Färg på pass?
Jag undrar åter igen vilken färg årets föl får på passen?
Senast fick jag till svar att "vaddå alla får ju blå".
Nu undrar jag om det stämmer?

ja fick blå till min fölis
Vi fick också blåa pass på våra föl i år!!
Delad glädje är dubbel glädje :)

blåa pass här, tror inte dem har ändrat de reglerna än, om dom ens är godkända
blått här också
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Gäller det alla hingstar?
Även ej avelsvärderade i sverige men godkända i andra EU-länder?
Någon som vet??
De nya Plan o Riktlinjerna godkändes för någon vecka sedan och passfärgerna ändras väl förmodligen från nästa år då skulle jag gissa…

Jag trodde att de började med blåa och vita pass från och med årsskiftet till 2007 - är det någon som fått vita pass ännu? Annars är det väl nästa årsskifte som gäller.
Någon som vet vad som gäller? Kristin kanske?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

OM det ska börja gälla så är det ju from nästa år. men jag tror inte det är "klubbat o klart" att det blir så med olika färger..
Vore trevligt o höra från någon i styrelsen om hur det faktiskt ligger till.

Mer info ges säkert på höstmötet.

Jag har fått besked om att det började gälla 2007. Så då borde det ju ha skickats ut vita pass till någon redan då.
/Cattis
#10 Det är 2007 nu så då börjar väl de vita passen komma nu då. 

#11 OM jag fattade det rätt så började det gälla 1/1-2007
/Cattis
#12 Ja, och då börjar väl passen för årets föl att komma nu (de flesta). 

jah har ett blått
Blått här med!

Finns kanske inte så många med vita pass ;-)

Det är väl endast de föl till importerade hingstar som ej genomgått avelsvärdering här i Sverige som är aktuella för vita pass?
# 17 Så har jag också fattat det hela
Svenska hingstar då som inte har uppnått 40 poäng?
#19 Fanns det så'na förra året som löste licens?

#20 Ja
/Cattis
#21 Jag menar förutom de som är godkända på 38-39 p + färg eller meriter?

#22 Ja sådana som inte är godkända enligt rasvisa krav. I Blå Boken finns flera med och där det står att de löst licens samt betäckt en del ston.
/Cattis

#22. Ja, enligt listan i SP över hingstarnas betäckningar är det så.

#24 Just det, det finns ju med där också… :-)
/Cattis
Har ni någon uppfattning hur många betäckningar det rör sig om?

En av hingstarna hade haft 12 ston, om jag inte minns fel.
# 22 Trådkapning ;-) Vilka hingstar finns det idag som nyligen är godkända på 38-39p +färg/meriter??
Är det "vanligt"?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#28 Nej det är inte vanligt längre, nu finns det mycket bra individer i de flesta färger
# 28 Tror det är flera år sedan någon med trav eller färg poäng blev godkänd.
#30 OM jag inte minns fel så var nog Lufsen den senaste travmeriterade som godkändes. Och han visades ju igen på generalmönstringen 2003, så det lär ju ha varit några år sedan.

Tror att den poängen är "inbakad" i själva poängraden, så den syns inte.

#32 Vad menar du?
De får inte 40, utan tas in med 38-39 på färg eller travmeriter. Det läggs alltså inte på en eller två poäng.
/Cattis
#32 - jodå, det syns om de blir godkända med extrapoäng för färg eller meriter. De får sina 39 p och en kommentar om 1p extra för travmeriter/färg,
# 33 Kommer du ihåg vilka hingstar som är intagna på färgpoäng?
När det gäller shetland har de väl fått 39 poäng+ ett färgpoäng?

#33 o #34. Trodde det var ändrat. Ni har säkert rätt.

Jag har inga kataloger här just nu, men jag minns inte vad för poäng de färggdk fått. Inte har de fått 40 iaf, för då hade de ju inte behövt bli gdk på färg.
Och inte lägger de väl till en extra poäng på exteriören pga färgen? De får väl sina 39 och en kommentar om att de är gdk tack var färg?
/Cattis
Färg poäng har inte varit något som används speciellt mycket på shetlands premieringar. Jag har en känsla att det används mer på russ.
På www.svehast.se under avelsvärdering i menyn finns alla resultat från HP sedan 2002. Där finns de hingstar som gått in i aveln på färg eller travmerit.
Är det verkligen någon efter 2001? Kan inte dra mig till minnes…
Veritas odium paretFörvånad

2 skimmelhingstar (olika år) gick väl in på 39p + färgpoäng
#35 Det är väl inte så många som gått in med extra färgpoäng.
Love Spring vill jag minnas. Och Alfons. Zorry också tror jag.
*taget helt ur minnet*

2001 fick Stjernens Gaugain 39 p samt 1 p för sin skäckfärg.
Det kanske var den senaste?

Enligt SP fick Zorry 41 vid godkännandet.

**2000:
**Kanteborgs Seagrams gdk med 38p
Ekot´s Ghost gdk med 39p
Båda på travmeriter.
/Cattis
#44 enl avelsvärderingsbeviset 2002 är poängen en annan, det gäller även de han tilldelas vid mönstringen 2003.
Veritas odium paretFörvånad

#44 Zorry fick 39p.
Som tillägg i beslutet står det "Hingsten ovanliga färg uppväger bristerna i hingstens exteriör."
/Cattis

Det står fel poäng i SP nr 4 2002. Det står 98888=41, men i slutet av kritiken står det "Hingsten ovanliga färg uppväger bristerna i hingstens exteriör."
Är han den siste som tagits in med färgpoäng?
Smedens Rival godkändes förra året (om jag inte minns fel) på 39p + meriter.

#49 Det stämmer, han fick 87798=39, och det står som tillägg i hans beslut: "Hingst med mycket goda prestationer i gott skick." Han fick GI tom 2008.
/Cattis

Ändras färgen på passet från år till år? Jag tycker min shettis pass är svart, eller är jag lite färgblind?

Har för mig att det var skimmlarna Love spring och Waulkmill mcLintock som blev godkända med 39poäng.

#52 Love godkändes på färgpoäng, men jag tror inte att det gäller för MacLintock. Jag är inte säker, men jag tror han är gdk med 40?
De två skimlarna som avses i #41 är väl Vemil o Valdor, eller vad de hette?
/Cattis

Det står 39 poäng i Shetlandsponnyn (nr:3-96??) jag gick bara efter vad som står där!!
sorry om det blev fel
Jag ska genast kolla efter exakt vilket nummer det var!!

#54 Men jag kan minnas helt fel, så be inte om ursäkt för det. Han kan lika gärna ha fått 39, jag har ingen jättekoll på detta :-)
/Cattis

Det står i shetlandsponnyn nr2-1996Waulkmill mcLintock=87987=39P.
började nästan tro att jag minns fel…men det står då även skrivet:Citat:Det har i år varit ett önskemål från avelsledningen att hingstar med lite ovanliga färger skall kunna premieras trots något lägre exteriör kvalitet.Alfons var skäck, Lovespring och waulkmill mcLintock skimlar. Dessa godkändes med 39 poäng. Dessa 3 godkändes samma år (1996)

#56 Ok :-)
/Cattis