog dröjer minst en vecka till, medan det äldre stoet mycket väl skulle kunna klämma ut sin unge i helgen eller början av nästa vecka. Hon är mkt mer redo.