Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3246 ggr
meant
2

Bild sökes på hingsten Engbo's Snorri

Jag söker bild med tillstånd att lägga ut på min hemsida och fb sida på Godkända hingsten Engbo's Snorri.

meant
0

(Anette Carlsson få fb & youtube om ngn vill ta kontakt där istället)

PP
4

Har ingen bild på hingsten, men undrar vad du lägger i ordet godkänd..?

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/VisaEgnaMeriter.aspx?Nr1=136620

Ellinor Johansson
0

Engbo`s Snorri kan väl användas i avel om han tar ett sperman prov?

meant
1

PP, godkänd med 42 poäng i danmark, EU godkänd.
Jag kan reglerna för sverige oxå för jag har fött upp shetland i många år.. skippa bs.

meant
1

http://www.jaboruder.se/snorri.htm

Du får väl googla i danmark om så önskas!!

AnnaFagerell
1

TS. I Sverige är det super viktigt att skriva EU godkänd om han inte är godkänd enligt rasvisa krav i Sverige. Löjligt för dig och mig kanske men super duper viktigt för andra 😊

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
9

Alla hingstar är godkända att upplåta för allmän avel, så länge som de är DNA-typade och betäckningarna rapporteras till avelsorganisationen. Därför kan det vara av intresse vad som menas när man använder ordet godkänd om en hingst, då det ju lätt kan förväxlas med att hingsten är godkänd enligt rasvisa krav.

Det ställs stora krav på stoägare att kontrollera att hingsten man väljer uppfyller det man förväntar sej (som att hingstägare uppmanar till att man själv ska googla utländska meriter O:-) ). Jag tycker inte att det mer än rätt att hingstägarna är tydliga med vad som gäller för just deras hingst.

# Hingsten i fråga är inte fullständigt härstamningsverifierad - det kan finnas anledningar till det, som att föräldrarna är döda. Men eftersom hingstens far visades vid samma tillfälle på svensk avelsvärdering gäller ju det åtminstone inte för honom. 

# Hingsten är inte veterinärt godkänd vid svensk avelsvärdering.

Så, frågan återstår: På vilket sätt är denna hingst mer godkänd än den ovisade unghingsten där hemma i hagen?

åsa-charlott
1

Hej. Om du äger honom, varför inte ta en egen bild till din hemsida ? Varför använda gamla bilder? Tror de flesta föredrar nya bilder. Just den hingsten tycker jag lite "synd" om, han har fått flytta många gånger sista tiden. Hoppas han nu kommit till hem där han får stanna en längre tid. Lite "off topic" … Åsa- Charlott

Ellinor Johansson
2

Om nån vill avla på en hingst som inte är godkänd enligt radvisa krav är det upp till var och en. Men att avla på en hingst som är veterinärt kasserad är väl lite dumt.

AnnaFagerell
0

Ellinor, menar du att hingsten ovan är kasserad veterinärt?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
4

Ja han måste lämna ett godkänt spermaprov inom en viss tid som jag inte kommer ihåg för att bli vererinärt godkänd. Det är fler EU hingstar som inte blivit veterinärt godkända. En hade patella lux. Då spelar det ingen roll om det är en Eu hingst, eller en svensk hingst det får man inte avla på när man vet det.

meant
1

Bespara mig kränkningarna och skitsnacket !!  Starta en egen tråd!!!!!!!!!!!!

Jag efterlyser en bild.
 Detta är inte en avelsannons!

Samma taskiga klimat i shetlandsvärlden vilket var precis anledningen till att jag slutade föda upp shettisar överhuvudtaget. Liknar mer ett världskrig än trevlig "förening"

Detta är min hingst,

åsa-charlott, jag springer inte 70 mil för att fota hästen, därför vill jag ha en bild om det nu är så vansinnigt relevant (jag kanske skulle ha skrivit en roman i stället för att be om en bild vilket verkar vara jobbigt för de flesta av er!)

Nä förresten skippa bilden så kanske jag slipper se er krigsföring helt och hållet !

meant
1

(undrar oxå vilka "andra" som ska komma hit med sina ston, jag bor i Piteå)

åsa-charlott
8

Hej. Jag trodde du givetvis köpt och ägde honom och då är det ju bättre ta egen bild. Hmm.. jag ville inte vara otrevlig och var det ej heller i mitt inlägg. Hur som helst, din ton i hela svaret till alla var däremot inte speciellt vänligt kan jag ju inte tycka. Och dra hela shetlands världen över en kant är väl hårda ord, känner du alla? Man får nog fundera på ett forum hur man vill bli bemött, vad jag kan utläsa står du för alla hårda ord själv, det andra är ju ren fakta om hingsten, som du iof ej bad om men nog måste tåla. Lycka till / mvh Åsa-Charlott